Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Torpet » 14 feb 2015 01:22

Nogle steder står der 130kg, andre steder 190kg eller 200 kg. Med indbygget silo er vægten vist 260kg. Håber det er 130kg, så det er til at løfte på plads? Skal også løftes rundt om huset til fyrrummet, hvilket nok kan klares med en sækkevogn, hvis vægten er 130kg. Så det er altså bare vægten for Blackstar 10KW uden silo, jeg rigtig gerne vil finde ud af. Mr Google gider ikke give svaret :).


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af WoodyHugo » 14 feb 2015 02:09

Torpet skrev:Nogle steder står der 130kg, andre steder 190kg eller 200 kg. Med indbygget silo er vægten vist 260kg. Håber det er 130kg, så det er til at løfte på plads? Skal også løftes rundt om huset til fyrrummet, hvilket nok kan klares med en sækkevogn, hvis vægten er 130kg. Så det er altså bare vægten for Blackstar 10KW uden silo, jeg rigtig gerne vil finde ud af. Mr Google gider ikke give svaret :).
Den vejer ikke meget , har selv kørt min ind på plads med en sækkevogn og skubbet rundt med den :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Torpet » 14 feb 2015 10:25

Det lyder godt, det er hvad jeg håber på jeg kan, tak :)

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af ommy » 14 feb 2015 13:50

Jeg har selv gjort det samme, ikke noget problem sweat.gif

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Torpet » 14 feb 2015 14:32

Det er berolinge at høre, Ommy, så kan jeg vist godt strege det problem ud fra min liste om 'problemer'. Du og Woodyhugo har så sikkert begge købt et nyt Blackstar pillefyr? Gider I lige fortælle lidt om hvad der var inkluderet i leveringen af fyret? Hvis I kan huske det. Jeg tænker her på sneglen, holder til den, evt. renseværktøj, måske noget til brug ved tilslutningen og andet. Måske også en prøvningsattest klar til skorstensfejeren for underskrivning? Har fyret justerbar fødder eller står det bare flad ned på metalpladerne. Hvis I gider fortælle lidt ville det være rart. Jeg er ved at læse op lidt omkring hvad en flowmåler er godt for, hvorfor der bør indmures en trækstabilisator i skorstenen, hvorfor en røgføler er interessant, lidt omkring styringerne V7 og V10 (sammenligner), også lidt omkring det at have en shunt i et rør imellem ind- og udførslen af vand, for den slags har min gamle stoker aldrig haft. Alt dette drejer sig bare om ligesom at få en ordentlig forståelse af det hele. Ret interessant at se nærmere på. Jeg skal jo selvsagt have det hele. Har også noteret mig gode råd fra medlemmerne, som det at have en eltænder, fotosensor og kondensatorer som reservedele på lager. Det er jo ligesom Murphy's Law, at den slags altid går i stykker i en weekend når det er snestorm :). Så hjemmesiden her er rigtig god.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Ollii » 14 feb 2015 16:41

Jeg har også sat en 30kw ned i en kælder på en sækkevogn. Der var vi 3 mand og en mere ville have været godt. Min egen opop røg også ind den gang med en sækkevogn. Men det gjorde 35 kw salamander også. :-)
Fyret kan mig bekendt godt køre uden div reservedele. men de er da dejlige at have på lager.
Flowmåler fortæller dig præcis hvor meget energi der afsættes i huset eller produceres. Det er nørderi.
Trækstabilisator er godt giver et jævnt træk i skorsten ved blæsevejr. Nogen mener uundværlig. Jeg mener det er bestemt af skorstenen. Dog en billig ting der ikke gør skade.
Shunt er en must have. den kan undværres hvis du har en vandvarmer direkte på i nærhed af fyret. Men dette vil jeg ikke tilråde. Shunt giver den rigtige retur temp til fyret så dette ikke ruster væk. På støbejernskedler kan det undværeres. Sikkert det du har nu.
V10 er en rigtig lækker styring. Men v7 klarer det lige så godt hvis du ikke vil nørde for meget.
Der er et rigtigt stort netværk her om du skulle savne en reservedel juleaften.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Torpet » 14 feb 2015 16:55

Tak Ollii for at tage tiden til et godt svar, det er værdsat.

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af ommy » 14 feb 2015 18:55

Rense værktøj er med.
Ben på kedel kan justeres alle 4, tror faktisk at der er ca 4-5 cm.
Attest medfølger.
Jeg har ikke nogle reservedele liggende endnu, fyret er fra oktober.
Jeg har flovmåler på men aner ikke hvad jeg skal bruge den til, spild af penge for mig.
Jeg har v10 styring, tror den er lidt nemmere at bruge end v7, jeg er nemlig ikke god til alt det elektronik.
Jeg har ikke fåer justeret fyret i 10, 50 og 100% endnu, kan ikke finde ud af hvordan

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvor meget vejer Scotte Blackstar uden silo?

Indlæg af Torpet » 14 feb 2015 19:47

Rart at høre rense værktøj er med, også fint med benene, så det kan blive level. Flowmåler fortæller dig præcist hvor meget energi der afsættes i huset eller produceres, men den dybere forklaring skal man læse mere om for helt at forstå det. Jeg er ret stædig, så jeg går så meget som muligt igennem nu, før jeg skal i gang med indstalleringen til foråret. Det er jo 'kun' en maskine, ganske computers er det :) — tak for dit svar, hyggeligt med interesse. Jeg har fået et venligt tilbud om at se en Blackstar i gang hos en bruger i Sakskøbing, det bliver første gang jeg ser det, så det bliver spændende. Skal også se rigtigt på røret til skorstenen osv.


Besvar