Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af hensan » 14 feb 2015 11:02

Som overskriften siger så har jeg et spørgsmål hvorfor kondensatoren efter noget tid bliver træt og skal udskiftes.
Hvad er årsagen til at kondensatoren på sneglene efter nogle år kan blive træt og skal udskiftes. Sker denne slitage/degenerering kun når kondensatoren er monteret og bliver brugt eller er der selve kondensatoren der bliver træt uanset forbrug ?
Sagt på en anden måde hvis man har en ny kondensator liggende på hylden som reservedel i 5 år vil den så virke som ny når den bliver monteret eller vil den virke på samme måde som en 5 år gammel kondensator der har siddet i fyret og dermed måske allerede træt ?


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af WoodyHugo » 14 feb 2015 11:53

hensan skrev:Som overskriften siger så har jeg et spørgsmål hvorfor kondensatoren efter noget tid bliver træt og skal udskiftes.
Hvad er årsagen til at kondensatoren på sneglene efter nogle år kan blive træt og skal udskiftes. Sker denne slitage/degenerering kun når kondensatoren er monteret og bliver brugt eller er der selve kondensatoren der bliver træt uanset forbrug ?
Sagt på en anden måde hvis man har en ny kondensator liggende på hylden som reservedel i 5 år vil den så virke som ny når den bliver monteret eller vil den virke på samme måde som en 5 år gammel kondensator der har siddet i fyret og dermed måske allerede træt ?
En kondensator består af en masse papir tynde lag , og disse lag bliver slidt ved brug , dvs at strøm bliver tilført og afgivet under brug. Når kondensatoren begynder at blive slidt kan den ikke optage/afsætte den mængde strøm der skal til for at drive en motor i korrekt omdrejnings retning.

Man bruger også en kondensator på ældre biler til at danne en gnist på tændrøret , her er det tændspolen der laver spændingen til kondensatoren som bliver opladt når kontaktsættet er åben , og ved afladning ,lukket kontakt sæt, sender en gnist til tændrøret via en rotor........

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af Flammen » 14 feb 2015 12:19

WoodyHugo skrev:............Man bruger også en kondensator på ældre biler til at danne en gnist på tændrøret , her er det tændspolen der laver spændingen til kondensatoren som bliver opladt når kontaktsættet er åben , og ved afladning ,lukket kontakt sæt, sender en gnist til tændrøret via en rotor........
den sætning burde du nu nok slette igen, for det kan næsten ikke blive mere forkert. kun at der bruges en kondensator i et ældre tændingsanlæg er korrekt, resten er en vildfarrelse

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af HR LUCCA » 14 feb 2015 12:55

En Kondensator i tændings anlægget sider der for og skåne kontakterne i platinerne , Kondensatoren skal have den rigtige kapacitet for at undgå for stor gnistdannelser ved strømfordelerkontakterne .
Det vil sige ,at den lige netop skal kunne rumme det strømstød , der forårsages af selvindinduktionsspændingen ved strømfordelerkontakterne åbning .
Det er taget fra min gamle elev bog årgang 1986 icon_cheesygrin.gif da jeg var i lære som Autoelektromekaniker , et uddøende fag i dag :|

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af pll » 14 feb 2015 13:50

Det er korrekt at kondensatorerne slides ved brug, men en ordentlig kvalitets kondensator bør kunne holde betydeligt længere end 2-3 år, 10+


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hvorfor bliver kondensator træt ?

Indlæg af pso » 14 feb 2015 21:38

Papir kondensatorer er noget gammelt billig skidt.
moderne alternativer bør holde evigt.
Elektronik ingeniøren.


Besvar