Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte El tænder - Hvilken?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
red_buhl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 apr 2012 17:35
Mit fyr: 16 KW Scotte med semirens + V10.0468
Areal: 240 incl. kælder
Brændsel: 8 mm German Pellets
Dagligt forbrug: 33 kg
Årligt forbrug: 6 tons

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af red_buhl » 13 apr 2014 20:41

Hej

Jeg har lige skiftet eltænder for første gang på mit 16 KW Scotte pillefyr, og vil lige dele lidt af min erfaring... og vigtigst af alt høre om erfaringer med keramiske tændere.

Ifølge manualer og youtube video skulle det være super nemt. I mit tilfælde var U'et i den gamle standard tænder blevet til et V, så den var ikke lige til at trække igennem det lille hul. Efter lidt besvær med afmontering af hele brænderen og lidt vold med en tang lykkedes det at klemme den gamle tænder sammen, så den kunne komme ud af hullet. Er jeg den eneste som har oplevet det?

Den holdt til ca. 15 mdr og lidt over 1000 starter.

Nu skal jeg have købt en ny reserve til lageret og overvejer en keramisk tænder, da den både skulle have længere levetid og så antager jeg den ikke kan sidde fast på samme måde.

Det lader til q-pro.dk er længest fremme med disse keramiske tændere:
http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/reserve ... llefyr.htm

Er de keramiske tændere værd at investere i i forhold til en almindelig standard tænder?

Er den keramiske HQ tænderen fra Q-pro.dk værd at investere i iforhold til deres keramiske "standard low price model" tænder?

Mvh
Christoffer
16 KW Scotte ver. 10.0468
http://www.stokercloud.dk/dev/sviv.html


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af Flammen » 13 apr 2014 21:26

HER skrives der om en levetid på 100,000 tændinger på en keramisk tænder

DENNE ser effektiv ud

red_buhl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 apr 2012 17:35
Mit fyr: 16 KW Scotte med semirens + V10.0468
Areal: 240 incl. kælder
Brændsel: 8 mm German Pellets
Dagligt forbrug: 33 kg
Årligt forbrug: 6 tons

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af red_buhl » 13 apr 2014 22:54

Det lader til keramiske eltændere er fremtiden for Scotte pillefyr.

Q-Pro.dk ser ud til at have de bedste priser pt.

Er det så værd at gå efter HQ udgaven eller standardudgaven ligeså god?

Mvh
Christoffer
16 KW Scotte ver. 10.0468
http://www.stokercloud.dk/dev/sviv.html

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af Flammen » 13 apr 2014 23:00

det skulle være typen af isolering på ledningerne der udgør forskellen

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af HR LUCCA » 13 apr 2014 23:27

Den keramiske giver meget hurtige opstarter, er gået fra ca 6 minutter til 2½ minutter , jeg har bare købt den billige model , har kun haft ca 100 starter så kan ikke sige hvor holdbar den er :wink:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af triumph » 14 apr 2014 07:25

Jeg talte med q-pro da jeg købte keramisk tænder. Som jeg forstod det, så var forskellen mellem den billige og den dyre kun prisen, og garantien.
Q-pro giver garanti på den dyre, ogden bliver ofte solgt sammen med serviceaftaler på pillefyr. Q-pro kommer altså ud og skifter eltænderne UB hos de kunder der har serviceaftaler. Derfor er eltænderne dyre. Og for at kunne adskille dem fra andre eltændere har de andre ledningsfarver.
Kvaliteten skulle altså være den samme, bare uden garenti.

Jeg bruger ofte piller af middelmådig kvalitet, da de er billige. Derfor oplevede jeg at ca. 3-4 gange om året, der ville min 250 w alm. eltænder ikke tænde op, påtrods af at jeg havde superoptimeret paremetre of eltændingen. Derfor skiftede jeg eltænderen ud til en 400 W kinøjser model. De tændte fint. Men holder desværre ikke ret længe. Derfor skiftede jeg så til en keramisk. Men modsat af hvad jeg har hørt andre sige. Så fungere den ikke bedre end den gamle 250 W tænder (= en gang imellem tænder den ikke)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af HR LUCCA » 14 apr 2014 07:58

triumph skrev:Jeg talte med q-pro da jeg købte keramisk tænder. Som jeg forstod det, så var forskellen mellem den billige og den dyre kun prisen, og garantien.
Q-pro giver garanti på den dyre, ogden bliver ofte solgt sammen med serviceaftaler på pillefyr. Q-pro kommer altså ud og skifter eltænderne UB hos de kunder der har serviceaftaler. Derfor er eltænderne dyre. Og for at kunne adskille dem fra andre eltændere har de andre ledningsfarver.
Kvaliteten skulle altså være den samme, bare uden garenti.

Jeg bruger ofte piller af middelmådig kvalitet, da de er billige. Derfor oplevede jeg at ca. 3-4 gange om året, der ville min 250 w alm. eltænder ikke tænde op, påtrods af at jeg havde superoptimeret paremetre of eltændingen. Derfor skiftede jeg eltænderen ud til en 400 W kinøjser model. De tændte fint. Men holder desværre ikke ret længe. Derfor skiftede jeg så til en keramisk. Men modsat af hvad jeg har hørt andre sige. Så fungere den ikke bedre end den gamle 250 W tænder (= en gang imellem tænder den ikke)
Lyder meget mystisk at du har problemer med den keramiske , hvad blæser indstilling køre du med under opstart , jeg køre med 16 , 18 og 20 % , 60 sek forvarmning og 85 % ydelse på eltænder der starter mit meget hurtigt , men noget der er meget vigtig er at hullerne hvor der varme luft fra eltænderen kommer ud er rene og der ikke ligger en askekage foran dem , noget der måske godt kan være problemet hvis du bruger en dårlig kvalitet piller :wink:

xkfc

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af xkfc » 14 apr 2014 08:38

Jeg har også købt en keramisk ved Q-PRO.
Fra typisk 6-8min og nogle gange optænding 2, så starter fyret øjeblikkelig nu. Ofte inden for 1min. Jeg resatte stokerkontrol da den keramiske tænder blev monteret, nu har den tændt 41gange og brugt 70min, det giver et gennemsnit på 1min42sec. :great:

Kenneth

calle

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af calle » 14 apr 2014 08:58

Jeg har en keramisk testmodel fra Q-pro. Den har kun "svigtet" en enkelt gang, og da lå der en større askekage på herden. Væk med kagen og skidtet startede øjeblikkeligt.

Venlig hilsen

brian7900
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:21
Mit fyr: scotte mini blackstar 10kw
Areal: 140 inclusiv kælder
Brændsel: 8mm barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: ca 20 kg
Årligt forbrug: estimeret 3-4ton
Givet likes: 2 gange

Scotte El tænder - Hvilken?

Indlæg af brian7900 » 14 apr 2014 09:06

Går lige med i denne tråd, håber det er okay.
Hva så hvis nu min brænder er en af de nye med 2 eltændere i samme hul, kan man så også bruge keramiske tændere? 1 elller 2?


Besvar