Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HeineJepsen » 23 dec 2013 18:45

Hej med jer, nu har jeg haft mit Scotte i gang i nogle mdr. Og selv om jeg døjer lidt med askekager sååååå er det alligevel en positiv oplevelse indtil nu.

Hvis jeg sørger for at få de kager af herden, så kører den bare snor lige uden dikkedarer.

Jeg har eksperimenterer lidt både med nonstop drift og med ur. Der er ingen tvivl om at det giver en besparelse at køre med uret, der ryger nogle pille i tomgang.

Men indtil videre så ligger jeg på ca 11 kg i døgnet (Barlinek) for at varme ca 120 m2 op, halv gulvvarme resten radiatorer, og varmt vand til 3, det er jeg sq ret godt tilfreds med :great: hus fra 1985 - godt isoleret, opvarmet til 22-23 grader.

Eneste ting jeg skal have kigget på er, at som vvs'eren har lavet det, så er der ikke noget der lukker af for VVB, dvs at hvis fyret ikke kører (fx pga ur) og gulvvarmen så kalder på varme, ja så tømmer den VVB'en :roll: selvfølgelig fint nok med buffertank meeeeen.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.


nemocharley

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af nemocharley » 23 dec 2013 18:56

her i december har mit forbrug været ml. 10 og 20kg (under stormen) - til 118m2, så du er vel ikke helt ved siden af med 11kg. Hvis dit snit er 11kg, så synes jeg dit forbrug er flot.

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HeineJepsen » 23 dec 2013 19:01

Det er snittet indtil nu, jeg har i Dec ikke været over 15 kg på en dag og flere dage har den ikke været over 9. Men ja når det blæser så begynder det at æde piller, nå ja så mangler jeg også lige at få fuget udvendigt ved 4 vinduer og 2 døre :oops: det gør nok ikke noget positivt ved forbruget, så jeg er godt tilfreds.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af From » 23 dec 2013 19:01

HeineJepsen skrev: Eneste ting jeg skal have kigget på er, at som vvs'eren har lavet det, så er der ikke noget der lukker af for VVB, dvs at hvis fyret ikke kører (fx pga ur) og gulvvarmen så kalder på varme, ja så tømmer den VVB'en :roll: selvfølgelig fint nok med buffertank meeeeen.
Kan du ikke lade pumpeudgangen på styringen trækker gulvvarmestyringen ? Sådan har jeg lavet det, netop for at gulvvarmen ikke skal tømme vandvarmeren.

nemocharley

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af nemocharley » 23 dec 2013 19:04

Ser lige du har solceller og brændeovn. Hvis du holder fyret slukket og har en kombivandvarmer til højsommeren, og fyrer i brændeovnen om vinteren, så kan du virkelig holde dit forbrug nede.

Og ja jeg kender det der med lige at mangle det sidste stræk på isoleringsfronten :)


HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HeineJepsen » 23 dec 2013 19:06

From skrev:
Kan du ikke lade pumpeudgangen på styringen trækker gulvvarmestyringen ? Sådan har jeg lavet det, netop for at gulvvarmen ikke skal tømme vandvarmeren.
Jo måske, den styrer allerede den pumpe jeg har ved fyret. Gulvvarme pumpen er sådan en wavin - trådløs en, som slukker når telestaterne ikke kalder, men tænker du så at pumpen skal forsynes fra styrring så den ikke kan tænde? Det er selvfølgelig en mulighed, det havde jeg ikke tænkt på.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HeineJepsen » 23 dec 2013 19:08

nemocharley skrev:Ser lige du har solceller og brændeovn. Hvis du holder fyret slukket og har en kombivandvarmer til højsommeren, og fyrer i brændeovnen om vinteren, så kan du virkelig holde dit forbrug nede.

Og ja jeg kender det der med lige at mangle det sidste stræk på isoleringsfronten :)
Det er lige præcis det jeg har og det der er planen :great: men brændeovnen den har der sq ikke været meget gang i siden fyret kom icon_cheesygrin.gif utroligt så hurtig man bliver magelig.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

nemocharley

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af nemocharley » 23 dec 2013 19:08

Den oplevelse er du ikke ene om tror jeg :)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HR LUCCA » 23 dec 2013 20:59

HeineJepsen skrev:Hej med jer, nu har jeg haft mit Scotte i gang i nogle mdr. Og selv om jeg døjer lidt med askekager sååååå er det alligevel en positiv oplevelse indtil nu.

Hvis jeg sørger for at få de kager af herden, så kører den bare snor lige uden dikkedarer.

Jeg har eksperimenterer lidt både med nonstop drift og med ur. Der er ingen tvivl om at det giver en besparelse at køre med uret, der ryger nogle pille i tomgang.

Men indtil videre så ligger jeg på ca 11 kg i døgnet (Barlinek) for at varme ca 120 m2 op, halv gulvvarme resten radiatorer, og varmt vand til 3, det er jeg sq ret godt tilfreds med :great: hus fra 1985 - godt isoleret, opvarmet til 22-23 grader.

Eneste ting jeg skal have kigget på er, at som vvs'eren har lavet det, så er der ikke noget der lukker af for VVB, dvs at hvis fyret ikke kører (fx pga ur) og gulvvarmen så kalder på varme, ja så tømmer den VVB'en :roll: selvfølgelig fint nok med buffertank meeeeen.

Du kan også vælge en 2 eller 3 vejs ventil så stjæler gulvvarmen ikke varmen fra VVB og du kan få det til kun og starte når det skal lave varme til VVB om sommeren , du kan se hvordan det kan laves her http://www.mhes.dk/Sommerdrift.pdf

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Forbrug på sådan en Scotte Fætter

Indlæg af HeineJepsen » 23 dec 2013 21:05

Ja jeg tror måske også det er en ventil jeg skal have på. Ikke for at kunne lave varmt vand om sommeren, da jeg har solceller. Men for at jeg kan kører med ur styrring uden at gulvvarmen stjæler brugsvandet.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.


Besvar