Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Vad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:43
Mit fyr: Scotte BS1016 16kw
Areal: 175
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8462
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 6

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af Vad » 25 feb 2014 23:32

god aften. jeg har den sidste uges tid lagt mærke til at legetøjet generelt har kør med MEGET lav effekt - er klar over at det er lidt mildt i vejret og at det ikke blæser.

mit spørgsmål går egentlig på, om hvorvidt det kan betale sig at gå over på tidsstryring - og om nogen har erfaring for intervallerne der skal til for at vvb ikke rammer legionærsyge-temperaturen.

Som ret ny udi pille brug har jeg gjort mig nogle tanker om at køre 2-3 timers drift efterfulgt af ca samme interval slukket.

det skal i den forbindelse nævnes at vi ikke bruger de store mændger varmt vand - primært morgenbad - og lidt afskylning af service ved aftenstide.

er der nogen der har gode råd - skal de være MEGET velkomne. icon_cheesygrin.gif


calle

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af calle » 25 feb 2014 23:52

Vad skrev:god aften. jeg har den sidste uges tid lagt mærke til at legetøjet generelt har kør med MEGET lav effekt - er klar over at det er lidt mildt i vejret og at det ikke blæser.

mit spørgsmål går egentlig på, om hvorvidt det kan betale sig at gå over på tidsstryring - og om nogen har erfaring for intervallerne der skal til for at vvb ikke rammer legionærsyge-temperaturen.

Som ret ny udi pille brug har jeg gjort mig nogle tanker om at køre 2-3 timers drift efterfulgt af ca samme interval slukket.

det skal i den forbindelse nævnes at vi ikke bruger de store mændger varmt vand - primært morgenbad - og lidt afskylning af service ved aftenstide.

er der nogen der har gode råd - skal de være MEGET velkomne. icon_cheesygrin.gif
Hej Vad.

Ja der er ikke meget aktivitet i fyrrummet :great:

Har du 3-vejsventil på VVB ? Du kan se på termostatlampen, om VVB står og kalder på opvarmning hele tiden.

Venlig hilsen

Vad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:43
Mit fyr: Scotte BS1016 16kw
Areal: 175
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8462
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 6

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af Vad » 26 feb 2014 11:56

nej - der er ingen ventiler i forbindelse med vvb - den er nu meget utydelig den orange lampe - så lidt svært at se om den lyser - den ændrer sig ikke selv om jeg skruer regulatoren til max - det burde den vel egenlig?

calle

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af calle » 26 feb 2014 12:35

Vad skrev:nej - der er ingen ventiler i forbindelse med vvb - den er nu meget utydelig den orange lampe - så lidt svært at se om den lyser - den ændrer sig ikke selv om jeg skruer regulatoren til max - det burde den vel egenlig?
Hej Vad.

Det lyder som, at du har et rimelig simpelt anlæg ligesom mit. Hvis du slukker dit anlæg, skal du så også huske at slukke for cirkulationspumpen. Ellers tapper du varmen ud af varmtvandsbeholderen. Hvis du heller ikke har shunt på kedlen, får du formentlig kondensproblemer i kedlen.

Jeg har hverken shunt eller 3vejsventil, så mit fyr står bare og modulerer mellem 10 og 30 procent ydelse. Altså det som er angivet i manualen i forbindelse med sommerindstilling. Den indstilling kører jeg med året rundt, og det fungerer fint. Om sommeren slukker jeg for fyret og elopvarmer mit vand. Det gør du formentlig også. I år skal der formentlig slukkes for Scottedyret noget tidligere end de forrige år. Så klarer jeg opvarmningen med et par brændeovne.

Venlig hilsen

Vad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:43
Mit fyr: Scotte BS1016 16kw
Areal: 175
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8462
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 6

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af Vad » 26 feb 2014 13:03

takker for info
min cirkulationspumpe styres af fyret så den slukker når temperaturen bliver for lav (tror jeg)

men er der nogen der har erfaring for hvor store intervaller man kan lave før en vandvarmer har "tabt" det meste af varmen.

Jeg har i tankerne at starte fyret kl 0500 og lade det køre til 0800 og så igen fra 1500 til 1800

vil det give problemer med kondens eller når fyret at blive helt koldt inden det genstarter?


calle

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af calle » 26 feb 2014 13:14

Vad skrev:takker for info
min cirkulationspumpe styres af fyret så den slukker når temperaturen bliver for lav (tror jeg)

men er der nogen der har erfaring for hvor store intervaller man kan lave før en vandvarmer har "tabt" det meste af varmen.

Jeg har i tankerne at starte fyret kl 0500 og lade det køre til 0800 og så igen fra 1500 til 1800

vil det give problemer med kondens eller når fyret at blive helt koldt inden det genstarter?
Tror du er nødt til at undersøge varmetabet i din VVB. Frem med termometeret og ind under køkkenhanen med det. Sluk fyret og mål så temperaturen igen kl. 1455. Hvis du bruger varmt vand i den perioden hvor fyret er slukket, går det jo stærkt med temperaturfaldet.

Med hensyn til kondens, så er jeg rimelig sikker på, at du vil få kondensproblemer medmindre du har en shunt på kedlen.

Venlig hilsen

Vad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:43
Mit fyr: Scotte BS1016 16kw
Areal: 175
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8462
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 6

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af Vad » 26 feb 2014 14:11

der er en shunt på kedlen der står på 58 gr - havde ikke lige tænkt på at måle på brugsvandet dumme mig :oops:

min tanke er at slukke for fyret i de perioder hvor der ikke bruges varmt vand - for så at starte det op en times tid før og lade det køre til en times tid efter

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 15:11

Vad skrev:der er en shunt på kedlen der står på 58 gr - havde ikke lige tænkt på at måle på brugsvandet dumme mig :oops:

min tanke er at slukke for fyret i de perioder hvor der ikke bruges varmt vand - for så at starte det op en times tid før og lade det køre til en times tid efter
Det med at slukke for fyret er en god ide om foråret kører jeg 3 x3 timer i dagtimerne f,eks 5-8 13-15 18-21 og så starter jeg forfra Om sommeren kan jeg nøjes med at køre 5-8 og 18-21. Du skriver et sted at du ikke kan se udsving når du drejer på hanen på varmtvandsbeholderen, den skal måske masseres idet nålen sætter sig. På min der fjerner jeg hætten og trykker ind på nålen
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af Aaen » 26 feb 2014 17:21

Det her med ur-styreing, står jeres kedler ikke og bliver kolde? altså under de 55 grader man anbefaler? og er det uden betydning?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

hvornår kan det betale sig at gå i "sommer" mode?

Indlæg af pille bruger » 26 feb 2014 17:54

Aaen skrev:Det her med ur-styreing, står jeres kedler ikke og bliver kolde? altså under de 55 grader man anbefaler? og er det uden betydning?
At kedlen bliver kold er helt lige meget, det giver ingen problemer.
Er der shunt på, så holdes bunden varm, når man fyrer, og det er det der er vigtigt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar