Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Plade (?) i inderste låg (Scotte kedel)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Pia-Lihme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28 jul 2015 18:46
Modtaget likes: 1 gang

Plade (?) i inderste låg (Scotte kedel)

Indlæg af Pia-Lihme » 17 sep 2016 18:51

Hejsa

Jeg har en Scotte kedel, hvor den isolering (det ligner nærmest Rockwool!!) skal udskiftes. Men hvad er det præcis det skal udskiftes med? Jeg kan forstå, at det (nok) er en Skamol-plade, som man evt. selv skærer til - men det er da ikke sådan en, der har siddet oprindeligt, er det? (se billede)

Piller jeg bare det gamle ud, måler "højden" og køber en Skamolplade i samme højde, eller?

Og skal jeg evt. bibeholde det der jern med huller i efterfølgende, for at skåne pladen lidt? (Jeg kan læse mig frem til at den nemt knækker?

Råd og hjælp modtages gerne :D

Med venlig hilsen Pia
20160916_154509208_iOS.jpg


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Plade (?) i inderste låg (Scotte kedel)

Indlæg af J-B » 17 sep 2016 23:08

Nu skriver du ikke hvad selve kedelen hedder, men det minder om en Dakon Dor kedel ud fra billedet?
Du skal have en Skamol/vermakulit plade som passer i tykkelsen til skinnerne i siden.
Selve pladen saver du til med en gammel fukssvans og den plade med hullerne i vil jeg ikke montere, men gemme til hvis pladen skulle revne på et tidspunkt, så kan den holde sammen på det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Plade (?) i inderste låg (Scotte kedel)

Indlæg af Lintz » 17 sep 2016 23:12

Pia-Lihme skrev:Hejsa

Jeg har en Scotte kedel, hvor den isolering (det ligner nærmest Rockwool!!) skal udskiftes. Men hvad er det præcis det skal udskiftes med? Jeg kan forstå, at det (nok) er en Skamol-plade, som man evt. selv skærer til - men det er da ikke sådan en, der har siddet oprindeligt, er det? (se billede)

Piller jeg bare det gamle ud, måler "højden" og køber en Skamolplade i samme højde, eller?

Og skal jeg evt. bibeholde det der jern med huller i efterfølgende, for at skåne pladen lidt? (Jeg kan læse mig frem til at den nemt knækker?

Råd og hjælp modtages gerne :D

Med venlig hilsen Pia

20160916_154509208_iOS.jpg
For mig at se ser det ud til at det er en skamol-plade som sidder bag pladen med huller I. Men det ser også ud til at der er proppet noget isolering ind bag. Så helt original er det nok ikke.
Du kan evt. købe et stykke skamol-plade I et bygge marked for et par hundred kroner og save det til med en alm. sav og evt. rette til med en fil. Er meget nemt at arbejde I.
pladen med huller kan du nok bevare - om den har megen nytte skal jeg ikke udtale mig om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Pia-Lihme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28 jul 2015 18:46
Modtaget likes: 1 gang

Re: Plade (?) i inderste låg (Scotte kedel)

Indlæg af Pia-Lihme » 18 sep 2016 11:28

Tak for jeres svar! Jeg må på jagt efter en Skamolplade og prøve mig frem :)


Besvar