Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte med dor 16 kedel

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: scotte med dor 16 kedel

Indlæg af HR LUCCA » 11 apr 2016 10:34

lille_smed skrev:Om den er lovlig eller ej. Betyder ikke så meget.. så min fyr er godkendt som scotte pillefyr . Uden kedel oplysninger
Måske du skulle tage springet og købe et RTB så slipper du for rengøring af kedel og du får en ny styring icon_cheesygrin.gif


xkfc

Re: scotte med dor 16 kedel

Indlæg af xkfc » 11 apr 2016 11:02

Jeg tvivler også på at der vil være nogen større besparelse ved at skifte kedel. Hvis din kedel er utæt bør du få det fikset, DOR kedlen er bestemt ikke en ringe kedel.

Forbruget af piller hænger nøje sammen med energi aftaget, så der hvor det kan betale sig at kigge er: Isolering, døre & vinduer, rørføring, isolering af samme, og det er naturligvis en forudsætning at fyret er indstillet korrekt så energien ikke blæses op i skorstenen.

Der kan være en besparelse i at skifte styring hvis man kan udnytte de nye funktioner som, VVB prioritering, vejrkompensering og urstyring, selve forbrændingen kan den nyeste V13 ikke gøre bedre end de gamle V4

Det er svært at spå om dit forbrug, det er ikke kedlens skyld, for jeg kender flere der har DOR kedler uden at bruge for mange piller, men du har jo også fastbrændsel, måske noget er lavet uhensigtsmæssig så fastbrændselsdelen trækker energi når pillefyret kører.

Man læser om rigtig mange "gør det selv" installationer herinde, som jeg er glad for ikke at lægge hus til. :roll:

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: scotte med dor 16 kedel

Indlæg af lille_smed » 11 apr 2016 13:05

tak for svaret.. mit brænde fyr trækker intet fra pillefyret, da det bliver koblet fra med kuglehaner.. så her er der intet at hente.. isoleringen i huset er ok, bestemt ikke den bedste.. men det bliver bedre når det hele bliver renoveret, der er ingen isolering i mine gulve. og huset er meget vind følsomt. da jeg selv er smed ,så er der ikke noget at komme efter der, skal man sige noget som kan gøres anderledes i rørføringen , så er der nok at jeg skulle lave det i 3/4" i stedet for 1" som jeg har lavet det i.


Besvar