Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 05 jan 2008 18:52

Andersen skrev:Hej BFE
Det ser jo meget bedre ud efter at du har fabrikeret og monteret støttelejet samt
neddrejet sneglen.
I første omgang har jeg tænkt mig at kopiere støttelejet samt slibe sneglen skarp.
Støttelejet kan jeg lave på mit arbejde. jeg mangler en drejebænk til at lave hullet
i sneglen, men måske det kan klares med en søjleboremaskine.
Mht. til neddrejning af sneglen går min bekymring på, om den vil dosere mindre stabilt
ved lav last (sommerdrift).
Ps Hvilken afstand har du mellem de 6mm. huller (center til center)?
Mvh
Steen
Ja, jeg har selv tænkt en del på det med fremføring af piller ved forskellige belastningsgrader. Og det er da også indgået i mine forsøg. Når først der er piller i skakten har jeg med hånden stået og doseret små mængder og det kommer også frem. Hvorvidt det er lige så "stabilt" som originalt, skal jeg lade være usagt, men det er klart der er en forskel, da der først skal "bygges et lag op", idet sneglen jo nu er mindre.
Centerafstand, øhhhh........ Kan jeg ikke lige i hovedet, men jeg kan fortælle dig hvordan den fremkom.: Når lejeholderen blev lagt på endebunden hen over skakten og stak lige meget ud til hver side, blev hullerne afsat i halvdelen af afstanden fra skakten og til enden af holderen. Hvis du kan vente, så kan jeg lave en tegning af lejet med alle mål og up-loade den. Det er naturligvis ikke en selvfølge, at de mål og principper jeg har valgt, er de eneste der dur.
F.eks kan jeg høre nu, at der kommer en lille pibelyd nu, hver gang sneglen rotere. Det er nok bare en "skønhedsfejl", men jeg vil dog nok alligevel dreje nogle mm af setskruen (lejetappen) og så presse et passende broncebøs ind i hullet på sneglen.
PS. fyret har kørt non-stop i 24 timer nu med det nye set-up. Så success indtil videre icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af thy » 05 jan 2008 19:09

har du prøvet med lidt kobber fedt i lejet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 05 jan 2008 19:45

Hej
Du kunne jo også bore hullet i sneglen så dybt, at du var udenfor varmens rækkevide, bare en 5 cm ville jo sikker gøre undeværker. Med andre ord, støtte lejet kunne flyttes længere ind i sneglen.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 05 jan 2008 22:27

thy skrev:har du prøvet med lidt kobber fedt i lejet
Nej, men jeg tror nu ikke den lyd er noget problem, og kobberfedt holder ikke evigt, men selvfølgelig, det kunne jeg jo prøve.
Jeg hører ikke motoren trækker mere når lyden er der, og tror derfor ikke der er tale om andet end en smule friktion.
Troldmand. skrev:HejDu kunne jo også bore hullet i sneglen så dybt, at du var udenfor varmens rækkevide, bare en 5 cm ville jo sikker gøre undeværker. Med andre ord, støtte lejet kunne flyttes længere ind i sneglen.
Det kan jeg godt følge dig i, men tvivler på det er nødvendigt.
Når det har kørt et stykke tid, skiller jeg det ad og checker tilstanden på sliddelene og tager den derfra.

Der er lige en anden detalje jeg ikke lige har været opmærksom på. Det er fotosensoren. Jeg opdagede her til aften, at den af og til ikke registrerede ret meget lys, selvom fyret kørte 100%. Fandt for det første udaf, at sensoren pegede nedad i stedet for mod bålet og fik det rettet. Holderen kan løsnes og sensoren drejes til den er rettet korrekt ind. For det andet skygger holderen til støttelejet en del for bålet og kunne af og til måske være årsag til driftsforstyrelser.
Så det er nok noget der taler for, at holderen til lejet skal slankes lidt. Det vil naturligvis også reducere risikoen for, at der kommer piller i klemme for enden af sneglen.

Min kone påpegede falktisk dette faktum længe inden jeg fik det op at køre og sagde den skulle være trekantet i profil med spidsen mod sneglen. Men som mænd er flest, replicerer man instinktivt "det ved jeg godt" og gør så ikke mere ved den sag.
Nu er jeg nok nød til at fortælle hende, at jeg faktisk tror at hun havde ret, selvom det falder mig svært, at få det over mine læber.... :|
Eller er der andre der har et råd til hvodan man får sådan noget sagt?????????????????? :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 05 jan 2008 22:33

Hej
Tror bare du skal få det overstået og så kom videre på bedste måde.
Jeg ved godt det kan være svært - vi krydser alle fingre for dig :great:
Citat
"Min kone påpegede falktisk dette faktum længe inden jeg fik det op at køre og sagde den skulle være trekantet i profil med spidsen mod sneglen. Men som mænd er flest, replicerer man instinktivt "det ved jeg godt" og gør så ikke mere ved den sag.
Nu er jeg nok nød til at fortælle hende, at jeg faktisk tror at hun havde ret, selvom det falder mig svært, at få det over mine læber.... "


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Ulrik » 05 jan 2008 22:53

BFE skrev:Min kone påpegede falktisk dette faktum længe inden jeg fik det op at køre og sagde den skulle være trekantet i profil med spidsen mod sneglen. Men som mænd er flest, replicerer man instinktivt "det ved jeg godt" og gør så ikke mere ved den sag.
Nu er jeg nok nød til at fortælle hende, at jeg faktisk tror at hun havde ret, selvom det falder mig svært, at få det over mine læber.... :|
Eller er der andre der har et råd til hvodan man får sådan noget sagt?????????????????? :roll:
Nej, det lader man bare være med at kommentere yderligere på. icon_cheesygrin.gif
MvH Ulrik©

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 05 jan 2008 23:17

Ulrik skrev: Nej, det lader man bare være med at kommentere yderligere på. icon_cheesygrin.gif
Ja, men det er pokkers svært at forklare hvad man ellers laver ude i det værksted i bidende kulde. :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 07 jan 2008 22:26

Andersen skrev:Hej BFE
Ps Hvilken afstand har du mellem de 6mm. huller (center til center)?
Mvh Steen
Jeg har haft holderen ude for, at reducere bredden til 10mm, i området hvor den ligger hen over skaktåbningen og tildanne den så den i tværsnit ligner en trekant, dog med en minimum bredde på 2mm. Så ingen piller i klemme her.
Fyldte lige lidt Molybdæn-de-sulfid i lejet, som Thy foreslog. Så nu er det tyst for en stund.
I forbindelse med adskillelsen målte jeg centerafstanden mellem de to 6mm huller til 86mm.

Hvis du ikke har noget passende materiale, kan jeg godt undvære en stump 10x20mm rustfrit til dig. :)
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Andersen » 08 jan 2008 12:44

BFE skrev:
Hvis du ikke har noget passende materiale, kan jeg godt undvære en stump 10x20mm rustfrit til dig. :)
Hej BFE
Jeg har adgang til rustfast stål, men du skal nu alligevel have tak for tilbudet.
Vil med baggrund i dine erfaringer forsøge at lave en ”slank model”.
Kunne jeg evt. nøjes med at forankre den med 5mm bolte?
For at kompensere for mindre diameter på boltene, vil jeg desuden fæstne den for oven.

Mvh
Steen

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af hoejbenn » 08 jan 2008 15:52

Nu er jeg en af de "samspilsramte" som hvert øjeblik venter at sneglen brager af. Jeg kunne godt i den forbindelse tænke mig at høre om NBE har udvist interesse for projektet, eller om de arbejder på en anden løsning? Nogen der ved noget?
mvh
Steen


Besvar