Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Smuldfælde"

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af Ollii » 07 okt 2013 17:18

TaagMan skrev:
Jeg tror Zarge er inde på noget af det rigtige. Jeg ku godt forestille mig at smuldet ville pakke sig i sneglrøret hvis den stod alt for stejlt. Snegl og flexrøret skal tilpasses under installation. Jeg ser billeder fra folk der har en alt, alt for lang snegl, der står lige op i luften, og med en meter flex slange på... det er tosset. Flex røret på min er ikke mere end 15-20 cm, så sneglen kan komme så langt ned som muligt. Den spiser selv de dårligste piller på den måde :P Bare se dem fra video'en.... ;)

Jeg kender ikke Ekoheat'ens snegl... du må da meget gerne tage et billede af den, så man kan få syn for sagen, men mon ikke den er lavet fint? ;)
Lige præcis også min opfattelse.
Jeg tror mit flexrør var 10 cm. Og snegl var også kortet 30-40 cm. op. Og nede i 25-35 grader.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af kovas » 07 okt 2013 18:09

TaagMan skrev:
Jeg tror Zarge er inde på noget af det rigtige. Jeg ku godt forestille mig at smuldet ville pakke sig i sneglrøret hvis den stod alt for stejlt. Snegl og flexrøret skal tilpasses under installation. Jeg ser billeder fra folk der har en alt, alt for lang snegl, der står lige op i luften, og med en meter flex slange på... det er tosset. Flex røret på min er ikke mere end 15-20 cm, så sneglen kan komme så langt ned som muligt. Den spiser selv de dårligste piller på den måde :P Bare se dem fra video'en.... ;)

Jeg kender ikke Ekoheat'ens snegl... du må da meget gerne tage et billede af den, så man kan få syn for sagen, men mon ikke den er lavet fint? ;)
Jeg forstår ikke rigtig din kommentar. Jeg har ingen mening om sneglerørets hældning, men om at det først er når smuldet kommer halvvejs op at det kan falde ud. Det jeg henviser til er at jeg har set siloer hvor der er lissom en dåse i bunden, hvorfra sneglen tager pillerne. i denne dåse er der en masse huller som smuldet kan falde ud af. Det synes jeg virker smartere.
PS. jeg tror også at mit sneglerør er ok, da jeg ikke har problemer med smuld. Jeg var bare nysgerrig. Og måske kunne jeg lære noget :)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af Zarge » 07 okt 2013 18:29

Jeg er bestemt enig OB at den skulle være lavet i bunden i stedet, men jeg kunne ikke lige gennemskue hvordan jeg skulle lave det, og samtidig samle smuld op, jeg vil IKKE ha det liggende på gulvet, det er noget rod! ;-)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af kovas » 07 okt 2013 18:33

Zarge skrev:Jeg er bestemt enig OB at den skulle være lavet i bunden i stedet, men jeg kunne ikke lige gennemskue hvordan jeg skulle lave det, og samtidig samle smuld op, jeg vil IKKE ha det liggende på gulvet, det er noget rod! ;-)
Jeg tror at man kan sætte kattebakken under siloen icon_cheesygrin.gif hvor smuldet falder ud.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af Lintz » 07 okt 2013 18:39

Meningerne er vist mange hvad ang. smuld i er Scottefyr.
Jeg startede op med at hælde madolie ved pillerne det første år men erkendte at det ikke var løsningen - Og det koster jo også - Jeg valgte som så mange andre at lave huller i røret.
Mine huller sidder lige efter at røret kommer ud af silo og jeg døjer ALDRIG med smuld eller at snegl ikke vil tage pillerne fordi smuldet pakker sig i bunden af silo.

Før jeg borede hullerne og ikke brugte madolie kunne jeg se at smuldet kom op i røret, men efterhånden begyndte det at pakke sig, selv om at min fødesngel ligger meget fladt.
Ca 10 huller gjorde udslaget, jeg soterer ikke al smuld fra men det der bliver tilbage tager sneglen fint.

Så jeg kan kun sige :great: til Zarges og andres løsning med hul i røret - Under den ene eller anden form - Det dutter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

"Smuldfælde"

Indlæg af pendec » 07 okt 2013 18:53

TaagMan skrev: Flex røret på min er ikke mere end 15-20 cm, så sneglen kan komme så langt ned som muligt. Den spiser selv de dårligste piller på den måde :P Bare se dem fra video'en.... ;)
de lange flex rør er brandsikring, så mon ikke din installation er gjort ulovligt lige pt som du forklarer med kun 15-20cm imellem nedfald og snegl :(

Der er en mening med galskaben. og 15cm flammer er vist ikke unormalt når ting går galt.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

"Smuldfælde"

Indlæg af Oldgaard » 07 okt 2013 19:42

pendec skrev: de lange flex rør er brandsikring, så mon ikke din installation er gjort ulovligt lige pt som du forklarer med kun 15-20cm imellem nedfald og snegl :(

Der er en mening med galskaben. og 15cm flammer er vist ikke unormalt når ting går galt.
Husk lige at der før flexslangen ( fra brænderside) sider et stålrør på ca. 30 cm, så 15-20 cm flamme kan ikke gøre skade
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

"Smuldfælde"

Indlæg af martin_b » 07 okt 2013 20:13

Oldgaard skrev:
Husk lige at der før flexslangen ( fra brænderside) sider et stålrør på ca. 30 cm, så 15-20 cm flamme kan ikke gøre skade
NBE-michael her fra forum har for nyligt sagt, at smelteslangen (flexslangen) ikke er en del af godkendelsen i Danmark - men at han dog ikke selv ville undvære slangen.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

"Smuldfælde"

Indlæg af TaagMan » 07 okt 2013 20:27

pendec skrev:de lange flex rør er brandsikring, så mon ikke din installation er gjort ulovligt lige pt som du forklarer med kun 15-20cm imellem nedfald og snegl :(

Der er en mening med galskaben. og 15cm flammer er vist ikke unormalt når ting går galt.
Nope, det er verificeret og helt i orden. Det er de 30 cm metalrør der er lovpligtig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

pendec

"Smuldfælde"

Indlæg af pendec » 08 okt 2013 07:36

Oldgaard skrev:
Husk lige at der før flexslangen ( fra brænderside) sider et stålrør på ca. 30 cm, så 15-20 cm flamme kan ikke gøre skade
på bio18 ved nedfalds siden til stålrøret kan problemet være at stålrør fyldes med piller, som altså kan gå op i flammer og fra stålrør +15cm op til snegl, så er det jo ikke mere stålrør+15cm, men bare 15cm. Det er set og næsten sket :)

med udgået flamme i bund, og kedel som ikke slipper temp og røgdannelse en kold vinter, så smides der en del piller igennem på kortere tid, så kan problemet opstå. der er dog tilbagebrands sikringen som slår det fra.


Besvar