Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
kim0449
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 02 feb 2014 13:27
Mit fyr: Woody Mini, BS1016
Areal: 129
Brændsel: 8mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Geografisk sted: Vester Skerninge
Givet likes: 2 gange

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af kim0449 » 31 mar 2015 11:26

Så har Scotten kørt i 12 måneder og brændt 3,5 tons piller af. Det er en 10 kw med 200 kg. magasin og styring ver. 7, som er placeret i et meget lille bryggers.

Valget af dette pillefyr ser ud til at være idéelt til vores 129 m2 hus.

Jeg har følgende spørgsmål som jeg håber I kan give lidt kommentarer til:

1: hvilke fordele giver det at få monteret måling af røgtemperatur? kan styringen automatisk regulere i forholdt til røgtemperatur, eller skal man ind og stille i styringen i forhold til dette. Kan der hentes noget i forhold til pilleforbrug her ?

2: jeg renser jævnligt herden, kan erstatte den mekaniske rensning af herden med en gang kompressorrens hvis man har monteret kittet til kompressorrens?

Jeg har kørt en del med urstyrring således at fyret har været slukket i 4 timers perioder fra én til fire gange i døgnet, dette har uden tvivl sparet piller i de varme måneder. På det seneste har jeg hørt andre tale om at man skal styre hvor meget fyret "arbejder" for at få den bedste fyringsøkonomi. Den del har jeg ikke helt fat i, så vidt jeg kan forstå regulerer styringen jo automatisk effekten, jeg har fyret on-line og styringen regulerer i forhold til vejr og vind.


levi

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af levi » 31 mar 2015 11:48

kim0449 skrev:Så har Scotten kørt i 12 måneder og brændt 3,5 tons piller af. Det er en 10 kw med 200 kg. magasin og styring ver. 7, som er placeret i et meget lille bryggers.

Valget af dette pillefyr ser ud til at være idéelt til vores 129 m2 hus.

Jeg har følgende spørgsmål som jeg håber I kan give lidt kommentarer til:

1: hvilke fordele giver det at få monteret måling af røgtemperatur? kan styringen automatisk regulere i forholdt til røgtemperatur, eller skal man ind og stille i styringen i forhold til dette. Kan der hentes noget i forhold til pilleforbrug her ?

2: jeg renser jævnligt herden, kan erstatte den mekaniske rensning af herden med en gang kompressorrens hvis man har monteret kittet til kompressorrens?

Jeg har kørt en del med urstyrring således at fyret har været slukket i 4 timers perioder fra én til fire gange i døgnet, dette har uden tvivl sparet piller i de varme måneder. På det seneste har jeg hørt andre tale om at man skal styre hvor meget fyret "arbejder" for at få den bedste fyringsøkonomi. Den del har jeg ikke helt fat i, så vidt jeg kan forstå regulerer styringen jo automatisk effekten, jeg har fyret on-line og styringen regulerer i forhold til vejr og vind.
1 - Nej, - den eneste "fordel" er at du kan se at det er på tide med en rensning - Jo højere røgtemp. - jo mere beskidt kedel :)

2 - Jeps - kompressorrens vil være en lækker feature at bygge på, - og vil eliminere 90 procent af rensningen på herden :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af triumph » 31 mar 2015 13:19

Nogen af scotterne er ikke 100% tætte i låger. Og nogen oplever en svag røglugt når kompressorens aktiveres. Jeg siger ikke at det sker for dig, men hvis du i dag kan lugt røg ved opstart/rens, så bliver det værre hvis du får komressorrens

I stedet for ur styring, kunne du benytte vv prioritering, og rumtermostat

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af knaldhatte » 31 mar 2015 18:07

Vi har kompressor rens. Den blæser for hvert 15kg. Fyret står i huset og der har aldrig lugtet det mindste af røg.

Renser herden manuelt 2 gange om året. Ellers klarer kompressoren resten. Sådan et sæt burde bare være monteret fra fabrikken af :)

Brugeravatar
KristianL
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 sep 2013 21:28
Mit fyr: Scotte BS 16 kW
Areal: 140 bolig + 100 sal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6753
Dagligt forbrug: 6,8
Geografisk sted: Agerbæk

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af KristianL » 31 mar 2015 20:48

knaldhatte skrev:Vi har kompressor rens. Den blæser for hvert 15kg. Fyret står i huset og der har aldrig lugtet det mindste af røg.
Du må da slide noget på din eltænder så? Fyret slukkes jo hver gang. Min blæser for hver 50 kg og det ser rigtig fint ud. :)
Scotte 16 kW BS1016 m. semirens & v.10 styring
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=klan


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Et par spørgsmål efter 12 mdr. drift af Scotte 10 kw

Indlæg af knaldhatte » 31 mar 2015 21:40

KristianL skrev:
Du må da slide noget på din eltænder så? Fyret slukkes jo hver gang. Min blæser for hver 50 kg og det ser rigtig fint ud. :)
nej.. Min slukker ikke fyret den blæser 0.2 sek og kører så videre. fandt ud af 0.4 sek så ryger alle pillerne af. 0.1 sek renser ikke ordenligt. Så nej du behøver ikke slukke fyret for bruge kompressor rens. Fyret går aldrig ud ved blæse mens det kører med de sek. jeg er kommet til.

Om sommeren slår jeg dog kompressor rens til kun blæse ved stop efter vvb.

og det antal af piller der bliver blæst af risten ved hvert 15kg. er jo ganske få piller hver gang, og en del af dem er alligevel 1/2 brændt færdig. Vil hellere have en helt ren rist, at brænde på hele tiden, end skulle risikere at risten når stoppe til før fyret skal lukke ned for blæse.

Så hvis din lukker ned hver gang efter 50kg. så slider du faktisk mere på din eltænder end mig icon_cheesygrin.gif for mit fyr slukker først når termostaten i stuen siger det skal.


Besvar