Endnu et nyt anlæg sat op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Hej allesammen.
Ja, efter at have fulgt med på disse sider i nogen tid, så har brormand og jeg også få gang i vores Scotter. Begge er BS 1016, 16kW, version 7.045.
Det har været længe undervejs, for jeg har mange gange syntes, at logikken manglede, og flere ting der skulle samles, var ikke logisk og overskueligt sat op i manualer og vejledninger. Men så er det jo godt, at der findes så mange hjælpsomme brugere herinde.

Hvorom alting er, så startede jeg med at prøve mit anlæg med nogle "noname", 8 mm piller. Det gik fint. Ikke meget smuld, men nogle sorte, ubrændte piller i asken. Ingen problemer med opstart eller noget.
Da dise var brugt, og min bror også var ved at være klar, valgte vi at købe en palle 6 mm, efter sigende, gode piller, fra en lokal producent. Og de brænder bedre i mit anlæg, end i hans. Ingen slagger hos mig, ingen sorte piller i asken.
MEN ...... smuld! Så meget, at da jeg i går aftes skulle på arbejde, var Scotten for første gang gået i stå. ØV! "Manglende brændsel" stod der. Selv om sneglen "naturligvis" var fuld af piller, men også af smuld. Efter kun ca 200 kg afbrændt.
Nå, olie-brænding natten over, og klar til kamp og genstart kl 07.10 i morges. Startede med at jage et jernrør ned ved siden af sneglen og fyldte ca 2 dl. madolie derned. Lod denne "blanding" køre op i sneglen. Men det fjernede IKKE smuldet. Og da jeg prøvede at starte op, gik anlægget direkte i "Drift", kørte piller ind, men eltændingen startede ikke.
Tømning og start, men det samme skete igen. "Drift", men ingen tænding. Der var piller, 0 lux og mangel på varme.
Nå, ud med stikket, tømning igen, og da jeg igen trykker start, så starter det hele som det skal.
Stor undren ..................... og 2 timer senere, er den gal igen. "Ingen brændsel", og jeg vælger så at tømme snegl, monterer ved samme lejlighed en fitting og 8 mm pneumatik-slanger, til direkte olie-dosering. MEN da jeg vil starte igen, sker det samme som tidligere. Anlægget går direkte til drift!! 3 gange. Og først da jeg tager strømmen og hiver alle stik ud og prøver igen, starter anlægget.

Hvordan kan jeg "tvinge" anlægget til optænding med el-tænder, og ikke bare gå i "Drift", når lux-sensoren viser 0 og systemet skriger på varme?? Det kan vel ikke være meningen at alle stik skal trækkes "hver gang"?

Undskyld det blev så langt, men der er nogle ting der spøger, og jeg har svært ved at gennemskue opsætningen, så stort set alt kører basis-værdier.
Er der en "100-meter mester" omkring / syd for Lemvig, så er der koldt og varmt på kanden. icon_cheesygrin.gif
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Smut 25 »

Stuhr skrev:Hej allesammen.
Ja, efter at have fulgt med på disse sider i nogen tid, så har brormand og jeg også få gang i vores Scotter. Begge er BS 1016, 16kW, version 7.045.
Det har været længe undervejs, for jeg har mange gange syntes, at logikken manglede, og flere ting der skulle samles, var ikke logisk og overskueligt sat op i manualer og vejledninger. Men så er det jo godt, at der findes så mange hjælpsomme brugere herinde.

Hvorom alting er, så startede jeg med at prøve mit anlæg med nogle "noname", 8 mm piller. Det gik fint. Ikke meget smuld, men nogle sorte, ubrændte piller i asken. Ingen problemer med opstart eller noget.
Da dise var brugt, og min bror også var ved at være klar, valgte vi at købe en palle 6 mm, efter sigende, gode piller, fra en lokal producent. Og de brænder bedre i mit anlæg, end i hans. Ingen slagger hos mig, ingen sorte piller i asken.
MEN ...... smuld! Så meget, at da jeg i går aftes skulle på arbejde, var Scotten for første gang gået i stå. ØV! "Manglende brændsel" stod der. Selv om sneglen "naturligvis" var fuld af piller, men også af smuld. Efter kun ca 200 kg afbrændt.
Nå, olie-brænding natten over, og klar til kamp og genstart kl 07.10 i morges. Startede med at jage et jernrør ned ved siden af sneglen og fyldte ca 2 dl. madolie derned. Lod denne "blanding" køre op i sneglen. Men det fjernede IKKE smuldet. Og da jeg prøvede at starte op, gik anlægget direkte i "Drift", kørte piller ind, men eltændingen startede ikke.
Tømning og start, men det samme skete igen. "Drift", men ingen tænding. Der var piller, 0 lux og mangel på varme.
Nå, ud med stikket, tømning igen, og da jeg igen trykker start, så starter det hele som det skal.
Stor undren ..................... og 2 timer senere, er den gal igen. "Ingen brændsel", og jeg vælger så at tømme snegl, monterer ved samme lejlighed en fitting og 8 mm pneumatik-slanger, til direkte olie-dosering. MEN da jeg vil starte igen, sker det samme som tidligere. Anlægget går direkte til drift!! 3 gange. Og først da jeg tager strømmen og hiver alle stik ud og prøver igen, starter anlægget.

Hvordan kan jeg "tvinge" anlægget til optænding med el-tænder, og ikke bare gå i "Drift", når lux-sensoren viser 0 og systemet skriger på varme?? Det kan vel ikke være meningen at alle stik skal trækkes "hver gang"?

Undskyld det blev så langt, men der er nogle ting der spøger, og jeg har svært ved at gennemskue opsætningen, så stort set alt kører basis-værdier.
Er der en "100-meter mester" omkring / syd for Lemvig, så er der koldt og varmt på kanden. icon_cheesygrin.gif
tillykke med din nye ven...

øhm nu spørger jeg dumt men får du slettet alarmen... inden du trykker start hvilken styring har du på

og ja smuld er en slem fjende
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Du kan hente en opdatering til styringen her http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html

Når styringen viser at der mangler brændsel, så hæv min. drift effekten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
xkfc

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af xkfc »

Tillykke med anlægget.

Olie har ingen helbredende effekt, det er forebyggende. Det er ikke nødvendigt at have en slange ned i siloen. Hvis jeg hælder ½dl ud lige hen over sneglen, så går der kun et ganske kort øjeblik ½-1 time inden jeg kan se effekten på sneglen.
Min anbefaling med olien er faktisk at vende manualen ryggen, og sjaske den halve dl. ud over fyldt pillebeholder. Men gode piller uden smuld, er nu det bedste.
Hvis du ikke kan køre 200kg igennem sneglen uden problemer, ville jeg sælge pillerne til en stokerejer, og købe nye.

Det lyder mærkeligt med din opstart. Nu kender jeg ikke så meget til V7, men i min menu bestemmer jeg selv ved hvilken lux anlægget skal gå i drift, normalt vil 10lux være fint. Anlægget må absolut ikke gå i drift ved 0lux.

Mvh. Kenneth
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Godmorgen til jer.

Og tak for input. Og som" pille-bruger" foreslår, så kan jeg hæve "min. drift effekten", men der er jeg allerede i tvivl om, hvor det gøres. Jeg kan "alt", men har som sagt svært ved at "knække koden", og se logikken i de ord, udtryk og utroligt mange menuer der kan / skal / bør justeres på.
Men det værste er, at min tillid til systemet har lidt endnu et knæk. Ja, bevares, jeg har kun haft det i drift i 2 uger, men HELT uden problemer.
Efter problemerne i går, valgte jeg at sænke sneglen, så der er en lavere stigning, og foretage en ny afvejning, og lægge nye data i styringen. Det burde kunne hjælpe på smuldproblemet.
Og så skete det igen her til morgen da jeg kommer ud til min nyeste, bedste ven: Driftstop. Ingen brændsel.
Sneglen er fuld af piller, IKKE smuld.
Jeg sletter alarmen. Tjekker at herden ikke er fuld. Og beder anlægget om at tænde. Det starter 1½ minut på vandrerrist. Og går direkte på 10% drift. Kedeltemp. 48 gr. 0 lux. :twisted:
OK, tænker jeg. Jeg lader den køre videre, for den skal jo selv kunne starte op, og køre modulerende drift ......... så jeg fodre hestene, kattene og hønsene, og er tilbage 10 minutter senere.
Da kører anlægget 100% drift, 16kW, kedeltemp 45 gr, og stadig 0 lux. Og herden er PROPPET med piller!!! De er på vej direkte ned i askeskålen. Ubrændt.
Nå. Anlægget slukkes. Alle stik trækkes ud. Herd tømmes ....... og isættes. Og anlægget bliver, pænt, bedt om at starte. Vandrerist kører.
OG anlægget gå igen direkte i drift. :evil: :evil:
Så bander jeg. "Abort mission!".
Og kalder på mine nyeste, bedste venner ..................... :cry: :lol:
Hvad gør jeg galt??
Senest rettet af Stuhr 10 feb 2014 09:26, rettet i alt 1 gang.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Har du opdateret ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Nej. Tænkte måske at sådan et nyt anlæg bare var klar til kamp, MEN kan godt se på hjemmesiden, at der er ændret nogle ting, netop i for til dét.
Vil naturligvis gøre det!
Men håbede lidt, at der måske var / er en måde, hvorpå jeg kan tvinge / bede anlægget om at lave en opstart med el-tænding, for det har ikke været et problem de første 5 gange jeg startede det op ..........
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Stuhr skrev:Nej. Tænkte måske at sådan et nyt anlæg bare var klar til kamp, MEN kan godt se på hjemmesiden, at der er ændret nogle ting, netop i for til dét.
Vil naturligvis gøre det!
Men håbede lidt, at der måske var / er en måde, hvorpå jeg kan tvinge / bede anlægget om at lave en opstart med el-tænding, for det har ikke været et problem de første 5 gange jeg startede det op ..........
Det løses ved opdateringen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg synes også det er en god ide at opdatere Michael, men hvis det er et krav er det jo det samme som at sige at alle tidligere versioner "ikke" dur.

Hvis ikke problemet er fundet, ved man jo ikke om en opdatering er en god ide. Hvis man har fundet problemet kan man pege på om en opdatering vil hjælpe.

Stuhr!, Personlig tror jeg du har problemer med din luxføler at den under opstart ser tilstrækkelig lys til at den tror at den skulle gå i drift. Under avanceret drift (system - avanceret drift) skal du kunne se hvad din lysføler ser og hvor mange Lux det "veksles" til. Hvis den på noget tidpunkt ser lys efter opstart går den i drift, og herefter skal der så mangle lys i 120 sekunder før den opdager at der ikke er drift. I version 7.045 skulle følsomheden af lysføleren kunne stilles. Men før du stiller på den skal du lige fejlsøge på om den sidder rigtig og du ikke har noget falsk lys.

Og ja, jeg kan godt huske da jeg fik mit anlæg, var jeg også meget nervøs ved drift stabiliteten. Men jeg har haft 3 driftstop på 1½ år. Et med tom silo, som ikke helt kan tilskrives anlægget og 2 med en ny version 10 styring som har problemer med lys (lidt det samme som dig). Så på det punkt har det ikke været en forbedring for mig at opgradere styringen til en version 10. Fordelen nu hvor man jeg har lært anlægget at kende, er at jeg faktisk kan løse mange driftsproblemer selv. Det kunne jeg ikke på oliefyret.
Mvh. Sophus
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Jeg har netop downloaded opdateringen til et kort, men vil lige forsøge at fejlfinde først.
Grunden til min ærgelse over disse stop og nu "start-problemer" er, at man jo netop har brugt mange timer med at søge oplysninger om pillefyr, inden beslutningen blev taget, og fordi jeg ofte arbejder om natten, og derfor ønsker et anlæg med "mindst mulig risiko" for drift-stop, da min kære frue og 3 tøser ikke skal stå med problemer kl alt-for-tidligt om morgenen :-)
Også derfor vælger jeg at beholde mit oliefyr, som via en 2-vejs motorventil skal tage over, hvis pille-gutten går i stå. MEN ............
Tak for ideer. Tjekker lux, men undrer mig netop fordi lux 4 ud af 5 gange viser 0 (nul) og én gang stod og svingede mellem 0 og 5. Men alligevel går den DIREKTE i drift og fortsætter med at vælte piller ind i herden. Og det blev den ved med i flere minutter. = > 120 sekunder. Og det er tjekket at den sidder fint og er ren .............
Nå ............. tjek og returnering senere :-)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Besvar