Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flowmåler

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
pesog
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 01 nov 2012 19:30
Mit fyr: Scotte 10 kWh blackstar mini V10 styring
Areal: 167
Brændsel: DLG 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Flowmåler

Indlæg af pesog » 28 mar 2014 20:49

Vi er i fuld gang med at gøre klar til at sætte den nye scotte til anlægget.

Jeg er blevet lidt i tvivl om jeg skal montere en flowmåler på den.

Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg kan udlede af den og hvad fordelen er?


xkfc

Flowmåler

Indlæg af xkfc » 28 mar 2014 21:10

Personligt syntes jeg at nøjagtigheden er for ringe styringen og flowmåleren. For at måle energien nøjagtig skal både fremløb og retur føler placeres ens, enten begge i følerlommer på rør eller begge i følerlommer på kedel. Et andet problem er at returen kun måles med 1° opløsning.
Men når det er sagt, er den sikkert ganske rar at have hvis der skal optimeres eller fejlfindes.

Det der konkret sker med flowmåler, er at i stedet for at styringen beregner effekten, så bliver den målt.

Kenneth

pesog
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 01 nov 2012 19:30
Mit fyr: Scotte 10 kWh blackstar mini V10 styring
Areal: 167
Brændsel: DLG 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Flowmåler

Indlæg af pesog » 29 mar 2014 06:41

Nu er jeg ikke helt skarp på vvs, men hvis jeg forstår dig ret så tager man flowet og tabet mellem fremløb og retur og beregner derved effekten ?

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Flowmåler

Indlæg af Fer » 29 mar 2014 07:15

Ja, det er sådan man måler effekt. :)

Jeg kunne godt tænke mig at opløsningen er bedre internt i styringen end 1 grad.

Det er rigtigt at man helst skal måle fremløb og temperatur på samme måde, således at præcissionen er så god som muligt.

Jeg vil også anbefale at man sætter flowmåleren på et stykke hvor vandet ikke har været igennem en bøjning den sidste meter. (ihvertfald hvis det er en ultralydsmåler)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

xkfc

Flowmåler

Indlæg af xkfc » 29 mar 2014 08:46

pesog skrev:Nu er jeg ikke helt skarp på vvs, men hvis jeg forstår dig ret så tager man flowet og tabet mellem fremløb og retur og beregner derved effekten ?
Jeps :great:

Og det kan gøres med den billige flowmåler som NBE sælger, og så kan det tilsluttes styringen, og den klarer beregningen.

Man kan også som Fer skriver, benytte en flowmåler der benytter ultralyd i stedet for turbinehjul. Disse er nok noget dyrere, det er samme type som fjernvarme selskaber benytter, men du vil få en præcis måling, og da de typisk selv måler temperaturer, flow og klarer beregningen, behøver du ikke koble den sammen med styringen.

Spørgsmålet er hvad det skal bruges til. Er det bare til leg er den billige og styringen fint, men skal det bruges til at bestemme energiforbruget ved en lejer, vil jeg anbefalen en seperat enhed.


pesog
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 01 nov 2012 19:30
Mit fyr: Scotte 10 kWh blackstar mini V10 styring
Areal: 167
Brændsel: DLG 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Flowmåler

Indlæg af pesog » 29 mar 2014 18:42

Det er kun for sjov og Intet andet, men det er jo med at få alle tingene monteret nu når VVS manden kommer i næste uge


Besvar