Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af NielsenSorø » 14 okt 2015 11:05

Hej

Jeg havde en midlertidig skorsten bestående af 1.5m røgrør og 2 meter stålskorsten der gik lidt over 1m igennem taget holdte sig væsentligt under rygningshøjde.

Nu er ny skorsten flyttet fra huset til værkstedet, hvor pillefyret skulle stå istedet og den er 5-6m høj og rækker godt op over rygningen og står helt frit. Der er monteret trækstabilisator som ikke står piv åben, men står og vipper let.

Efter tilslutning af skorstene forleden er mit pilleforbrug gået AMOK og steget 100%+ selvom der ikke har været store ændringer i vejret. Jeg tror måske det er faldet lidt sammen med et større varmeforbrug i huset, da solen trods alt har været mindre fremme her siden lørdag. Jeg mistænkte luft i varmesystemet, men der er fint med varmt vand og varme i radiatorer på 1. sal. Jeg har nok 10 udluftere på systemet og fuldt tryk på, men for en sikkerhedsskyld satte jeg slange på anlægget og satte alle 3 pumper på fuld kraft i nogle timer.

Jeg mener selv at jeg har udelukket andre muligheder og tænker at problemet ligger ved skorstenen, men kan den ændre situationen så meget, og skal jeg igang med helt ny grundindstilling af fyret??

Vh Jacob


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af pille bruger » 14 okt 2015 15:17

NielsenSorø skrev:Hej

Jeg havde en midlertidig skorsten bestående af 1.5m røgrør og 2 meter stålskorsten der gik lidt over 1m igennem taget holdte sig væsentligt under rygningshøjde.

Nu er ny skorsten flyttet fra huset til værkstedet, hvor pillefyret skulle stå istedet og den er 5-6m høj og rækker godt op over rygningen og står helt frit. Der er monteret trækstabilisator som ikke står piv åben, men står og vipper let.

Efter tilslutning af skorstene forleden er mit pilleforbrug gået AMOK og steget 100%+ selvom der ikke har været store ændringer i vejret. Jeg tror måske det er faldet lidt sammen med et større varmeforbrug i huset, da solen trods alt har været mindre fremme her siden lørdag. Jeg mistænkte luft i varmesystemet, men der er fint med varmt vand og varme i radiatorer på 1. sal. Jeg har nok 10 udluftere på systemet og fuldt tryk på, men for en sikkerhedsskyld satte jeg slange på anlægget og satte alle 3 pumper på fuld kraft i nogle timer.

Jeg mener selv at jeg har udelukket andre muligheder og tænker at problemet ligger ved skorstenen, men kan den ændre situationen så meget, og skal jeg igang med helt ny grundindstilling af fyret??

Vh Jacob

Start med en frisk pilleafvejning, og så en ny grundjustering af fyret.
Den nye skorsten "trækker" væsentligt mere end den korte model.
Trækstabilisator skal stå på mindste vægt.

Blæser lav står for lavt - din retur temperatur kan sænkes til 55 gr. - pumpen kan med fordel sættes til styringen icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af MHES » 14 okt 2015 23:40

Hej Jacob,

Nu bor du jo nærmest i min baghave, så burde jo næsten kunne se dit problem med de bare øjne :)

Hvis du har flyttet fyret fra huset og til værkstedet har du vel også en længer rørføring og dermed et større tab ?

Anyway, højer skorsten giver større træk, så hele grundindstillingen skal gennemgåes, helt som Michael (pille bruger) skriver.

Hilsen
Michael
NielsenSorø skrev:Hej

Jeg havde en midlertidig skorsten bestående af 1.5m røgrør og 2 meter stålskorsten der gik lidt over 1m igennem taget holdte sig væsentligt under rygningshøjde.

Nu er ny skorsten flyttet fra huset til værkstedet, hvor pillefyret skulle stå istedet og den er 5-6m høj og rækker godt op over rygningen og står helt frit. Der er monteret trækstabilisator som ikke står piv åben, men står og vipper let.

Efter tilslutning af skorstene forleden er mit pilleforbrug gået AMOK og steget 100%+ selvom der ikke har været store ændringer i vejret. Jeg tror måske det er faldet lidt sammen med et større varmeforbrug i huset, da solen trods alt har været mindre fremme her siden lørdag. Jeg mistænkte luft i varmesystemet, men der er fint med varmt vand og varme i radiatorer på 1. sal. Jeg har nok 10 udluftere på systemet og fuldt tryk på, men for en sikkerhedsskyld satte jeg slange på anlægget og satte alle 3 pumper på fuld kraft i nogle timer.

Jeg mener selv at jeg har udelukket andre muligheder og tænker at problemet ligger ved skorstenen, men kan den ændre situationen så meget, og skal jeg igang med helt ny grundindstilling af fyret??

Vh Jacob

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Re: Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af NielsenSorø » 15 okt 2015 09:29

Det er kun skorstenen der er flyttet, så ændringen er kun ny skorsten. Den er monteret med trækstabilisator, men jeg tror også trækket er højere end før på trods af stabilisatoren.
Jeg havde sat blæseren ned fordi flamen var alt for lang, men dette hjalp ikke meget, så jeg prøver en afvejning og grundindstilling.
Jeg er ikke helt sikker på om den havde "tabt" ny software, men den ville gerne hente og installere den der lå fra januar, som jeg havde hentet før, og der står også indlæs udfor alle de andre opdateringer?

Vh Jacob

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 15 okt 2015 11:28

Længden af flammen er en rettesnor til de 3 ydelser og ikke noget du skal stille efter, der skal du bruge farven. En for lang flamme bliver endnu længere af at sænke blæs da du får en fed forbrænding og overskud af piller på herden. det brænder så af i kedlen i stedet for på herden og heraf længere flamme.
Jeg vil så sige at mit og andres forbrug siden man-ons i sidste uge er steget med 1/3. Der er andre der har brokket sig. Så hvis "forleden" er i den periode kan det også være medvirkende årsag.

Dit forbrug følger faktisk mit på en prik og jeg har ikke fået ny skorsten. Du kan prøve at sammenligne!
http://stokercloud.dk/dev/showconsumegraph.php?mac=bhg
NielsenSorø skrev:Det er kun skorstenen der er flyttet, så ændringen er kun ny skorsten. Den er monteret med trækstabilisator, men jeg tror også trækket er højere end før på trods af stabilisatoren.
Jeg havde sat blæseren ned fordi flamen var alt for lang, men dette hjalp ikke meget, så jeg prøver en afvejning og grundindstilling.
Jeg er ikke helt sikker på om den havde "tabt" ny software, men den ville gerne hente og installere den der lå fra januar, som jeg havde hentet før, og der står også indlæs udfor alle de andre opdateringer?

Vh Jacob
Mvh. Sophus


NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Re: Ny skorsten=kæmpe pilleforbrug

Indlæg af NielsenSorø » 16 okt 2015 22:59

Det hjalp gevaldigt med grundindstilling, og nu kan jeg lege med fintuningen.

Tak for indlæg.


Besvar