Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ændre fremløbstemperaturen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Tramanden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Ændre fremløbstemperaturen

Indlæg af Tramanden » 21 dec 2013 22:21

Ok. Tror jeg må have en ud og se på det. Der er vel kun et varmerør på et etatrengsssystem. Hvor kommer returen fra? Alså det kolde rør?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Ændre fremløbstemperaturen

Indlæg af DBS » 22 dec 2013 06:59

Du kan prøve at kikke på dette diagram, veksler udskifter du bare med dit fyr :wink:

http://www.svogerslev.eu/Vejled/V-enstrengede-anl.htm

pendec

Ændre fremløbstemperaturen

Indlæg af pendec » 22 dec 2013 07:46

pso skrev:Gulvvarme shunten skal blande koldt retur vand i det varme fremløbsvand, så du f.eks får en temperatur på 27 grader på det vand den sender igennem gulvet.
jeg tror ikke der er noget koldt vand involveret i selve gulvvarme anlægget når det sættes, derimod (gen)bruger den det som kommer tilbage hvis det har rette eller højere temp, så sendes det bare ud i gulvet igen. så det handler om cirkulering af vand flere gang hvis det holder temp. så udover shunten så skal det reguleres med en temp måler på det lukkede system.

edit: og det vel egentlig hvad du skriver, måske bare med flere fagord :twisted: :oops: Go' Jul....

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Ændre fremløbstemperaturen

Indlæg af pso » 31 dec 2013 13:22

Tramanden skrev:Ok. Tror jeg må have en ud og se på det. Der er vel kun et varmerør på et etatrengsssystem. Hvor kommer returen fra? Alså det kolde rør?
Du kan reparere radioer, et varmesystem kan sammenlignes med et elektrisk system
Pumpen er din spændingskilde som driver strømmen = vandet rundt i systemet.
Derimod hvor effekt er spændingen * strømmen i et elektrisk system er effekten i et vandsystem vandmængden * temperatur forskellen.
I et tostrengs system sidder alle radiatorerne = modstandene parallelt.
I et etstrengs system sidder alle radiatorerne i serie. Men sammtidig er der forbundet en modstand (et rør med mindre diameter end røret imellem hver radiatorerne) parallelt med hver radiator. Det lille spændingtabet = tryktabet over det mindre rør er nok til at drive vandet igennem radiator.
Så din varmeshunt skal simpelthen fødes med de samme 2 rør som føder din radiator eller gulvvarme streng nu.
Gulvarmeshunt vil sø føde din gulvvarme streng. Faktisk ret enkelt.
Kan se du bor i Sorø, er det stadig sort snak så kan du enten sende mig dit tlf nr eller vi kan finde en dag hvor jeg kan komme ud til dig, det vil dog koste dig nogle kørepenge.


Besvar