snegletræt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: snegletræt

Indlæg af Carslen »

Ja der burde være et bak spær, men det er der vist ikke. Ellers har jeg jeg fået to nye snegle hvor de har glemt at montere det :lol:
Jeg prøvede i går med nogle andre piller, efter at have tømt tank og snegl. Den hakker stadig rundt i det, men er dog ikke stoppet helt. Den har så også kun kørt en halv pose. I aften smider vi en pose af de oprindelige piller i en med fast snegl.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: snegletræt

Indlæg af vinther2 »

Hej Carslen. Det problem du har, havde jeg også.
Du skriver i et tidligere indlæg at du har filtreret pillerne fra for smuld. Men jeg tror at dit problem er smuld.
Når smuldet kører om igennem sneglerøret sammen med pillerne, så pakker det sammen, - og så har du problemet. Ang. vinkel, fulgte der ikke en lille kæde med? Den kæde har, når man monterer den efter forskrifterne, den rette vinkel.
Hvis du har sneglen taget ud, og du med en tang, holder på enden af sneglen, kan du så holde den? Hvis du kan det, er der store chancer for at du skal udskifte kondensatoren,- men jeg tvivler på det.

Jeg løste mit problem, ved at bore 10-15 huller i 2 rækker fra snegleindløbet (nede ved elefantfoden) og i en længde af ca. 30 cm. Herunder satte jeg en bageform til at opsamle.

Det er nu 4 år siden, og jeg har ikke haft problemer med tilbageløb eller stoppet fyr. Men ok,- lige pludselig er det mig som har et eller andet problem.

Ha` en god aften.
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: snegletræt

Indlæg af Carslen »

jeg har smidt en sæk piller gennem et sol og der var 9 gr smuld per 16kilo. Det er ikke ret meget. Den første snegl jeg havde var skæv, så den kvaste pillerne så der kom ekstra meget smuld. Det gør den nye ikke.
Den nye snegl er 14 dage gammel, og motoren kan sagtens vride sneglen rundt selvom den sidder fast i den anden ende, så kondensatoren virker. Motoren render så bare baglæns igen, når spændingen tages fra den. Vinklen er 38gr. Kæden kan ikke bruges som retningssnor, da det jo afhænger af hvor man sætter den på siloen og hvor den monteres på sneglen.
Lige nu afventer jeg forsøg med de samme piller i en fast snegl.
Teorien er at pillerne er for hårde og flexsneglen ikke er lavet til dette, eller som min kammerat var inde på at indgangshullet i sneglen er for stort, så der kommer for meget ned ad gangen. Det skal testes i weekenden
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: snegletræt

Indlæg af Carslen »

Lige for at komme med en opfølgning på sagen. Den nye flexsnegl jeg havde fået, viste sig også at være skæv da vi tog den ud på et bord. Den havde et knæk på midten. Så jeg gad ikke have mere med det flexl... at gøre, så den røg ned til en smed (LLP) der svejste et tyndvægget rør i sneglen og lavede et styr i bunden, så den blev omdannet til en fast snegl.
Nu har det kørt en måned, med samme slags piller og der har ikke været et eneste stop siden :great: Lige med undtagelse af en gang, hvor fyrbøderen havde glemt at fylde siloen :oops:
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: snegletræt

Indlæg af triumph »

Hej carlsen
Jeg puttede et stålrør i min oprindelige snegl, og lavede et bundleje.
Dette fik sneglen til at dossere meget bedre. Men stålrøret slog 1½ mm. Det var nok til at sneglvindingen knækkede, da den bøjede sneglvindingen hver omg. Det eneste sted vindingen kunne give sig, var lige hvor røret stoppede, og koblingen mellem snegl og motor begyndte.
Da vindingen var knækket 3 gange (Vindingen knækkede altid ved koblingen, da det var der den kunne bevæge sig)
Svejsede jeg rør og kobling sammen. Så knak motor aksel.
Derfor må min erfaring være, at det ikke er en god ide at svejse et rør indvendigt i sneglen (Så skal det ihvertfald være 100% lige, eller have en flexkobling).
Jeg ville have anbefalet at bruge et elektrikerrør uden bundleje, men hvis det ikke virker så ville jeg hoppe på en biomax snegl.
Den er dog ikke helt uden ulemper.
Den er ufølsom over for smuld, og den dossere mere ensartet end en flexsnegl uden rør (dossering afvigelsen er ca det halve af en flexsnegl uden rør) Men den knuser pillerne en smule, så der kommer lidt mere "stjernekaster" over flammen i brænderen.
Og så dossere den meget mere. Min flexsnegl uden rør, gav ca. 1200 g/6 min. Med rør gav den 800 g/6 min.
Biomax sneglen giver 1800 g/6 min. Det betyder at sneglen skal køre i meget kort tid, ved hver dossering. Og alt andet lige, så tror jeg at dosserings variationen udjævner sig lidt, jo længere tid sneglen skal køre.

Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 4 gange
Kontakt:

Re: snegletræt

Indlæg af soenderg »

Det lyder helt klart som en fejl på enten sneglen eller den spænding den får. Jeg ville også prøve stikkontakten.
Og så hører jeg flere og flere, som går over til 6mm af forskellige årsager. Blandt andet for at lette jobbet for sneglen. Jeg ved dog ikke om der er belæg for dette. Men det skulle give en mere stabil forbrænding.

Besvar