Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forbrug eller overforbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
idalazobuch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 maj 2016 12:21

forbrug eller overforbrug

Indlæg af idalazobuch » 08 maj 2016 12:35

Hej alle.

Jeg er ny her og ny med pillefyr. Jeg er lige flyttet på landet hvor vores lejebolig har et blackstar 1016 pillefyr.

Jeg er endnu ikke blevet helt dus med fyret, men efterhånden og efter meget bøvl og mange justeringer, er asken kommet til at være mørkegrå og jeg har slået mig til tåls med det.

Umiddelbart forekommer det mig at fyret spiser rigtig mange piller. Det har brugt ca. 680 kg på en måned. Vores hus er 200 m2. Jeg har ikke så meget at sammenligne med, da vi kommer fra et lillebitte hus med naturgas. Nu kommer mit spørgsmål: Lyder det af meget i de erfarnes ører?

Jeg er i tvivl om hvordan fyret virker. Når vores radiator i huset står på fx. 3, og temperaturen stiger udenfor. Drosler fyret så ned af sig selv eller skal jeg slukke for det, eller fortsætter fyret i samme tempo og spilder den ekstra varme? Hvis der er nogen der har et website med denne slags info må i meget gerne dele.

Mvh Ida, wannabe pillefyrs-ekspert


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: forbrug eller overforbrug

Indlæg af lille_smed » 08 maj 2016 15:11

hej velkommen til ..

som vejret er nu og men 22 kg pr døgn .. tja.. måske lidt for meget, det komme an på om du har 19 eller 24 grader og om der 7 der skal i bad hver dag .. . men der er da nogle ting du kan gøre hvis det er.. du kan sætte ur styring til så den kun tænder nogle timer, alt efter behov.. . den sidste mdr. har jeg ca bruge 15 kg pr dag.. på 200 mr .. 2 der går i bad her ... vi har ca 22-24 grader.. jeg har droslet mit fyr ned så det kun yder 30 procent af max..

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: forbrug eller overforbrug

Indlæg af lamborg » 08 maj 2016 16:10

Hej Ida
Med det vejr vi har haft den sidste mdr er det nok ikke helt ved siden af. Det er jo først lige blevet varmt :-) : Men som smeden bemærker så kan du ikke rigtigt sammeligne med nogen andres forbrug for det kommer helt an på VV forbrug og isolering osv.
Fyret kan regulere fra 10-100% effekt og det gør den alt efter kedel temp. Hvis den ikke behøver varme overhovedet slukker den selv hvis kedeltemp er x antal grader over dit setpunkt , hvor mange grader du ønsker over kan du sætte i uden kedel menu i styringen . Typisk kører folk med 10-15 gr over.
Du er vant til naturgas som tænder og slukker hele tiden og køre 100% når den er tændt . Det gør et pillerfyr ikke det modulere op og ned alt efter varme behov.
Du skal ikke begynde at nedsætte nogen effekt på fyret for så render du i snavs hvis du ikke er en kender :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: forbrug eller overforbrug

Indlæg af DBS » 08 maj 2016 19:18

Prøv at oplyse om hvilken styring du har, så er det nemmer at give dig hjælpe lige nøjagtig til det som du har.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: forbrug eller overforbrug

Indlæg af newpas » 08 maj 2016 22:12

DBS. Så er det selvfølgelig lige at du oplyser hende om, hvor hun ser det! :great: icon_cheesygrin.gif


Besvar