Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte gammel rørisolering med ny

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 18 dec 2015 21:25

Endelig noget der kan forståes :). Det er helt svaret, bare bedøves, så går det hele som en leg, super — det er klart svaret!! :).


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 18 dec 2015 21:40

Jeg er ved at finde materialerne til isoleringen på nettet. Jeg har ikke funder det hele endnu, faktisk har jeg kun fundet det vigtigste :)
1ste hjælp.jpeg
1ste hjælp.jpeg (7.06 KiB) Vist 2058 gange
Men det er da en start. Måske jeg skulle tyvstarte mens jeg ser på materialer.
Cheers.jpeg
Cheers.jpeg (9.01 KiB) Vist 2058 gange

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Oldgaard » 18 dec 2015 23:22

Torpet skrev:Jeg er ved at finde materialerne til isoleringen på nettet. Jeg har ikke funder det hele endnu, faktisk har jeg kun fundet det vigtigste :)
1ste hjælp.jpeg
Men det er da en start. Måske jeg skulle tyvstarte mens jeg ser på materialer.
Cheers.jpeg
Det passer vel meget godt til en formiddags arbejde med sådan en ramme tyndt vand :)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Flemming DJ » 18 dec 2015 23:43

Altså, JEG gad ikke - øl eller ej.
Jeg tror simpelthen ikke, det er besværet værd.

Det er jo de første cm isolering, der gir mest.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 18 dec 2015 23:59

Ja, Flemming, det er såmænd rigtigt nok, selv ved alm husisolering er det de første 50cm der giver mest, derefter falder effektiviteten rigtigt meget og efter bare 100cm tykkelse, så øges fordelen ved yderligere isolering kun meget lidt. Så juryen er stadigvæk ude, på den ene side har jeg også mest lyst til at tro på det er OK bare at lade det være, idag har jeg f.eks. kun brugt lige under 16kg piller. Nu er det jo ikke specielt koldt lige nu, men hvor meget lavere ville en bedre rørisolering mon hjælpe? Det er jo i sidste ende økonomien det drejer sig om. Måske jeg bare skulle gøre halvdelen . . . altså den part der hedder juleøl :). På den anden side er jeg normalt ikke den der gør noget halvt, så vi må se . . .


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af John Skov Jensen » 19 dec 2015 07:33

Torpet skrev:Ja, Flemming, det er såmænd rigtigt nok, selv ved alm husisolering er det de første 50cm der giver mest, derefter falder effektiviteten rigtigt meget og efter bare 100cm tykkelse, så øges fordelen ved yderligere isolering kun meget lidt.
Det er ikke helt korrekt. I et ensartet isoleringsmateriale falder varmestrømmen jævnt gennem materialet, ikke mest i begyndelsen eller andet. Har du 10cm isolering og fordobler dette til 20 cm så halverer de varmestrømmen. Så dobbelt op på isoleringstykkelsen giver en halvering af den tabte varme effekt.
Men rigtigt at netto udbyttet bliver mindre og mindre. Hvis man forestiller sig at man har 10 cm isolering og et varmetab på 100w/m2
Fordobling af isolering (20cm)giver et varmetab på 50w/m2
Yderlig en fordobling (40cm) giver et varmetab på 25w/m2

lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af lupo3l » 19 dec 2015 08:29

Jeg har været i gang med at isolere min gård i mange år.
Jeg har brugt ca 3 tons flis om måneden.
Først fyldte jeg 53 cm flamingogranulat ind under alle mine gulve,det tog fodkulden men ingen effekt på forbruget :(
Så skiftede jeg alle vinduer og døre,det tog trækket men ingen effekt på forbruget :(
Så fik jeg hulmursisoleret,ingen effekt på forbruget :(
Så fik jeg nyt tag med 300mm isolering,ingen effekt på forbruget :(
Nu har jeg så skiftet de 15 meter 1" rør over min uopvarmede garage med 20mm skumskåle til 22mm rustfri pressrør med 50mm rockwollskåle og
inden i huset har jeg fjernet de 1" uisolerede rør som løb under gulvet langs med gavlen ud til skunken (ca 20 meter) og de første 6 meter ude i skunken frem og retur hvor de var isoleret med gammel gabende rockwoll med papir.
De er blevet flyttet ind under gulvet og skiftet til 22mm rustfri pressrør og isoleret med kun 20mm rockwollskåle da de alligevel skal dækkes med papiruld.
I den forbindelse har jeg sæt en ny metro 160 liters varmtvandsbeholder ind i huset da vi før havde en gennemstrømnings varmespiral ude i akkumuleringstanken som helst skulle køre med min 80 grader før den virkede.
Nu har jeg sat temperaturen på kedelen ned på 50 grader =lavere tab på kedel og rør og hold nu fast sparet ca 1500 kg OM MÅNEDEN :great:
Når jeg får skiftet de sidste rør inde i huset regner jeg med at ialt at kunne spare 2 tons om måneden.
Det er ca 66 % af mit varmeforbrug der har ligget på varmetab i rør og kedel.
Der ligger flere varmetabs beregningsprogrammer på nettet hvor man kan regne på det.
http://www.isover.dk/v%C3%A6rkt%C3%B8jer/isodim
Men det er egentlig simpelt nok, 5 meter uisoleret 1" rør svarer ca til en 2 lags radiator med konvektor på 60x100cm forskellen er bare at termostaten på radiatoren skruer ned det gør rørerne aldrig.
Og hvis rørerne så ligger uden for eller i en kold forblæst skunk så er det klart noget pis.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af mchlbk » 19 dec 2015 09:49

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Hvis du absolut skal ud i skunken, iført blå engangsovertræksdragt,
så vil et helt afgørende vigtigt stykke værktøj være et 6-pack survival kit.

En Tuborg julebryg i 6-pack, kan anbefales herfra, så bliver det pludseligt
ret sjovt at udskifte isolering i skunken, vil tro du kan overleve i skunken
sådan ca halvanden time, dvs omkring en julebryg pr kvarter, roger over !
Ha, med den strategi ender han med at sidde derinde og synge sømandsviser og nægte at komme ud igen.

icon_cheesygrin.gif

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af mchlbk » 19 dec 2015 10:10

@lupo3l:

Helt enig, det er en enorm besparelse i at isolere rørene ordentligt. 'Den lille tekniske' fra Rockwool er også god at blive klogere af.

Jeg bruger kun tykke rørskåle af mineraluld, helst 40 mm, hvor der er plads. Den gammeldags isolering med papir omkring er intet værd i dag. Heller ikke de tynde skåle af skum er gode. Man bliver overrasket, når man ser et termografibillede af dårligt isolerede rør.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte gammel rørisolering med ny

Indlæg af Torpet » 19 dec 2015 12:04

> Flot interessant beskrivelse af en kæmpe indsats, lupo, det må være ret så mange m2 du opvarmer, når du kunne få en besparelse på 50kg om dagen? Vel egentlig forståeligt at netop din isolering af rørene gav pote, for den varme der der aftages er jo ganske rigtigt som den en radiator afgiver, hvor vel næsten al anden isolering er isolering af den varme luft, altså ikke helt så koncentreret energi, vil jeg tro.

> De tal John Skov Jensen giver, er lidt af hvad jeg er efter for at vurdere hvad der kan betale sig. Jeg har dog lidt svært ved at placere værdien af den isolering jeg har lige nu, så den må jeg gætte mig til. Skal jo sammenligne med værdierne af 20mm eller 40mm rørskåle, som lupo anbefaler varmt og også prisen på øl. Ja, det er den store regnemaskine der skal i brug. Punkt 1: Hvad er prisen på en flaske øl, med pant? Hvor mange per løbende meter? Kan man få tilskud til dem, de er jo en vigtig part af ny-isoleringen og vil spare CO2 på sigt :). Mangler sgu en EU regel her, med mindre vi har en særaftale på det område :). Der må sidde en kommision på 20 mand i Bruxelles, som kan kigge lidt på den sag i er par måneder.

> mchlbk’s vurdering er ikke helt rigtig, for når der bliver så lunt derinde, så laver jeg nok det hele om til en lille permanent krostue.

> Konklusionen bliver desværre nok at det bør gøres, men jeg kan se ved nærmere eftersyn, at der startes med 1” rør fra fyrrummet, som så går over til 3/4” rør eet eller andet sted og endelig bliver der brugt 1/2” rør på nedfaldsrørene til radiatorene. Dog kan jeg ikke se hvor meget rør der er af hver type uden først at fjerne alt det gamle. Måden at gøre det rigtigt på, er jo nok også først at aftage alt på alle rørene, måle op, bestille materialerne og så sætte de nye skåle på — i de forskellige korrekte størrelser, tape dem i samlingerne, genplacere al isolering på gulvet, fjerne ølflaskerne, osv.

Det bliver lidt af en opgave (støvet og træls, men det specielle problem har Brandsen jo givet løsningen på :). Da jeg først skal afvikle og fjerne ståltrådene, aftage tjærepappet og isoleringsmåtterne på rørene, før den nye isolering kan beregnes og bestilles i de rigtige dimensioner, så bliver det nok en forårs opgave, når fyret er slukket, så det intet betyder om der går nogle dage før den nye rørisolering er i hus. Så skal der bare bruges nogle dage uden sol, så jeg ikke omkommer af varme. Gulvet i skunken har 2x100mm rulle isolering, som jeg må forsøge at skubbe lidt væk på een eller anden måde, så jeg ikke tramper det hele fladt. Det er jo aldrig regulære rullebaner der ligger, som man bare kan rulle sammen. Der er skåret ud i dem så de passer helt ude i kanterne til spærene og rørene ligger desuden på støtter oven på gulvisoleringen. Der er også stålwire holdere til rørene ned fra bjælkerne. Lyder alt i alt ikke rart, men med en god støvmaske, som jeg under alle omstændigheder skal bruge, så må det vel bare tage den tid det tager. Yak

PS Jeg kan tænke mig at J-B og Flemming vil grine lidt og sige: "Det kommer af at starte denne debat" :)


Besvar