Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Indlæg af henrikveb » 24 aug 2016 22:14

I manualen fra NBE er der beskrevet at man skal justere den på den lille skrue, hvis den ikke slår ud i kogende vand...

Så det gik jeg ud fra at man gerne måtte?
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html


xkfc

Re: Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Indlæg af xkfc » 25 aug 2016 00:13

henrikveb skrev:I manualen fra NBE er der beskrevet at man skal justere den på den lille skrue, hvis den ikke slår ud i kogende vand...

Så det gik jeg ud fra at man gerne måtte?
For mig at se så er det temmelig uheldig at det står i manualen, det står i installations afsnittet som er til montøren, når man indsætter sig selv som montør så kræver det at man kender reglerne. Den kan rigtignok justeres med kun af certificerede firmaer. Kogende vand er ikke specielt egnet da den lovligt kan udkoble ved op til 110°C og der kan være forskel på temperatur stigetiden, faktisk kan den udkoble ved hurtigt opvarmning til f.eks 60° mens at hvis den stiger langsomt så udkobler den først ved f.eks 100° på samme setpunkt. Den viden og fabrikantens anvisninger skal bruges hvis man ændrer setpunktet. Derfor er de plomberet. :)

Det er et emne der er oppe fra tid til anden, du kan læse mere her: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=7031.0 hvor der også er indsat et dokument fra arbejdstilsynet.

Du kan generelt godt gå ud fra at hvis noget er plomberet så er der en grund.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Indlæg af bennylar » 25 aug 2016 21:11

Der er også knap til at trykke ind hvis fyret er blevet for varmt.. men den er fra 2004 så måske de var anderledes dengang.. den fulgte med da jeg købte fyret i sin tid.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

henrikveb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 05 apr 2016 22:01
Mit fyr: Scotte 10kW BS1016
Areal: 123+85m2
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,5-5
Geografisk sted: Mørke
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Indlæg af henrikveb » 04 sep 2016 13:43

xkfc skrev:En overkogssikring er i DK forseglet og der må ikke justeres på den. Hvis du drejer på den så brydes forsejlingen og der skal en ny til, eller den skal justeres ved et firma der er certificeret til justering og ny forsegling.

Det eneste man må gøre er Kalibrering, altså at teste den op imod et andet instrument (kan være kogende vand).

I tilfælde af at der sker et eller andet vil forsikringsselskabet kunne se at forsejlingen er brudt, du kunne spørge dem om det er ok, eller om den skal udskiftes.
Nu har jeg fået fat i en ny overkogssikring (samme model) - men den slår ikke fra icon_frown.gif

Jeg tester den i en gryde med vand. Varmer vandet stille op, mens jeg har 2 termometre i, den kommer over 100 grader og vandet koger der ud af, men sikringen går ikke. Findes der en bedre måde at teste på?
Scotte 10 kW v7 styring, BlackStar BS1016 med semirens og kompressorrens. U-herd med skamol plade. Trækstabilisator og 130mm skorsten.
Stokercloud: http://www.stokercloud.dk/dev/kahe.html

xkfc

Re: Hjælp til opstart af Scotte 10kw

Indlæg af xkfc » 05 sep 2016 07:46

Den må lovligt udkoble ved 110°C derfor er vand ikke altid optimal, det kommer jo ikke over 100° med mindre det er under tryk. Du kan udskifte vandet med mad olie, så er det ingen sag at nå grænsen på 110°


Besvar