Hvad kan have indvirkning på tilbageløbstemperatur?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvad kan have indvirkning på tilbageløbstemperatur?

Indlæg af vinther2 »

Har et Scotte pillefyr 10 Kw med Opop kedel uden rensemekanik, er ca. 4 år gammelt

Da det blev sat op, ville smeden ikke sætte shunt på tilbageløb til kedelen da han havde erfaringer med at de satte sig fast, så det blev til en kuglehane, (ja ja,- jeg ved det godt :lol: , det skulle have været en shunt) men så forlangte jeg at han satte et termometer ved indløb så jeg på den måde kunne følge med i temperaturen. Det har også fungeret fint og med en temperatur ca. 10 - 15 grader lavere end fremløb.

Men i dag da jeg var ude og fylde piller på så jeg at tilbageløbstemp. var 80 grader!
Fremløbstemp. er sat til 65 grader
Ved nærmere eftersyn så jeg at føleren som er sat fast på fremløb ved kedelen med noget aluminiumstape også var gået løs og sad ikke ordentlig.Den blev nu sat fast.
Rensede bagerste røgkammer for 3 uger siden, men røgtemp. var nu 170 grader, så også dette kammer blev renset. Er nu ca. 100 grader.
Der var ligeledes sorte piller i askeskuffen så jeg foretog en ny afvejning og den viste sig at være 170 gram højere en der var indtastet, dette blev også rettet.
tilbageløbstemp. ligger nu igen omkring 55 grader.

Kan I fortælle mig hvorfor at temperaturen pludselig viste 80 grader?

Nej, jeg er ikke på Stokercloud.

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Hvad kan have indvirkning på tilbageløbstemperatur?

Indlæg af From »

vinther2 skrev: Kan I fortælle mig hvorfor at temperaturen pludselig viste 80 grader?
Ja, når din kedelføler ikke måler fremløbstemperaturen korrekt, så har fyret været meget varmere end det burde ha' været. Når returen er på 80 grader, så må fremløbet ha' været mindst ligeså højt,
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvad kan have indvirkning på tilbageløbstemperatur?

Indlæg af pille bruger »

vinther2 skrev:Har et Scotte pillefyr 10 Kw med Opop kedel uden rensemekanik, er ca. 4 år gammelt

Da det blev sat op, ville smeden ikke sætte shunt på tilbageløb til kedelen da han havde erfaringer med at de satte sig fast, så det blev til en kuglehane, (ja ja,- jeg ved det godt :lol: , det skulle have været en shunt) men så forlangte jeg at han satte et termometer ved indløb så jeg på den måde kunne følge med i temperaturen. Det har også fungeret fint og med en temperatur ca. 10 - 15 grader lavere end fremløb.

Men i dag da jeg var ude og fylde piller på så jeg at tilbageløbstemp. var 80 grader!
Fremløbstemp. er sat til 65 grader
Ved nærmere eftersyn så jeg at føleren som er sat fast på fremløb ved kedelen med noget aluminiumstape også var gået løs og sad ikke ordentlig.Den blev nu sat fast.
Rensede bagerste røgkammer for 3 uger siden, men røgtemp. var nu 170 grader, så også dette kammer blev renset. Er nu ca. 100 grader.
Der var ligeledes sorte piller i askeskuffen så jeg foretog en ny afvejning og den viste sig at være 170 gram højere en der var indtastet, dette blev også rettet.
tilbageløbstemp. ligger nu igen omkring 55 grader.

Kan I fortælle mig hvorfor at temperaturen pludselig viste 80 grader?

Nej, jeg er ikke på Stokercloud.
Din retur føler har måske vist rigtigt icon_cheesygrin.gif
Når kedelføleren ikke har målt rigtigt, har styringen måske reguleret op, også over det indstillede,
men ikke over overkogsikringens stop temperatur.
Den har sikkert været varm icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Hvad kan have indvirkning på tilbageløbstemperatur?

Indlæg af vinther2 »

I har fuldstændig ret. :great:

Syntes næsten jeg kunne fornemme det da jeg lukkede kedelen op og rensede, den virkede mere varm end normalt.
Men nu kører det fint, med ydelse under 50%, røgtemp. 92 grader og ingen sorte piller. Igen en god dag :)

Tak for svarene.

Besvar