Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænder kokser til

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
boozydk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 aug 2016 19:00

Brænder kokser til

Indlæg af boozydk » 23 aug 2016 19:03

Hej stoker folk :D

Har lidt problemer med min scotte 16 kw blackstar keddel, min brænderskål kokser til og til sidst ligger der en ordenlig gang slaggerklump i den og derved går fyret ud og den skriver ( ikke mere brændsel?)

hvad kan det være i vejen?

har i jeres røgvender plader monteret eller har i fjernet den

spørgsmål nr 2: min snegl knaser/sætter sig fast og derved slår/hopper den med drift, hvad kan det være?

jeg bruger 6mm stampemøllen piller


xkfc

Re: Brænder kokser til

Indlæg af xkfc » 23 aug 2016 20:19

Hej boozydk

Stampemøllens piller kan være lidt af en udfordring, men det kan fint lykkedes jeg bruger dem selv (dog 8mm) og er meget glad for dem. U-herden har jeg helt opgivet sammen med piller fra Stampemøllen.
Jeg kan anbefale et dagligt stop på 20min hvor kompressoren lige skyder herden ren, så kan fyret klare 14dage uden tilsyn, men så skal herden have en tur med stålbørsten.
Der er også vigtigt at fyret er justeret korrekt og at lys føleren virker optimalt. Disse ting er ganske omstændige at få på plads uden Stokerkontrol.

Det er nok lidt forskelligt om folk har semirensen i eller ej, men grundlæggende bør den jo være monteret.

Der kan være en defekt ved din snegl der får pillerne til at sætte sig fast, eller at 6mm måske ikke er optimalt. Det er kun dig selv (eller en montør på stedet) der kan finde defekter, men det var måske en ide at prøve 8mm eller måske et andet fabrikat.

boozydk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 aug 2016 19:00

Re: Brænder kokser til

Indlæg af boozydk » 24 aug 2016 04:17

har desværre lidt købt 4 paller stampe hjem, men hvad mener d med at du helt har opgivet u herden? jeg har semirens på min, men det er da kun omme bagved røgkanalerne ikke?

kjan være en ny grundindstilling skal til, dog har jeg inden slut fyringssæson sidst hver gang jeg var der ude lige stukket hånden ned også skrabet noget af slaggeret ud med en spartel mens fyret kørte, og virkede nogen lunde...

jeg må ha prøvet det stoker kontrol, skal bare lige ha fat i en accespoint jeg kan sidde op ude i fyrerummet, og koster stokercloud noget btw?

xkfc

Re: Brænder kokser til

Indlæg af xkfc » 24 aug 2016 04:41

U herden kan jeg ikke holde i gang i længere tid, det slagger til og aske hober sig op. Sommerherden og den almindelige 16kW kan jeg fint køre med når jeg bruger Stampemøllens piller.
Kompressorrens er rigtig fint, hvis du ikke har det så kan det anbefales. Man kan fint rode rundt i aske/slagge klumpen mens fyret kører.
Semirensen sidder ganske rigtig i røg kanalerne og skal køre med interval.

Stokercloud er gratis lige nu, men jeg mener at der er varslet at det bliver gratis de første 3år. Hvilke muligheder du har kommer an på hvilken styring du har. V7 & V10 kan gå direkte på nettet, styringen skal bare tilskuttes din router og så skal der lidt opsætning til. De ældre V6 styringer kræver en tændt computer og Stokerkontrol, Stokerkontrol skal tilkøbes.

boozydk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 aug 2016 19:00

Re: Brænder kokser til

Indlæg af boozydk » 24 aug 2016 20:05

er forskellen bare om herden er med sider eller om det er den der med skrå kanter og den så ikke har skamol plade på?

ville det hjælpe hvis jeg skruede skamolpladen af?.
angående kompressorrens så kan jeg vel godt købe det kit uden kompressor også bare smide min hobby kompressor til, men jeg tænker da på om styringen selv tænder for kompressoren som så får lov til at lave tryk også giver den en pust eller hvordan fungere det?


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Brænder kokser til

Indlæg af kivi » 24 aug 2016 20:18

Du kan sagtens bruge din egen kompressor.

Styringen aktiverer en magnetventil i brænderen men den tænder ikke for kompressoren, så afhængig af dine indstillinger skal den have tryk på hele tiden.
Mvh. Ole

xkfc

Re: Brænder kokser til

Indlæg af xkfc » 24 aug 2016 20:46

Herden med siderne er det jeg kalder U-herden. Med og uden skamolplade så blev jeg aldrig tilfreds. Det skal tilføjes at jeg har 2 U herder, begge forsøgsherder fra NBE og der kan fint være ændret på dem så din fungerer bedre en mine.

Du kan fint bruge den kompressor du har i forvejen, og du behøver strengt taget ikke købe et færdigt kompressor sæt, hvis du har jernrør, plastslange og 230V magnetventil liggende kan du bare bruge det.

Det kan dog være svært at rådgive da oplysningerne om dit anlæg er lidt sparsomme. Du får de bedste svar ved at udfylde din profil så assistancen ved hvilken styring/chip/software du har.

boozydk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 aug 2016 19:00

Re: Brænder kokser til

Indlæg af boozydk » 24 aug 2016 20:49

men indstiller man kun kompressorrens efter hvor mange kg man har kørt eller kan man tidsstyre den for så kunne jeg jo sætte ur på kompressor også tænde den nogle minutter inden magnetventilen åbner :)

xkfc

Re: Brænder kokser til

Indlæg af xkfc » 24 aug 2016 20:53

boozydk skrev:men indstiller man kun kompressorrens efter hvor mange kg man har kørt eller kan man tidsstyre den for så kunne jeg jo sætte ur på kompressor også tænde den nogle minutter inden magnetventilen åbner :)
Det kommer an på din styring

boozydk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 aug 2016 19:00

Re: Brænder kokser til

Indlæg af boozydk » 04 sep 2016 15:56

men kan man som sådan lige selv montere de rør og gi den et blæs hver dag når man evt kommer hjem fra arbejde, eller skal det køres over styringen så fyret ved at pillerne bliver blæst væk og det skal starte med det samme igen?


Besvar