Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fik min første alarm i dag

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2016 15:34

xkfc skrev:Da jeres styring regner i % så har de punkter du lister op jo større indvirkning ved 100% end ved 10% ?

Hvis der forsvinder 580g på en time (hvad der gør(2-3%afvigelse)) og forbrændingen er perfekt. (hvad den er(tror jeg))
Når mine piller indeholder den energi de er testet til. (hvad de gør(de er jo testet))
Ja så er 2,7kW hos mig, altså tæt på 2,7kW

Jeg mener lidt at grundproblemet er manualen, specielt afvejningssystemet, og det at man hos NBE ikke mener at styrings beregninger af forbrug ikke behøver at passe med det virkelige forbrug.

Min erfaring er, at hvis de to faktorer passer meget tæt overens så er det meget nemmere at justere fyret i 10% og man får den energi ud som man kan forvente af 100%.

Netop derfor er jeg helt færdig med 6 minutters afvejninger, og benytter "langtids afvejninger"
Det er muligt at du tror at dit fyr yder 2,7 kW når der står 2,7 kW i display.
Hvis det skulle være tilfældet, så burde du have indstillet med instrument, og ikke kun på øjemål.
Det der er vigtigt i denne sammenhæng er at fyret ikke går ud ved 10% drift,
det der betyder mindre i denne sammenhæng er hvad der står i display.
Når du så samtidig ikke laver pilleafvejning, så vil visningen være endnu mere usikker.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 16:34

Så lige en slags konklusion.
— 10% kan IKKE holde ild ved lige med bare 1.5kW og blæser 19 og korrekt afvejning. Lidt ærgerligt.

Nødvendige tiltag for at holde ild i 10%:
— Ydelse i 10% er sat op til 1.7kW.
— Blæseren i 10% er sat op til 21, er lidt højt og spytter lidt mange gnister fra sig, men den kan ikke holde ild under.
— nogle vil nok sige at man bare skal sænke blæseren så båler næsten ryger, men der er altså ikke rigtigt noget der kan ryge, altså går det bare ud.
— Minimum dosering kørsel er sat op til 10g, hvilket syntes at hjælpe.
— Snegl kørsel per minute (intern snegl) er sat op til 6 (for ikke at have for lange pauser, som syntes at være kritiske)
— Eltænderens følsomhed er hævet fra mellem til høj, da jeg syntes der var lidt ild, når den sagde 'ingen lux'.
— Afvejningen er brugt som den rigtigt er, så den er der ikke pillet ved, selvom det er fristende.

De tiltag syntes at holde et bål kørende, ikke noget særligt stabilt bål, men med eltænderen nu på høj følsomhed, så går fyret tilsyneladende ikke ud. Det med en flamme i 10% er noget tvivlsomt noget at kunne vurdere ret godt, når man har en skamolplade på, som dækker for ens udsyn til bålet. Faktisk må man bare gå efter om der er lux og så være tilfreds. En evt. egentlig flamme vil bare kunne lige vise sig for enden af skamolpladen, som går helt ud til herdens kant.
I 10% mode svinger bålet fra at være med flamme til lige før det går ud, det er meget ustabilt, men det syntes som om en for stor dosering vil kvæle bålet i lavlast, så det ovenstående må være en slags kompromi, som jeg godt kan leve med.

Faktisk kan man høre på blæseren om bålet er ved at gå ud, der bliver ligesom ret stille, man skulle næsten tro at det var blæseren der havde fejl og var ved at stoppe, men den fungerer jo fint når der køres i højere procenter, så den mindre støj man fornemmer er nok bare fordi der ikke er nogen flamme at lege med. Altså er der ikke noget der kan give lyd fra sig. Blæst uden noget at rive i er vist ret lydløs.

Lux er meget ustabil i 10%, men det er ofte sagt her i vores forum at 10% faktisk slet ikke behøver nogen stabil lux, når bare fyret ikke går ud. Så det trøster jeg mig med. Det kritiske tidspunkt med 10% er kun lige i starten af VVB prioritering og en god rum tid efter, når fyret har været i selvsving og faktisk er op til 10° over setpunkt, så fyret skal køle af ved bare at køre i tomgang i 10%. Det vil jeg holde øje med næste gang.

— Rens på 75 var noget kraftig, så den er nedsat til 60% og ser fin ud, men skal følges af hensyn til evt askekage. Hele denne tråd startede jo med at jeg fik en alarm, som jeg tror var pga en for høj rens midt i et lavt bål i 10%. Altså skal jeg passe på de to sager, for det skal nødigt ske igen.

Så skal det lige have ro til bare at køre videre og så senere kan jeg lave et check for at se om 50% og 100% stadigvæk er OK, men det er de sikkert.

Man kan sige meget om pillefyr, men man keder sig da ikke med dem :).
Blackstar girl.jpg
Blackstar girl.jpg (13.85 KiB) Vist 815 gange
I know: "Keep dreaming :)"

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 21:39

Det lyder til at du nok skal få has på problemerne :great: det er bare at eksperimentere..

Mit første eksperiment var olie til pillerne, men det var kun nødløsning for det fik pilledoseringen til at svinge, så det bruges ikke meget mere. Det næste var boring af huller i sneglrøret, det gav en mærkbar effekt og er stadig aktivt.
Så testede NBE sommerherden, hvor jeg var heldig at være med.. Det var noget der virkede, men effekten kom så langt ned at der var problemer med lysføleren, denne blev flyttet til en meget bedte placering, og jeg har noget nær 99lux ved 10% (1,6kW) modsat før hvor den af og til skrev "ingen lys" og prøvede at redde situationen ved at pøse piller på.
Så var jeg også heldig at komme med i U-herd forsøgene og NBE sendte et par stykker, ingen af dem var jeg bare lidt tilfreds med. I dag bruger jeg kun sommerherden og så har jeg selv lavet en ny standart herd til vinterkørsel.

Det sidste som fik fuldendt driften af fyret var at stoppe med at afveje piller, og så beregne tallet til autoberegneren ud fra forbruget i tanken :great: nu spiller det bare max.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Hjemme teori » 25 jan 2016 21:51

xkfc skrev:Er det mig der regner forkert, eller giver det 3,6kg i timen, altså omkring 16kW i 10% :shock:
Du regner desværre forkert!

de 10gram er den eksterne snegl (mængde). De 6 gange kørsel er den interne snegl og den flytter bare pillerne videre (transport)
Mvh. Sophus

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 22:31

paw skrev:Prøv at forøge den til 10 gr og 6 gange kørsel
Hjemme teori skrev:Du regner desværre forkert!
de 10gram er den eksterne snegl (mængde). De 6 gange kørsel er den interne snegl og den flytter bare pillerne videre (transport)
Nååå okay, det var ikke sådan at læse af indlægget, min "gamle" styring kan jo ikke styre intern snegl separat.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 27 jan 2016 15:44

En lille opdatering, som måske kun vil interessere nogle få, som fiddler lidt som mig? :). Andre må så bare klikke videre :).

Efter hele modificeringen, så kørte alt fint. Der er nu langt oftere mindre lux end tidligere, men ingenting i farezonen, så det er underordnet, syntes jeg. Faktisk betyder det vel på en måde at jeg ikke overdoserer og altså ikke spilder unødige piller, det er min tanke. Gråspurvene er nok sure.

Når så den går i VVB prioritering og skal ned i temp lige i starten, smutter den lige i en kort periode i 10%, men det klares fint. Lige der i starten af VVB prioriteringen er kedlen pænt varmere end VVB og forbliver på en lav last i en kort periode, men så tager den fart på opad, når det kolde vand fra VVB retur kommer ind.

Så opvarmes vandet i VVB og da der jo altid skydes over målet tilsidst, går kedlen op på omkring 72°-73°, når VVB ikke mere aftager varmen, altså 7° over setpoint. Dette betyder intet, da jeg har sat ‘over’ på kedlen til 15°, som sikkerhed imod stop for ‘opnået temp’. Så nu skal fyret køles ned igen. Altså går fyret korrekt gradvis helt ned på 10% og så begynder sjovet!! Der får jeg et gult tapet af lux tilkendegivelser, som jeg ikke tidligere har oplevet. Ser nu smukt ud :). Men sjovt nok, så er det ikke så ustabilt som denne graph viser, fyret er i fast rytme lux/no-lux, men det syntes ikke at være noget egentlig problem. Faktisk tror jeg det igen sparer piller, fordi der nedkøles fint uden at brænde for mange piller unødigt af.
VVB.jpg
Måske nogle vil tænke at jeg burde kunne sænke blæsten i 10%, så lux ikke svinger så meget, men den går ikke, så vil bålet gå ud. Når den viser no lux, så er det kun ret kort tid, så det er sikkert bare hver gang den har afbrændt og afventer ny tilførsel af piller. Lysfølsomheden er justeret til high, så det er nok hvad der redder situationen hele tiden, så egentlig er det en ret solid kørsel, selv i lavlast, syntes jeg. Det drejer sig jo udelukkende om at holde et lille bål kørende i lavlast, lux er ikke altid korrekt vist, fordi kraftige gløder i form af et lille bål, som holder det hele i gang, vist ikke altid noteres som lux. Lux sensoren skal jo ‘kigge’ igennem og henover den indre snegl, så dens visen skal nok tages lidt med forbehold. Hvis man kigger ned, når der vises ‘no lux’, kan man for det meste stadigvæk se lidt lys fra herden. Brændpunktet er jo højt, så ligesåsnart der ankommer en ny dose fra den indre snegl, vil det blusse op. Derfor tror jeg den indstilling med 6 kørsler i minuttet med den indre snegl er god. Den forhøjede dosering per gang fra den eksterne snegl på minimum 10g tror jeg også er fin for den indre snegls effektivitet, da der så hele tiden vil være nok piller at dosere med.

Der nedkøles jo så indtil fyret er under de 5° forskel jeg har indstillet det til, altså vil det fortsætte med at nedkøle på 10% lavlast indtil det er lige under 60° — mit setpoint er 65°.

Lige så snart 3-vejs ventilen så skifter over til ‘huset’ så starter fyret med stærkere opvarmning igen og ydelsen stiger ret hurtigt til over de 10% og vil i en periode gå helt op til 100% indtil det nærmer sig setpoint. Den konstante lux/no-lux er selvsagt nu ikke mere at se.

Nu kunne jeg vel godt slippe af med så ofte at se mindre lux, hvis jeg forøgede min kW, men når fyret syntes godt tilfreds som det kører lige nu, så syntes jeg det er OK. Nu skal jeg lige se det hele efter på lørdag ved min ugentlige check-up og lidt askesugning, hvordan asken ser ud (farven) og om der ellers er normalt overalt. Jeg tror det hele er OK.

Jeg har dog lige skulle vænne mig til de mange lux svingninger i lav last, men jeg har set på nogle af de mere rutinerede medlemmers fyr (StokerCloud), at deres lux også svinger godt (hele tiden), men også at det tilsyneladende intet betyder. Hvis noget, så syntes jeg, at de der har mange lux svingninger har et lidt lavere forbrug, dog er dette lidt svært at vurdere fordi der kan være andre årsager til det (brændeovne, solfangere, isolering, pillekvaliteter og lavere temp i huset osv.).

Det var måske så lidt rigelig nerde-snak, men mon alligevel ikke et par enkelte godt gider denne snak? :). Andre er nok faldet i søvn :). Personligt syntes jeg disse ting er ret så spændende og interessante at rode med.
Smiley circle.gif
Smiley circle.gif (11.03 KiB) Vist 753 gange


Besvar