Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af Scotte Kim » 21 mar 2015 22:08

Hej

Jeg har en ekspansionsbeholder der ikke kan holde tryk? Den falder ret hurtigt og jeg fylder tit vand på til 1,5 bar som så falder til lidt under 1 på en dag eller to. Min nabo har hjulpet med at hælde en hel del vand ud af beholderen og pumpe tryk med luft i den. Det skal vist være kvælstof?

Hvad er årsagen til at man skal have en ekspansionsbeholder? Hvad sker der ved at trykket "bare" er lavt? Det har faktisk stået på sådan længe.... :oops:

Den jeg har er cylinderformet og vist på ca 18 liter. Det er ikke den flade udgave. Kan jeg bare skifte den til en anden og er der særlige krav til størrelsen?

Jeg har en 10kw scotte med black star af typen uden semi rens. Det er fra 2010. Anlægget står i kælderen under huset så pumperne skal sende vandet ca 2 meter op til gulvvarmen.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af thy » 21 mar 2015 22:50

Scotte Kim skrev:Hej

Jeg har en ekspansionsbeholder der ikke kan holde tryk? Den falder ret hurtigt og jeg fylder tit vand på til 1,5 bar som så falder til lidt under 1 på en dag eller to. Min nabo har hjulpet med at hælde en hel del vand ud af beholderen og pumpe tryk med luft i den. Det skal vist være kvælstof?

Hvad er årsagen til at man skal have en ekspansionsbeholder? Hvad sker der ved at trykket "bare" er lavt? Det har faktisk stået på sådan længe.... :oops:

Den jeg har er cylinderformet og vist på ca 18 liter. Det er ikke den flade udgave. Kan jeg bare skifte den til en anden og er der særlige krav til størrelsen?

Jeg har en 10kw scotte med black star af typen uden semi rens. Det er fra 2010. Anlægget står i kælderen under huset så pumperne skal sende vandet ca 2 meter op til gulvvarmen.
ja det er bare at skifte beholdern.. kvaliteten er ikke imponerende.. så de holder ikke evigt..

den skal være en vis % del af anlæget for ta kunne optage den svingende vandtryk som kold kontra vamtvand fylder uden eksploderer anlæget.... men der sidder også en trykregulator der sikre det ikke sker typisk ved 2,5bar så lukker den vandet ud den vej..

det gode er sårn beholder ikke koster 500kr... så spar ikke på størelsen tag en magen til litter mæssig
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af Landlyst » 22 mar 2015 07:51

Jeg har en ekspansionsbeholder der ikke kan holde tryk? Den falder ret hurtigt og jeg fylder tit vand på til 1,5 bar som så falder til lidt under 1 på en dag eller to. Min nabo har hjulpet med at hælde en hel del vand ud af beholderen og pumpe tryk med luft i den. Det skal vist være kvælstof?
Falder den da længere ned? når du fylder vand på vil der jo være luft som skal udluftes.... Og 1 bar er da rigeligt hvis du kun har gulvvarme på stueplan...
Hælde vand ud af beholderen?? Hvis det er ud af ventilen du mener så er det helt sikkert den er ovre det... Men er det det du mener?

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af Scotte Kim » 22 mar 2015 23:12

Jeg er ret sikker på at det er denne jeg har:

http://www.wattoo.dk/trykeksp-flexcon-c ... -371172218

Da den bliver fyldt med vand over tid så må ventilen være blevet dårlig? Jeg går ud fra at man så skifter hele beholderen? Eller?

Når jeg fylder nyt vand på til 1,5 bar så falder den gradvist og jeg kan høre det skulper i beholderen når jeg fylder vand på.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af thy » 22 mar 2015 23:52

Scotte Kim skrev:Jeg er ret sikker på at det er denne jeg har:

http://www.wattoo.dk/trykeksp-flexcon-c ... -371172218

Da den bliver fyldt med vand over tid så må ventilen være blevet dårlig? Jeg går ud fra at man så skifter hele beholderen? Eller?

Når jeg fylder nyt vand på til 1,5 bar så falder den gradvist og jeg kan høre det skulper i beholderen når jeg fylder vand på.
http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... nsion.html
370872019 Vis



TRYKEKSPANSION SUPREX FLAD 18L 356,22 DKK

hvis den kan være der..

beholdern er delt med en gummimembran,når vandet går gennem membranen..tja så er den død og kan skiftes,men ikke på de små modellere tror vi skal op over 50-100liters
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af Scotte Kim » 23 mar 2015 22:55

Tak for input. Handler helst hos DVC men de havde ikke den samme som jeg havde i forvejen. Så passer væghængte beslag, fittings mv.

levi

Ekspansionsbeholder ?? Min er nok i stykker? hvad gør jeg?

Indlæg af levi » 24 mar 2015 09:01

Scotte Kim skrev:Tak for input. Handler helst hos DVC men de havde ikke den samme som jeg havde i forvejen. Så passer væghængte beslag, fittings mv.
Hej kim, - hvis du bestiller den ekspansion Thy linker til - og skriver i kommentarfeltet på din ordre, - at du ønsker en cylindrisk ekspansion i stedet, - så skal jeg nok rette det :)

Jeg har de cylindriske ekspansioner, - de er bare ikke oprettet på hjemmesiden icon_cheesygrin.gif


Besvar