Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad maks. ydelse køre i med.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af Lintz » 24 dec 2015 17:15

stokernut skrev:Jep T-mek og så er det lige du fortæller mig, hvordan jeg finder ud af hvad styring jeg har ;-)

God jul
de styringer jeg kender til skal du slukke og tænde styringen. under opstart vises styring
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af paw » 24 dec 2015 17:28

eller åbne stying, der sidder en sort aflang chip med en masse ben på, der står måske 4.06 eller lign.
Når du har fundet ud af det kan du her http://www.nbe.dk/dokumenter-download-2/ finde den du skal bruge til indstillinger

xkfc

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af xkfc » 24 dec 2015 17:33

Til en start kan du bare grov beskrive styringen.

Boink styres på brænderen
V4 har blio 4 røde cifre
V5-V6 har display med 3 knapper, pil op,ned, set
V7 lidt større display med en del grafik
V10 touch skærm

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af pille bruger » 24 dec 2015 18:54

xkfc skrev:Til en start kan du bare grov beskrive styringen.

Boink styres på brænderen
V4 har blio 4 røde cifre
V5-V6 har display med 3 knapper, pil op,ned, set
V7 lidt større display med en del grafik
V10 touch skærm
Der findes også Boink styringer i kasse + et par andre.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af stokernut » 25 dec 2015 13:26

paw skrev:eller åbne stying, der sidder en sort aflang chip med en masse ben på, der står måske 4.06 eller lign.
Når du har fundet ud af det kan du her http://www.nbe.dk/dokumenter-download-2/ finde den du skal bruge til indstillinger
Elsker KISS (Keep It Stupid Simpel eller Keep It Simpel Stupid) råd. TAK :) Der står 6.35 på chippen.

Var der nogen der havde en menig om, hvorvidt man kan sænke min ydelse til 5 %?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af Lintz » 25 dec 2015 13:36

stokernut skrev:Elsker KISS (Keep It Stupid Simpel eller Keep It Simpel Stupid) råd. TAK :) Der står 6.35 på chippen.

Var der nogen der havde en menig om, hvorvidt man kan sænke min ydelse til 5 %?
AAHH - Nok ikke 5 % :P Men heller ikke 50 %

Tror at du skal have kigget på dine P - I - D indstillinger.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af xkfc » 25 dec 2015 14:29

Jeg er en lille smule forvittet? Jeg syntes spørgsmålet handlede om MAX ydelse, nu snakker vi MIN ydelse?

Nå, det er egentligtaget ligegyldigt, fyret producerer jo den mængde energi huset kræver, minimum kan kun stilles ned til 10% og det er meget fornuftigt, ellers ryger energien bare til kedlen og skorstenen som det rene spild, så er det bedre at fyret stopper. Du kan naturligvis snyde med autoberegneren så fyret yder mindre end hvad fornuftigt er. Der er desværre ingen smart redning hvis fyret er købt for stort i forhold til behovet.

Max ydelse kan normalt bare være 100% igen fordi fyret jo ikke laver mere energi end behovet er, der er ingen besparelse ved at skrue ned, man kan naturligvis godt sætte MAX lidt ned hvis man ønsker en langsom opvarmning, men der er nok ikke meget at spare. Skorstens temperaturen er naturligvis lavere, men det er den jo blot i længere tid, så det er nok marginaler vi snakker om.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af stokernut » 25 dec 2015 19:15

xkfc skrev:Jeg er en lille smule forvittet? Jeg syntes spørgsmålet handlede om MAX ydelse, nu snakker vi MIN ydelse?
He, he det skal du ikke være. Jo hvis du ikke har læst de svar der er givet. Alle skriver jo at maks. ydelse skal være 100 % og det kun var de ældre styrringer, hvor man anbefalede 50 %. Så DERFOR er jeg, ud fra de svar medlemmer venligt har givet, nået videre og spørger (ud fra de givne svar, som rejser nye spørgsmål), hvordan jeg undgår at fyret slukker pga jeg ikke aftager (forbruger) varme nok. Og her går spørgsmålet så på om det vil hjælpe at sænke min. drift til 5 %. Naturligvis ud fra at så kunne det jo være at min keddeltemperatur. IKKE når op på 70 grader. Så egentligt ret logisk (altså ud fra de gode svar jeg har fået vedr. maks. ydelse). Håber det fik afklaret din forvirring :)

xkfc skrev:Nå, det er egentligtaget ligegyldigt, fyret producerer jo den mængde energi huset kræver, minimum kan kun stilles ned til 10% og det er meget fornuftigt, ellers ryger energien bare til kedlen og skorstenen som det rene spild, så er det bedre at fyret stopper. Du kan naturligvis snyde med autoberegneren så fyret yder mindre end hvad fornuftigt er. Der er desværre ingen smart redning hvis fyret er købt for stort i forhold til behovet.

Tak et brugbart svar. Dog underligt at et 16 Kw er for stort til 200 kvm opvarmet bolig. Vi ligger på min. 22 grader i de fleste rum.
xkfc skrev:Max ydelse kan normalt bare være 100% igen fordi fyret jo ikke laver mere energi end behovet er, der er ingen besparelse ved at skrue ned, man kan naturligvis godt sætte MAX lidt ned hvis man ønsker en langsom opvarmning, men der er nok ikke meget at spare. Skorstens temperaturen er naturligvis lavere, men det er den jo blot i længere tid, så det er nok marginaler vi snakker om.
Ok. Det var dog ikke for at spare, men mere for at undgå de høje temp (på 70 grader).

Vil det give nogen som helt mening at indstille således at fyret slukker ved 65 grader istedet for 70??
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af pille bruger » 25 dec 2015 19:29

stokernut skrev:He, he det skal du ikke være. Jo hvis du ikke har læst de svar der er givet. Alle skriver jo at maks. ydelse skal være 100 % og det kun var de ældre styrringer, hvor man anbefalede 50 %. Så DERFOR er jeg, ud fra de svar medlemmer venligt har givet, nået videre og spørger (ud fra de givne svar, som rejser nye spørgsmål), hvordan jeg undgår at fyret slukker pga jeg ikke aftager (forbruger) varme nok. Og her går spørgsmålet så på om det vil hjælpe at sænke min. drift til 5 %. Naturligvis ud fra at så kunne det jo være at min keddeltemperatur. IKKE når op på 70 grader. Så egentligt ret logisk (altså ud fra de gode svar jeg har fået vedr. maks. ydelse). Håber det fik afklaret din forvirring :)





Tak et brugbart svar. Dog underligt at et 16 Kw er for stort til 200 kvm opvarmet bolig. Vi ligger på min. 22 grader i de fleste rum.



Ok. Det var dog ikke for at spare, men mere for at undgå de høje temp (på 70 grader).

Vil det give nogen som helt mening at indstille således at fyret slukker ved 65 grader istedet for 70??
Du har sikkert en kedel temperatur på 60 gr. og en diff over på 15 gr,
Det du skal tilpasse er 10% effekten ved at have så lavt skorstenstræk indstilling som muligt,
med lufttal der er lige over der hvor du kan ane røg i fyrboksen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Re: Hvad maks. ydelse køre i med.

Indlæg af xkfc » 26 dec 2015 07:06

Jeg havde ikke lige fanget at 100% var på plads :oops:

Det er meget forskelligt hvordan det er mest fornuftigt at køre med fyret, det kommer helt an på installationen. Hvis du kigger på mit Stokerkontrol ser du en drift der er utrolig stabil og temperaturen ligger meget tæt på setpunkt på 58° hele døgnet. Det er fordi jeg har valgt en meget gammeldags og simpel opbygning af mit varmeanlæg. Jo mere kompleks anlægget er med f.eks VVB prioritering og alterne varmekilder jo større udsving vil man have.

200m2 og 16kW fyr passer normalt godt sammen, det årlige pilleforbrug kan afsløre det.


Besvar