Indstillinger ti kompressorrens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Det har du desværre ikke ret i.
Det foregår som jeg siger. Det du sætter blæser til under kompressorens kører den med i det antal sekunder du sætter stop for træpiller til. Når tiden for stop fortræpiller er slut. Tæller fyret ned fra 5 sekunder mens det skruer blæser op på 100% og så skydes kompressor.
Fint at du ikke vil tro på det, men du nemt observere det ved at sætte de tal jeg har givet ind og starte en rens. Ved at sænke kompressorrens til 1kilo , så går den i gang med det samme(hvis det ikke er under et kilo siden den kørte sidst).

Derudover har Pillebruger indsat et link med standardtal som er noget forskellige fra dine og når du ikke kommer med en forklaring på hvorfor dine tal skulle virke bedre og andre (læs jeg) har givet en god grund til ikke at bruge dine tal. Kommer det altså til at virke lidt Useriøst eller bare bedre vidende.

Dine foreslåede 80-100kg er er det noget du har erfaring med eller gætter du bare på at store fyr kan køre så længe?

Jeg har givet Michael mit indput og mener jeg selv, en god forklaring på hvorfor. Så har han nu informationer han kan bruge på at trimme sit eget fyr. Derudover vil jeg ikke bruge mere tid i denne tråd, medmindre spørger skulle have yderligere spørgsmål.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

mivm skrev:Hej Med jer

Jeg er ved at indstallerer kompressorrens på mit scottefyr 30KW V7, og jeg ville lige hører hvad i andre kører med af indstillinger.


http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... =gadegaard
Hej michael

Når man kigger på stokercloud står der at du har en V10. Det gør ikke den store forskel, men noget passer ikke med din beskrivelse!

Derudover ser din låsning af en maks ydelse på 50% ud til 2 gange i dag at gøre at fyret ikke kan nå at regulere ned, da det hænger i bremsen. Jeg tror at du ville få gavn af bare at lade fyret regulere op til 100%, så skal det nok selv skrue ned i tide. Dog kan din "I" faktor i PI måske skulle en lille smule op. Ønsker du kun at bruge fyret som et 15kW er det bedre at sætte maks ydelsen til 15kW og lave en ny grundjustering af blæser på 10-50-100%.
Men når fyret ikke kan følge med når du laver VBB (jeg kan jo tage fejl og du bruger VVB funktionen som buffertank), så kan det ligeså godt strække ben.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hellfire »

Jeg gætter ikke på noget ! En af mine bekendte har netop et 30 kw blackstar der kører med de data som jeg skrev tidligere. Jeg har kun foreslået disse tal og ALDRIG nogensinde haft til hensigt at diktere at sådan SKAL det være , det har du tilgængæld misforstået i svær grad. Mange scotte pillefyr kører vidt forskellige og standart tallene fra NBE er til vejledning,derfra kan det være meget anderledes i praksis . Sophus! Du er mer en velkommen til at besøge mig , så skal jeg tage dig med rundt og vise dig en del scotte fyr der tiltrods for deres lidt forskellige indstillinger kører rigtigt godt. Ellers er du velkommen til at ringe til mig ,så kan vi lige snakke istedet for at skrive , det er sommetider noget bedre.

Hellfire
mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af mivm »

Hjemme teori skrev:Hej michael

Når man kigger på stokercloud står der at du har en V10. Det gør ikke den store forskel, men noget passer ikke med din beskrivelse!

Derudover ser din låsning af en maks ydelse på 50% ud til 2 gange i dag at gøre at fyret ikke kan nå at regulere ned, da det hænger i bremsen. Jeg tror at du ville få gavn af bare at lade fyret regulere op til 100%, så skal det nok selv skrue ned i tide. Dog kan din "I" faktor i PI måske skulle en lille smule op. Ønsker du kun at bruge fyret som et 15kW er det bedre at sætte maks ydelsen til 15kW og lave en ny grundjustering af blæser på 10-50-100%.
Men når fyret ikke kan følge med når du laver VBB (jeg kan jo tage fejl og du bruger VVB funktionen som buffertank), så kan det ligeså godt strække ben.
Nårhhh ja, jeg huskede sikkert forkert omkring versionen. Du mener min begrænsning under VVB står til 50% ? Det har jeg ikke rigtigt tænkt som meget over, jeg syntes bare, at det ind imellem virker som om det buldre afsted når det laver varmt vand. Men jeg vil da med glæde forsøge at skrue op og samtidig give I faktoren lidt.

Jeg har til tider behov for alle 30KW ifm. varme til boligen, så jeg kan ikke drosle hele ydelsen ned.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Hellfire skrev:På sådan et stort fyr, ville jeg sætte den til at rense først efter 80-100 kg er fyret justeret ordentligt og ikke asker for meget da er det ok blæser hastighed bør altid være 100%. Aktivering 4 sek 180 sek stop for piller 0,8 sek pulslængde
Du har skrevet ovenstående med som jeg har lavet om til fed. Og det er ikke rigtigt af de grunde jeg har beskrevet.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hellfire »

De tal er mine indstillinger og det kører virkeligt godt. Hvad indehaveren af indlægget ønsker at stille hans pillefyr på er helt op til ham selv.
Men igen! Du er velkommen til at komme og se hos mig samt andre .
Ha en go dag

Mvh Hellfire
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Hellfire skrev:De tal er mine indstillinger og det kører virkeligt godt. Hvad indehaveren af indlægget ønsker at stille hans pillefyr på er helt op til ham selv.
Men igen! Du er velkommen til at komme og se hos mig samt andre .
Ha en go dag

Mvh Hellfire
Nu kan jeg jo prøve alt det jeg vil med mit eget fyr, så der er ingen grund til at køre til Jylland for at se noget jeg kan gøre på mit eget fyr. Og tro mig, det er prøvet, da det tidligere var anbefalet af pillebruger og det virker ikke af de grunde jeg allerede har beskrevet. Pillebrugers holdning er åbenbart også ændret da han nu henviser til standardtal som ikke er 100%. Om standardtallene dengang pillebruger anbefalede det var 100% ved jeg ikke.
Men det er jo pudsigt at jeg forklarer dig problemerne med 100% blæs og at det afviger fra standardtal, og din Argumentation er at standardtal ikke kan bruges af alle og at jeg må køre til Jylland for se at dit og andres kører bedre end mit.

Så jeg skal lære af dig ved at køre til Jylland og du kan ikke lære eller høre da du ved bedre, selvom du bliver forklaret hvorfor dit ikke er optimalt.

Så på den invitation må jeg takke pænt nej og ønske dig held og lykke med det!
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hellfire »

jeg aner ikke hvordan dit fyr kører , det køre sikkert ok. Men lige en ting! Du skal ikke køre hertil for at lære men blot for at se at disse indstillinger også virker. Jeg har aldrig nævnt at mit kører bedre end dit el. Andres. Lad venligst være med at antyde ting som jeg aldrig har sagt . Med hensyn til Pillebruger så nærer jeg dyb respekt for hans mangfoldige viden ang.disse typer af pillefyr og har selv gjort brug af han now how herinde. Til dig vil jeg sluttelig sige at du er ikke den eneste der kan komme med brugbare svar her inde,det har du svært ved at acceptere.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Hellfire skrev:jeg aner ikke hvordan dit fyr kører , det køre sikkert ok. Men lige en ting! Du skal ikke køre hertil for at lære men blot for at se at disse indstillinger også virker. Jeg har aldrig nævnt at mit kører bedre end dit el. Andres. Lad venligst være med at antyde ting som jeg aldrig har sagt . Med hensyn til Pillebruger så nærer jeg dyb respekt for hans mangfoldige viden ang.disse typer af pillefyr og har selv gjort brug af han now how herinde. Til dig vil jeg sluttelig sige at du er ikke den eneste der kan komme med brugbare svar her inde,det har du svært ved at acceptere.
Jeg har aldrig sagt at dine indstillinger ikke virker. Jeg har bare forklaret at du sender unødig varme op i skorstenen. At du risikere at nogle piller bliver pustet uforbrændte i askeskuffen og at i værste fald bliver bålet så varmt at asken brændes til slagger.

Så du tager fejl når du mener jeg ikke vil acceptere andre svar skulle være brugbare.
Men jeg har intet lært af dit svar andet end:
1. Du ikke mener at standardværdier nødvendigvis kan bruges og at du nok ved bedre (ja det svar bliver Michael jo ikke klogere af. og med det udgangspunkt har du ikke forklaret hvorfor dit skulle være bedre)
2. Og at hvis en du kender har nogle indstillinger som virker der må de være rigtige (men hvorfor skulle de være rigtige for Michael, det har du jo selv undsagt om mine værdier!)

Jeg har fortalt michael hvad jeg kører med, givet indput til hvorfor, så han selv og meget gerne ud fra standardværdierne kan arbejde hen mod noget der virker perfekt hos ham. Jeg håber han i processen er blevet klogere. Jeg ved ikke om du kan sige det samme om dit eget svar?
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Og når det nu skal være er der en tråd her på stokerforum (ved ikke om det er lovligt at linke dertil, men ellers må en redaktør fjerne den)
http://www.stokerforum.dk/index.php?top ... 6#msg60556
Hvor det måske fremgår at jeg har været lidt på forkant med standardtallene. Jeg skal ikke sige at det er pga. mig at de er ændret, men ændret er de i hvert fald blevet.
Mvh. Sophus

Besvar