Små ideer til Blackstar 10kW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet »

Hi venner.

Jeg har lavet et par små forberedelser til monteringen af en ny Blackstar BS1016, som måske andre også vil syntes er sjove?
For at undgå på et tidspunkt måske at skulle tømme siloen for at fjerne smulder i bunden, har jeg sat en lille lem i bundstykket. Hvis der aldrig bliver brug for det, skader den intet og er meget simpel at lave. Det er bare et hul skåret med vinkelsliber og så en plade bøjet til at passe som en lem. Den lille plade er bare en ’Normplade’ fra Harald Nyborg 60x140x1.5mm til den formidable pris af kr. 2,75 :). Så lige 4 små skuer fra skrammelkassen og et sprøjt med dåsemaling, det er det hele, Sammenlagt vel 1/2 times arbejde. Pladen bøjede jeg bare ved hjælp af en skruestik, gik meget nemt.
Bund lem.jpg
Inde i rør.jpg
Den anden ting kan jeg takke Michael fra mnes.dk for. Han har lavet en fin download med ‘Standard tal’. Den form har jeg så tilpasset for at kunne tilføje mine egne tal og ligeledes tilpasset den så den er lidt printervenlig, ved at fjerne alle baggrundsfarver (printfarver koster). Jeg vil bruge den på computeren som en backup fil med de tal jeg nu må finde passer for mit fyr. Men jeg vil også gerne have en printout, som kan bruges i fyrrummet. Jeg har klemt den sammen på to sider, så jeg kan lave en lamineret A4 dobbeltsidet til fyrrummet.

Den originale fra Michael er lavet som en .excel fil, den har jeg converted til en .ods fil, som kan bruges i LibreOffice (som findes som et gratis download program og virker helt som excel fra OfficeWorks).

Michael på mhes.dk har iøvrigt lagt en helt ny sag som download på sin side, der hedder

Justering af forbrænding i en V7

Den syntes jeg er super godt lavet og gør flere ting helt klart, den skal han have tak for. Jeg savnede noget i den stil.

Mvh Torpet
standard tal mit eget fyr.pdf
(51.17 KiB) Downloadet 86 gange

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af HR LUCCA »

Torpet skrev:Hi venner.

Jeg har lavet et par små forberedelser til monteringen af en ny Blackstar BS1016, som måske andre også vil syntes er sjove?
For at undgå på et tidspunkt måske at skulle tømme siloen for at fjerne smulder i bunden, har jeg sat en lille lem i bundstykket. Hvis der aldrig bliver brug for det, skader den intet og er meget simpel at lave. Det er bare et hul skåret med vinkelsliber og så en plade bøjet til at passe som en lem. Den lille plade er bare en ’Normplade’ fra Harald Nyborg 60x140x1.5mm til den formidable pris af kr. 2,75 :). Så lige 4 små skuer fra skrammelkassen og et sprøjt med dåsemaling, det er det hele, Sammenlagt vel 1/2 times arbejde. Pladen bøjede jeg bare ved hjælp af en skruestik, gik meget nemt.
Bund lem.jpg
Inde i rør.jpg
Den anden ting kan jeg takke Michael fra mnes.dk for. Han har lavet en fin download med ‘Standard tal’. Den form har jeg så tilpasset for at kunne tilføje mine egne tal og ligeledes tilpasset den så den er lidt printervenlig, ved at fjerne alle baggrundsfarver (printfarver koster). Jeg vil bruge den på computeren som en backup fil med de tal jeg nu må finde passer for mit fyr. Men jeg vil også gerne have en printout, som kan bruges i fyrrummet. Jeg har klemt den sammen på to sider, så jeg kan lave en lamineret A4 dobbeltsidet til fyrrummet.

Den originale fra Michael er lavet som en .excel fil, den har jeg converted til en .ods fil, som kan bruges i LibreOffice (som findes som et gratis download program og virker helt som excel fra OfficeWorks).

Michael på mhes.dk har iøvrigt lagt en helt ny sag som download på sin side, der hedder

Justering af forbrænding i en V7

Den syntes jeg er super godt lavet og gør flere ting helt klart, den skal han have tak for. Jeg savnede noget i den stil.

Mvh Torpet
standard tal mit eget fyr.pdf
Jeg har også lavet en lem i bunden af siloen for nogle år siden , men har aldrig brugt den :wink: jeg har sat en rense lem i fra et røg rør , det kostede lidt mere , jeg mener 30-40 kr icon_cheesygrin.gif
Du får lige et billed af min lem viewtopic.php?f=137&t=18026&p=198950#p198950 :wink:
Senest rettet af HR LUCCA 14 mar 2015 21:11, rettet i alt 2 gange.
nemocharley

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af nemocharley »

fin idé :)
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet »

Ja, Lucca, det låg tænkte jeg ikke lige over kunne bruges, det koster 65 kr. nu, men faktisk havde jeg eet liggende, fra da jeg satte min trækstabilisator på et lem-hul på et røgrør. Men fin idé. Sjovt med disse kreative ideer, eh? :). Men du har sikkert ret i, at man måske slet ikke får brug for at skulle rense siloen for smuld, når bare man sørger for gode træpiller. Men bare tanken om at skulle vende bunden i vejret på hele den sag var nok til at overbevise mig om at jeg skulle sætte en adgangslem på :). Jeg genbruger siloen fra min stoker, fordi den er dejlig solid med ramme og hul på, samt et låg med gummikanter. Men altså ikke nem at skulle rense i bund. Der hvor stokersneglen/motor kører fra i bunden sætter jeg så denne sneglebund fast. Fordelen er, at den har et hul der passer til sneglen og den part koster blot lige under 150 kr. Så det virker som en god of pæn løsning.
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af T-mek »

Fin idé.. icon_cheesygrin.gif
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet »

Ja T-mek, jeg kan jo takke dig for at jeg opdagede man kunne købe den bundpart til sneglen. Kan du huske at du viste mig en du havde stående (for også at eksperimentere med den), da jeg besøgte dig og fik vist dit set-op? Indtil da havde jeg problemer med at finde en god løsning til hvordan jeg ville kunne lade sneglen gå ind i min silo på en effektiv og pæn måde.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet »

BTW T-mek, efter at have læst den nye download forklaring ‘Justering af forbrænder i en V7’ på mhes.dk siden og så sammenholdt den med ‘Standard tal for Blackstar’ skemaet (også fra mhes.dk), så ser det hele meget bedre ud, for nu kan jeg læse hvad alle menuerne indeholder og lave min egen overskuelig brugsanvisning. Det hele er blevet ret så forståeligt og logisk, så man må love for Michael, eh? :)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af HR LUCCA »

Torpet skrev:Ja, Lucca, det låg tænkte jeg ikke lige over kunne bruges, det koster 65 kr. nu, men faktisk havde jeg eet liggende, fra da jeg satte min trækstabilisator på et lem-hul på et røgrør. Men fin idé. Sjovt med disse kreative ideer, eh? :). Men du har sikkert ret i, at man måske slet ikke får brug for at skulle rense siloen for smuld, når bare man sørger for gode træpiller. Men bare tanken om at skulle vende bunden i vejret på hele den sag var nok til at overbevise mig om at jeg skulle sætte en adgangslem på :). Jeg genbruger siloen fra min stoker, fordi den er dejlig solid med ramme og hul på, samt et låg med gummikanter. Men altså ikke nem at skulle rense i bund. Der hvor stokersneglen/motor kører fra i bunden sætter jeg så denne sneglebund fast. Fordelen er, at den har et hul der passer til sneglen og den part koster blot lige under 150 kr. Så det virker som en god of pæn løsning.
Hvis du sætter lemmen i får du aldrig brug for den , hvis du ikke sætter lemmen i får du brug for den icon_cheesygrin.gif
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Små ideer til Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet »

Ja, sådan er Murphy's Law jo. Derfor tager jeg altid en parply med når jeg går en skovtur, så holder regnen sig væk :)

Besvar