Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte m. Semi-rens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af paw » 29 jan 2016 21:41

:great:
Nu har jeg kun 2 gange hevet sådan en semi rens op af kedel.
1 gang skulle bruges koben og rå muskelkraft :shock:
Semi rens havde aldrig været oppe, fyldt op med aske bag i kedel, også ude ved brænder.
Semi rensen var simpelthen faldet fra hinanden, sad også forkert som din gjorde, Torpet.
Han havde dog renset bagerst i kedel ved at lægge sig vandret på gulvet, en hånd ind i kedel og nedefra vippet med den lille plade og fået, mente han da selv, det værste ud. :shock:
Alt for lav kedel temperatur, så der var fuld af snask bag i kedel.
Fik så fortalt ham hvor høj temperatur skal være på en black star, samt retur temp
Kiggede på hans stoker cloud den anden dag, nu er kedeltemp sat til 48 gr :shock:
Slut med hjælp til sådan en spade :roll:
2 gang var hos en kammi og det gik som i video, let og ubesværet, men det blev også renset mindst en gang om måneden :great:


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Brandsen » 29 jan 2016 21:45

Halløj i forum,

Yep, jeg ar absolut ikke gjort andet på min Scotte i de 2.5 år jeg har haft den bette pillegnasker,
end at rense den og tømme askeskuffen, med sjældne mellemrum.

Nej da, jeg har heller ikke afvejet piller, den slags gør Baxi folk jo ikke, så hvis storebror
Baxi selv kører piller ind i rigtig mængde, så må lillebror Scotte jo bare lære det selv 8)

Den blev sat op at hestehandelerens håndlanger, og har bare kørt, nå ja, lige undtaget de par
dage den kørte med 'omvendt' semirens, og ja, efter rens og korrekt montering, så har den bare
kørt fint lige siden, no problemos 8)

Så for at svare på spørgsmålet, nej : problemet med mega sod, sådan det stakkels kræ var ved
at bliver totalt kvalt på kun to dage, skyldtes udelukkende at jeg havde vendt semi-rens 180 forkert.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af godsejeren » 29 jan 2016 22:16

Daws

Jeg har også semirens og har aldrig haft problemer med at trække den op af kedlen. Jeg har den oppe et par gange om året for lige at børste lidt og ligesom torpet støvsuger jeg også kun. Jeg har aldrig haft den plade oppe i bunden for når nu støvsugeren er fundet frem til at tage det under herden kan jeg ligeså godt bruge den i det bagerste rum også. Men det er jo smag og behag hvilken metode man bruger. Som torpet også nævner hvis motoren står af vil han ikke bruge krudt på at skifte den kan jeg kun tilslutte mig. Min er nemlig stået af for ikke ret længe siden og jeg kan ikke se det skulle hjælpe ret meget at den vipper lidt. Derfor prøver jeg nu at køre uden og skulle det vise sig at det er noget skidt må der jo bare en ny på igen.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet » 29 jan 2016 22:38

Fin udmelding, godsejeren, godt at høre den også bare virker for dig. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle betyde noget overhovedet,at din vippemotor ikke gad mere. Det kan ikke påvirke dens evne som retarder og da den ikke fungerer som renseanlæg, tja, hvad kan der så være mere? Der kommer næppe mere støv på den, den sidder jo alligevel stille lige på nær når den skulle vippe, men den vippen er stille og rolig, så den smule støv der kan være vil næppe falde af anyway, så det er nok fint. Lad os vide, hvis du erfarer nogle negative virkninger, eh?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af paw » 29 jan 2016 23:07

hmmm, så er det et tyndt rør du har på din støvsuger hvis du kan tage det bagerst i kedel, men måske misforstår vi hinanden, eller også er det bare mig :oops:
Men scrol ned på side 4 her, og kig hvor den lille plade sidder.
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 014-lo.pdf
Hvis man ikke tager den lille plade op, før eller senere, vil der blive fyldt op af aske og så er det slut med røg i skorstenen, og så går det galt med at få røgen ud


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet » 29 jan 2016 23:26

Jeg ved skam godt helt klart hvilken bund røgvenderplade vi snakker om. Der er kun een i bunden og den kan heller ikke misforståes hverken på videos eller i manual. Den der med at den skal tages ud før eller siden er ikke helt korrekt, paw. Jeg har et forlængerrør på min askestøvsuger, som bare et er 30mm PVC vandrør (ca 1m). Det glider fint ned bagtil, så ved at glide ned i den bagerste og næstbagerste plads, når semirens lamellerne er ude, så suges alt støv væk rundt omkring den bagerste plade og helt til kanten før askeskuffen, så selvom jeg skulle snuppe pladen op, så ville der intet være at 'feje' væk. Så tanken med at der på een eller anden måde bliver fyldt op med aske holder ikke. Faktisk er der så lidt at støvsuge, så jeg tror egentlig at man bare kan nøjes med at støvsuge een gang om året, men det smarteste er nok lige at løfte semirens ud hver 2den eller 3 måned, som godsejeren, det er rigeligt.
Som godsejeren, har jeg ingen problemer med at løfte den ud, intet sidder stramt og med et lille ryst og så bare lægge den på gulvet ved siden akedlen på et stykke voksdug, så er det heller ikke specielt snavset arbejde. Jeg blæser intet på den, jeg bruger bare en støvekost.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af paw » 30 jan 2016 00:04

ok, jamen så er der ingen ko på isen, når du har sådant et tyndt rør.
Men jo den holder vand med at der på et tidspunkt, før eller senere, hvis der ikke bliver gjort rent der vil den stoppe til på et tidspunkt.
Nu har det jo også noget at sige med de piller man bruger.
Nogle piller gir en lidt tung aske, gjorde german pellets i min, andre gir en meget let aske, nærmest som når en avis brænder.
rens har også en del at sige her, og især kompressor rens vil jo lave gang i asken.
Samt skorstenstrækket har også en del at sige.
Selvfølgelig er semi rensen med til at holde asken tilbage, men der vil altid være lidt, som du også selv skriver, der vil finde vej til det bagerste rum.
Ligeså vil dem der måske kun gør deres kedel ren hver 3 måned vil få mere aske i det bagerste rum, fordi der simpelthen er mere aske der flyver rundt ved drift og rensning, især hvis den kører oppe på 70-100 % meget af tiden.
Men hvis den kører på 10-30 % ydelse det meste af tiden og kedelen bliver renset en gang om ugen, så vil der gå meeeget lang tid, inden det bagerste rum er fyldt op.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet » 30 jan 2016 00:24

Ha ha, paw, jeg kan godt lide din stædighed, du er dælme sej :). Du VIL altså bare have det bagerste rum fyldt op, no matter what :). Når der kun kommer støv i den part og når man af og til støvsuger den lille part op, tja, så vil det bagerste rum altså IKKE ‘før eller siden blive fyldt’. Det er jo ikke askerens der holder nogen aske tilbage, det er heller ikke dens job, foruden at der faktisk ikke kommer aske så langt bagud i mit fyr, det har det ikke lov til, det ved godt det bare skal blive i askeskuffen under herden :). Og ja, det har sikkert noget med piller, smuld og askevægt at gøre. Så de svenske VIDA/VARGA træpiller jeg bruger er nok ret gode. Der er sikkert noget om at træpillernes kvalitet, smuld, asken vægt, blæsere osv har indflydelse. Men som sagt så har jeg trænet mit fyr til bare at lægge al aske i askeskuffen under herden :) :). Så alt-i-alt så vil mit bagerste rum altså ikke blive fyldt op med aske, sorry :).

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af paw » 30 jan 2016 00:31

he he he, ja, men nu skrev jeg jo også, hvis der ikke bliver gjort rent der vil den stoppe til på et tidspunkt. :great:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Ulrik » 30 jan 2016 04:01

Min bliver altså kun afmonteret et par gange om året, så synes ikke det er slemt.
Den kører jo med en vanvittig lav røgtemp, så ingen tvivl om den får noget energi ud af pillerne.
MvH Ulrik©


Besvar