Dør ud ved lavlast

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
mlenschau
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 aug 2013 21:00
Mit fyr: Scotte 10 kw BS1016
Areal: 194
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8950

Dør ud ved lavlast

Indlæg af mlenschau »

Hey Stpokerpro

Har i august haft glæden af skifte en TASSO universal-brændsels-kedel med oliebrænder, på porten og er nu skiftet ud med skotte 10 kw med BS1016. Er så begyndt at fyre rigtigt op i det kolde vejr. Fik indstillet fyret i starten af september meget hurtigt, og har ikke lige haft tid siden. Nu er det så ferie. :)

Har problemer med, at ved 10 % last føles der ikke altid lys, og ved øjesyn kan jeg så se at der kun er gløder engang imellem, indtil der igen tilsættes piller. Har forsøgt at indstille blæser lav, men det giver ikke andet end en rygende forbrænding når der er ild. (vis den sættes ned) Og piller brænder for hurtigt ved for høj værdi. Har lige afvejet piller.

Noget jeg kan prøve? Vi også gerne køre med iltstyring, men da der ikke er flammer hele tiden stiger ilt-niveuet og den melder fejl.

Piller 6 min:
1177 g

Blæser indstilling:
lav 9
mellem 16
høj 21

Ca. målt ilt ved last
lav 19.0
mellem 13.4
høj 9.9

Røgtemp 55-70

Har trækstabilisator
v10 styring

Kører ellers fint! :)

Hilsen Mads

Slettet 15549

Dør ud ved lavlast

Indlæg af Slettet 15549 »

Hej

Du skal stille minimums kw op i den menu som hedder snegl prøv dig lidt frem men måske 1,5
Det er normalt at lux svinger en del i lavlast men ilden skal naturligvis ikke gå ud
Iltstyring skal du slå fra indtil din forbrænding er 100% iorden og derefter kan du kalibrer den ind
Men iltstyring er ikke nødvendigt en scotte køre fint uden
Slettet 15549

Dør ud ved lavlast

Indlæg af Slettet 15549 »

Lav en ny 6 min afvejning af snegl og juster fyret i 10/50/100% drift
Du kan låse fyret i 10 /50/100% i den menu som hedder regulering
Lav en 6 min afvejning ofte her i starten sneglen skal lige sætte sig hvis man kan sige det sådan og vil derfor godt kunne svinge noget i dosering
mlenschau
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 aug 2013 21:00
Mit fyr: Scotte 10 kw BS1016
Areal: 194
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8950

Dør ud ved lavlast

Indlæg af mlenschau »

Bon Scott skrev:Hej

Du skal stille minimums kw op i den menu som hedder snegl prøv dig lidt frem men måske 1,5
Det er normalt at lux svinger en del i lavlast men ilden skal naturligvis ikke gå ud
Iltstyring skal du slå fra indtil din forbrænding er 100% iorden og derefter kan du kalibrer den ind
Men iltstyring er ikke nødvendigt en scotte køre fint uden
Tak, det hjalp. Nu brænder den rigtigt fint ved 10 % Men kan se jeg skal have indstillet blæser igen efter ændringen. Går ud fra det er meningen.
Slettet 15549

Dør ud ved lavlast

Indlæg af Slettet 15549 »

mlenschau skrev:
Tak, det hjalp. Nu brænder den rigtigt fint ved 10 % Men kan se jeg skal have indstillet blæser igen efter ændringen. Går ud fra det er meningen.
Ja hvis du har lavet en ny afvejning så indstil blæser så burde tallene passe fremover ved pille skift og ny afvejning

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Dør ud ved lavlast

Indlæg af HeineJepsen »

mlenschau skrev:
Tak, det hjalp. Nu brænder den rigtigt fint ved 10 % Men kan se jeg skal have indstillet blæser igen efter ændringen. Går ud fra det er meningen.
Min scotte er også helt ny og jeg havde samme problem, jeg kører med minimum 1,4 og det kører fint nu, så prøv at sætte den lidt længere ned og se om det ikke også kører der.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
Slettet 15549

Dør ud ved lavlast

Indlæg af Slettet 15549 »

HeineJepsen skrev:
Min scotte er også helt ny og jeg havde samme problem, jeg kører med minimum 1,4 og det kører fint nu, så prøv at sætte den lidt længere ned og se om det ikke også kører der.
Nemlig så langt ned som muligt hvor det stadig kan holde ordentlig ild
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Dør ud ved lavlast

Indlæg af HR LUCCA »

mlenschau skrev:
Tak, det hjalp. Nu brænder den rigtigt fint ved 10 % Men kan se jeg skal have indstillet blæser igen efter ændringen. Går ud fra det er meningen.
Har du trækstabilisator på din kedel ? for trækket har meget og sige når det køre lav last , :)
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Dør ud ved lavlast

Indlæg af pso »

Jeg har også sat min min effekt til 1.5kw altså 15%
Det var for ustabilt ved 10%
Såfremt fyret kører i timevis med min effekt bør du overveje at bruge urstyringen istedet.

Besvar