Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Årligt forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Årligt forbrug

Indlæg af triumph » 15 dec 2013 12:08

Så har konen lige opdateret vores årlige udgifter til piller.
2010; 20.000
2011; 19.000
2012: 14.500 (installeret motorventil/stop for vv cirkulation til hus, når der kun skulle laves vv)
2013: 15.000 (installeret nyt blackstar kedel, tilgændgæld var vintern meget lang)

med en pillepris på 2,08 kr giver det et forbrug på 7,2 tons/år

Ikke helt den samme prisudvikling som på andre brændsler :great:


nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 15 dec 2013 12:12

Tillykke Triumph :) - det er da en besparelse som er til at forstå.

Så kan du sgu godt se at få opdateret din profil med mere detaljeret fyrdata og korrekt brændselsforbrug

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Årligt forbrug

Indlæg af triumph » 15 dec 2013 12:15

ja,ja jeg skal nok.... :oops:

nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 15 dec 2013 12:27

:) - har du andre planer for driftsoptimering - efterisolering og energirenovering måske? Hvis det da ikke allerede er gjort?

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Årligt forbrug

Indlæg af Idor » 15 dec 2013 13:49

Skiftede for 12 mdr siden mit vigas25 ud med et 10 KW black star uden semi rens. Er også oven ud tilfreds med selve kedlen. Dog lidt skuffet over noget af ekstra udstyret.

Men det skal ikke ødelægge den totale oplevelse.

Har brugt 3,1 tons piller til til 1800 pr ton og 100 m3 gas. Næste år Ingen gas. Og ingen strøm pga sol celler. Har også sol varme. Gassen erstattes af el patron til varmt vand i vinter halv år næste år, da sol celler laver rigeligt med strøm. El patron er lige blevet monteret.

Så hvis vi ser bort fra afskrivninger og afdrag, som også burde tælle med, så vil forventet udgift til el, varmt vand og varme være Max 3.5 tons piller

Dvs Ca 7000,- kroner med piller købt i dk.

En glad mand.

Scotten bidrager meget positivt til dette.

Så anbefaler helt klart dette fyr til andre.


nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 15 dec 2013 13:55

Hey idor jeg har også et kombi anlæg som dig - kunne jeg overtale dig til at lave et mere detaljeret indlæg med billeder i det underforum som hedder mit fyrrum og mine indstillinger?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Årligt forbrug

Indlæg af triumph » 15 dec 2013 16:30

nemocharley skrev::) - har du andre planer for driftsoptimering - efterisolering og energirenovering måske? Hvis det da ikke allerede er gjort?
Jeg har masser af planer, det er mere udførelsen af disse der halter lidt........ :roll:
Overetagen i den bygning vi bor i, er så utæt at man kan flyve med drage inden for.
Varmerørende /vv rør ligger i en uisoleret skunk. Rør blev godt nok isoleret i 1971, så der er formodentlig dele af isoleringen der endnu ikke er spist af mus. Samtidigt blæser det så meget ind i skunken, at det blæser op igenem gulvbræder.
Så planen var at fylde skunken med isolering.
På loftet ligger run 100 mm i et lag, og det ligger ikke godt. Så her skulle der også gerne fyldes noget på.

Vi har krybekælder under hele huset. Under gulve ligger der 100 mm, hvoraf en stor del er spist af mus. Gulvende er super kolde om vinteren. Så planen var at pille det hele ned. Og så få blæst papiruld op under ( der er lim i, så det kan hænge selv )

Jeg kunne godt tænke mig at skifte min brænder fra en 24 kw til en 16 kw. Men det bliver nok ikke forløbigt.

pendec

Årligt forbrug

Indlæg af pendec » 15 dec 2013 16:34

triumph skrev:Så har konen lige opdateret vores årlige udgifter til piller.
2010; 20.000
2011; 19.000
2012: 14.500 (installeret motorventil/stop for vv cirkulation til hus, når der kun skulle laves vv)
2013: 15.000 (installeret nyt blackstar kedel, tilgændgæld var vintern meget lang)
skal alle driftsomkostninger ikke inkluderes, hvis du vil sammenligne omkostninger versus andre brændsler?

dine udgifter for 2013, må da være en del mere ift. personen som brugte olie i 2013, og ikke skiftede kedel? :)
så pillerne var billigere men drifts omkostningerne højere? eller? er det bare fra andet budget som har overskud :)

nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 15 dec 2013 16:42

triumph skrev:
Jeg har masser af planer, det er mere udførelsen af disse der halter lidt........ :roll:
Overetagen i den bygning vi bor i, er så utæt at man kan flyve med drage inden for.
Varmerørende /vv rør ligger i en uisoleret skunk. Rør blev godt nok isoleret i 1971, så der er formodentlig dele af isoleringen der endnu ikke er spist af mus. Samtidigt blæser det så meget ind i skunken, at det blæser op igenem gulvbræder.
Så planen var at fylde skunken med isolering.
På loftet ligger run 100 mm i et lag, og det ligger ikke godt. Så her skulle der også gerne fyldes noget på.

Vi har krybekælder under hele huset. Under gulve ligger der 100 mm, hvoraf en stor del er spist af mus. Gulvende er super kolde om vinteren. Så planen var at pille det hele ned. Og så få blæst papiruld op under ( der er lim i, så det kan hænge selv )

Jeg kunne godt tænke mig at skifte min brænder fra en 24 kw til en 16 kw. Men det bliver nok ikke forløbigt.
så er der jo meget at hente endnu - måske endda rigtig meget. Jeg så lige at en brugt 16kw brænder er ved at blive handlet til 3k.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Årligt forbrug

Indlæg af From » 15 dec 2013 16:52

triumph skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at skifte min brænder fra en 24 kw til en 16 kw. Men det bliver nok ikke forløbigt.
Nu er der jo ikke forskel på de 2 brændere - udover indstillingen i styringen, så det er da nemt gjort.


Besvar