Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte gammel rørisolering med ny

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 17:45

Så må det blive med dette produkt eller rørskåle.

Jeg må lige afvente og høre hvad Skov mener giver den bedste isolering. Enten denne 30mm lamelisolering (som ikke kan komme til at sidde helt stramt, da tjærepappet jo varierer) eller Isover BoaFlex isolering 30mm rørskåle. Jeg stoler ret godt på hans vurderinger. Rørskålene tager nok lidt mere tid, så indkøbet af juleøl skal også tilpasses :)
Elg large Xmas lights.gif
Elg large Xmas lights.gif (22.89 KiB) Vist 1337 gange


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Alex fs » 19 dec 2015 18:02

Jeg har selv lige isoleret mine rør med rockwool rør skåle.
Min isolering var ligesom din. Jeg brændte mig nogle steder på rørene. Men jeg vil vove at påstå, de steder hvor den gamle isolering var hel og tæt, er der 0 forskel.
Overflade temperatur er den samme, på lignende dage.
Men nu havde jeg ingen isolering i skunken,så det var jo nemt at komme til.
Nu er der 200 mm , 100 mm under rørene og 100 over, og så den rørskål.

Jeg ville ikke gide bekymre mig om det rørisolering, hvis ellers det er hel og tæt.
P.s mit er 1 strengs, så der løber altid 65 grader vand deri. Så målingen af overflade temperatur er nogenlunde retvisende
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 18:14

Fint indlæg Alex, jeg må bide i det sure æble og kravle derind i morgen og se om jeg kan afmåle temperaturen på rørene som de er lige nu med den gamle isolering. Det er en lang tråd dette her, men hellere grave lidt i det og så få det så rigtigt som muligt, syntes jeg. Det er jo styrken i dette forum, at man kan trække på hinandens erfaringer. Jeg tror aldrig jeg havde fået monteret min Black Star korrekt, hvis ikke jeg havde haft så mange fine råd fra medlemmerne. Alt kører fint, jeg forsøger bare nu at forbedre ting.

Interessant at du også har smidt 100mm isolering over rørene udover skålene, hm. Det er jo hverken dyrt eller specielt svært at rulle et 100mm lag ekstra isolering hen over rørene. Det må komme med i overvejelserne, uanset hvilke løsning jeg så eller når frem til.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af John Skov Jensen » 19 dec 2015 18:37

Isoleringsevnen af det du vikler rundt om dine rør er et produkt af følgende
Isolerings materialets isoleringsevne
Tykkelsen på dette materiale
Materialets evne til at afvise vind og træk i skunken
Er overfladen blank eller mat

Varmetabet fra dine rør til omgivelserne er drevet af disse faktorer
Delta T, dvs temperaturforskellen mellem rørets overflade og omgivelsestemperaturen. Kan du nedsætte temperaturen i røret, nedsættes varmetabet.
Varmeledning, dvs kuldebroer ved f.eks bæringer osv. Her gælder det om at rørbæringerne kommer uden på isoleringen.
Varmestråling, kun væsentlig ved overfladetemperaturer på over 40 grader, selv den mindste smule isolering bringer temperaturen langt under dette.
Konvektion, meget væsentlig her, da vind vil ødelægge isoleringsevnen i sådan i lamelmåtte, hvis den kan presse sig ind under "yderkappen"

Hvis du mener du kan forsegle lamelmåtternes samlinger på en fyldestgørende måde, vil det at vikle ny isolering uden på være det bedste da du opnår den tykkeste isolering, og dermed den bedste sikring mod varmetabet.

Kan samlingerne ikke gøres vindtætte, vil jeg mene at det bedste er at montere en tyk rørskål uden på det afrensede rør, da rørskåle med alu er meget resistente overfor vind da alle samlinger tapes sammen.

På rørskåle er overfladen often en blank folie, dette er godt mht varmestråling, men varmestråling er ikke en væsentlig faktor ved lave temperaturer, så her er det igen evnen til at holde vinden ude der er det gode ved denne overflade.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af paw » 19 dec 2015 19:19

Hej John, nu er jeg så gammel, så da jeg var en stor knejt, og skulle ud på min fine yamaha 50 cm, i 10-20 graders frost, havde man jo ikke alt det fine tøj man har nu, men en avis under tøjet, direkte på brystkassen, huden, eller omkring ben og knæ. så frøs man sgu ikke.
Så helt dårlig isolering er aviser ikke, da, jeg mange år efter undersøgte det, fandt ud af at der ikke kan blæse igennem papir, avis, så det var derfor man kunne holde sig varm, uden at fryse på knallerten.
MEN, om papir,aviser kan HOLDE på varmen er en anden sag, men holde kulden UDE kunne det.
Men det er jo mine erfaringer, og ikke sikkert det holder i teorien, men det virkede på min lille spæde drengekrop, men om det kan holde på varmen på nogen rør i en skunk er jo en helt anden sag.
MEN for dælen jeg altid frøs om mine hænder, fingre, for det var sgu for bøvlet med en avis der :shock:


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 19:22

Tak Skov for en solid saglig gennemgang. Jeg kravler ind i morgen og gennemgår det hele grundigt. Ser efter hvor tæt det sidder, prøver at måle temperaturen og ligeledes om det ser tæt ud. Skal også vurdere om evt. lamelmåtter kan sidde ret fladt, så alutape kan forsegle tæt og altså vindtæt. Der er heldigvis ikke nogen for for fugt problemer, men eternittage mener jeg altid vil give en del vind, så den part skal være sikret. Hvis der er tvivl om tætheden, så bliver svaret isoleringsskåle og så samtidig sikkert en ekstra omgang 100mm rockwool rulle henover alle rørene, undtaget de der går hen over toppen på loftet, dem kan man ikke komme til. Dog kan jeg komme ind på et mindre område helt oppe på et slags krybeloft, hvor jeg har lavet en 'kravle-gangbro. Der sidder også et par nyere udluftere. De ekstra ruller af isolering skader under alle omstændigheder ikke. Pænt af dig tålmodigt at tage tiden til dette, Skov, tak igen. Jeg er jo lidt på gyngende grund her, så jeg er tvunget til at spørge mig frem.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af John Skov Jensen » 19 dec 2015 19:39

paw skrev:Hej John, nu er jeg så gammel, så da jeg var en stor knejt, og skulle ud på min fine yamaha 50 cm, i 10-20 graders frost, havde man jo ikke alt det fine tøj man har nu, men en avis under tøjet, direkte på brystkassen, huden, eller omkring ben og knæ. så frøs man sgu ikke.
Så helt dårlig isolering er aviser ikke, da, jeg mange år efter undersøgte det, fandt ud af at der ikke kan blæse igennem papir, avis, så det var derfor man kunne holde sig varm, uden at fryse på knallerten.
MEN, om papir,aviser kan HOLDE på varmen er en anden sag, men holde kulden UDE kunne det.
Men det er jo mine erfaringer, og ikke sikkert det holder i teorien, men det virkede på min lille spæde drengekrop, men om det kan holde på varmen på nogen rør i en skunk er jo en helt anden sag.
MEN for dælen jeg altid frøs om mine hænder, fingre, for det var sgu for bøvlet med en avis der :shock:
Spændene historie fra dine unge år, jeg er ikke helt sikker på hvorfor fortællingen er til mig icon_cheesygrin.gif
Men grunden til at tricket med aviser virker er egentlig ganske simpel.
Termisk set vil der lige ved overfladen af et legme eks en mur eller din brystkasse opstå det der kaldes en termis rand, dvs et tyndt område med stillestående luft der virker isolerende. Denne termiske rand forsvinder nå din brystkasse presses gennem vinden af din hårdtpumpede yamaha. Når aviserne placeres under jakke eller trøje, vil den termiske rand være upåvirket af fartvinden og du mærker ikke kulden så meget. Et par aviser isolerer ikke noget i sig selv, da de er ganske tynde og ikke indeholder noget stillestående luft. Og hvis de berører huden vil der være tale om varmeledning, direkte gennem avisen.
Så jeg vil mene det er den termiske rand der opretholdes af avisen der har givet dig varmen.

Når man snakker varmetab er det altid en energi/varmestrøm der går fra varm til kold gennem et isoleringsmateriale.
Så et givent isoleringsmateriale vil termisk set være lige godt til at holde varme indenfor, som at holde varmen udenfor.
Men overfladen har noget at sige varmestrålingsmæssig set. En blank overflade har en lav emmissionsfaktor, dvs varmestrålingsevne, så ved høje temperaturer har overfladen en vis betydning for varmetabet

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 19:41

Ja, Paw, den med avisen kender jeg godt :). jeg er jo også en gammel sag, jeg havde en 'Skylon' knallert, hvilket var en dansk knallert. Senere en Jammerlig Jawa 250cc motorcykel. For begge to galdt det, at om vinteren var der godt brug af Søndags Berlingeren. Med den under vesten kom der ingen vind igennem. Faktisk kan de godt være med til at isolere, jeg mener godt de tilmed selv kan skabe en smule varme p.g.a. det træ og/eller klude der er med i fremstillingen af avispapir. Men yes, hænderne havde det ikke fint om vinteren med disse køretøjer. Jeg opgav helt motorcykler efter jeg ikke kunne komme skarpt nok ud af et knivskarpt U-turn oppe i bjergene i Luxembourg og endte i nogle buske og små træer på bjergsiden. Dog kun få meter nede, så jeg var meget meget heldig. Men det og så kulden var nok, slut med den :). Sikkert en god beslutning. Aviser som 'tæpper' er også kendt af nogle hjemløse, der sover i papkasser, har jeg læst.
1956 Skylon knallert.jpg
Knallerten er altså den med hjul på :).

Jeg må dog sige at jeg elskede den knallert, da jeg fik den som bare 15 årig (man skulle være 16 år, men jeg kunne ikke vente). Den var som en lille motorcykel. God Jul til dig Paw og tak for dine indlæg i hele min etablering af den nye Black Star i året 2015.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 19:44

ha ha så først lige Skovs mere videnskabelige forklaring på avisernes virke, hvor min er mere primitiv, altså bare det at de hjemløse siger god for at varme sig lidt med aviser.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af John Skov Jensen » 19 dec 2015 19:52

Ja, hvis de hjemløse siger god for det, så er der nok noget om snakken

Men faktum er at det der gør at et par aviser virker isolerende når de lægges løst henover sin krop er termisk set flere ting
Termisk rand opretholdes
Stillestående luft mellem krop og aviser
Strålingstabet fra kroppen nedsættes, da det ikke udstråles til rummet, men til avisen

Selv gik jeg ikke meget op i knallerter, min ciao kørte ikke så stærkt at det var nødvendigt med aviser på maven


Besvar