Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr og brusekabine

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af xkfc » 29 aug 2016 19:37

pendec skrev:Tvivler på at låg er noget krav, jeg har haft min skorstensfejer på min silo/tønder, og det eneste krav fra ham, var at jeg ikke måtte bruge plastik regnspande med låg, så han sagde min tønde løsning var perfekt. Så mon ikke det er helt i orden uden låg, eller har nogen en henvisning til reglerne, så vi kan få det slået fast, istedet for en masse frem og tilbage omkring det. (mindes ikke snakken har været her før)
edit: Ahhh, det er vist et levn fra stoker dagene, iflg. andre tråde her på forum, da snegl havde direkte kontakt med silo, sån er nedfalds pillefyr jo ikke konstrueret i dag


Du skal nok alligevel holde luft udtræk åbent i fyrrum, så det vindue du vil holde åbent er nok ikke anderledes end de luft udtræk jeg har i mit fyrrum.
For mange år siden anbefale min skorstensfejer at jeg smed låget på, det stod nemlig lige ved siden af :oops: så blev det gemt væk på loftet.. ude af øje ude af sind. Det har ikke været nævnt siden.
For et par måneder siden havde jeg en inspektør fra forsikrinsselskabet ude, og de havde et krav om låg på siloen, og det er jo dem der skal dække hvis uheldet er ude.
Dette er ikke gætværk, det er fakta, men det er jo ikke sikkert at dit forsikringsselskab har samme krav.
Men vi må hellere holde inde, det er jo ikke specielt relevant i denne tråd.


pendec

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af pendec » 29 aug 2016 21:22

xkfc skrev:Dette er ikke gætværk, det er fakta, men det er jo ikke sikkert at dit forsikringsselskab har samme krav.
Men vi må hellere holde inde, det er jo ikke specielt relevant i denne tråd.
Men så er den en individuel sag og sikkert også omkring modellen, så velnok rimelig relevant for TS, hvis der alligevel også kan blive fugt problemer, og et forsikrings selskab som bagefter efterlyser låget.

btw, så er det stadig forsikringsselskabets valg om de vil dække dig ind, så længe vilkår er dokumenteret, årsagerne og undtagelser beskrevet og evt. ens opstilling afvist før kontrakten indgås. Og jeg har personligt ingen hus forsikring som ikke dækker silo uden låg her :) Er der, så står det ikke i kontrakten. Hvor har du forsikring hvor de kræver det i vilkårerne?

Rent teknisk, så kan det vel undre en at du må have X antal m3 liggende af træpiller i sække i samme rum, hvis dem som kommer fra silo skal være i aflukket silo? Altså når vi taler træpille nedfalds fyr og ikke stoker.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af newpas » 29 aug 2016 21:32

Det har (sgu) da ingen betydning hverken for fyr eller piller om man har rindende vand i fyrrum. Med hensyn til udluftning så har jeg om sommeren en 2cmbred åbning i et 1m bredt vindue. Om vinteren ingenting. Låg eller ikkelåg: Hvad så med de 2M3 man må have liggende i fyrrum. De har da ingen låg. Kun nogle dejlige brændbare poser. Man skal da passe på ikke at blive så teoretisk at man ikke kan arbejde sagde en mester til mig engang. Det gælder vist også her!

pendec

Re: Pillefyr og brusekabine

Indlæg af pendec » 29 aug 2016 21:36

newpas skrev:Det har (sgu) da ingen betydning hverken for fyr eller piller om man har rindende vand i fyrrum. Med hensyn til udluftning så har jeg om sommeren en 2cmbred åbning i et 1m bredt vindue. Om vinteren ingenting. Låg eller ikkelåg: Hvad så med de 2M3 man må have liggende i fyrrum. De har da ingen låg. Kun nogle dejlige brændbare poser. Man skal da passe på ikke at blive så teoretisk at man ikke kan arbejde sagde en mester til mig engang. Det gælder vist også her!
Det var lige mine tanker , da jeg havde 1 ton liggende nogle år tilbage, og skorstensfejer sagde intet udover kommenterede min plastik silo.

Jeg tror at nogle træpillefyr stadig har snegl fra silo direkte til herd, som vil betyder de er i direkte kontakt med silo, og falsk luft kan trænge ind den vej fra, det var problemet på min stoker lang tid tilbage.


Besvar