Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 05 dec 2013 09:38

nemocharley skrev:Hej Ørn

Jeg er nysgerrig - hvad blev status på dit projekt?
Hej Nemocharley,

Ja det er jo faktisk lidt pinligt, men kan da lige komme med den :oops:

Jeg har været i dialog med vores entreprenør som til sidst gav mig telefon nummeret på deres energi mand (ham der står for at beregne energi etc. på huset). Så ham har jeg været i snak med gennem et godt stykke tid. Essensen af at vi skulle en energiklasse op for at slippe for gas skulle overholdes. Konen vil ikke ha gas, og det vil jeg egentlig heller ikke. Hun synes det er farligt, jeg synes det er dyrt :) Så vi satte energimanden til at regne på et Scotte mini 10 + solvarme.

Det viser sig så at på trods af at solvarmen kan tages med i beregninge, så bliver der trukket så meget fra (dels fordi det kører på strøm, og fordi der er tab i solvarmen) at jeg skulle ha et sindsygt antal solvarme paneler på taget inden jeg kunne opfylde BR15 og komme væk fra gas. Det var så voldsomt at jeg ville få så meget overskudsvarme at jeg ikke ville kunne komme af med det fra april og til oktober. og i sommer perioden ville jeg kunne have 3000 liter vand stå og spil koge. Det var i omegnen af 60 kvm solpaneler der skulle til, så hele garagens syd side skulle plastres til med akku rør. Det turde jeg ikke.

Så for at kunne slippe for gas måtte vi se i andre retninger. Så vi får installeret en Danfoss Opti pro 8kw jordvarme med ekstern 300 liter VVB med ekstra spiral. Der er så i fyrrummet / teknik rummet afsat plads til en Atmos gasogen og 2000 liter akkutank. Min plan er så at køre med jordvarmen et år og så se hvad forbruget er. Det firma der installerer jordvarmen har installeret hos min kammerat også, og der var beregningen spot on. igennem godt 2 år har han kunne varme huset/brugsvand op med en difference på 500 kr på deres beregning. Dog har jeg hørt om mange hvor det er gået helt i hegnet, så vælger at se det an et år.

De har på vores hus (177+80) beregnet at huset opvarmes hele året plus garagen opvarmet i alle sæsoner pånær sommer, inklusive varmt brugsvand vil koste 7800 om året i strøm med nuværende el priser. Hvis det holder (det gjorde det som sagt ved min kammerat) så gider jeg ikke bøvle med brænde. Hvis det derimod bliver markant dyrere, så vil jeg sætte en atmos og akkutank op til fyring i vintersæson, så huset tager energi fra akkutanken, og når den er "tom" starter jordvarmen op.

Så mit fyrrum er blevet til teknik rum med jordvarme, og så plads til Atmos gasogen + akkutank. (der er sat ekstra bred dør i ind til teknik rum så man kan bugsere en akkutank derind uden at skulle ødelægge væggen).

Konklusionen på projektet blev at Solvarme desværre i energiberegningerne til nye huse har for meget "fradrag" til at kunne batte noget. Hvilket er super ærgerligt. Et solcelle anklæg derimod får fradrag 1:1. dvs 6000 kw solcelle anlæg får 6000kw i fradrag (i husets energi forbrug), hvorimod et solvarme anlæg måske kun tæller 20% af sin egentlige effekt. Så nu kører vi med jordvarme i 12 mdr (jordvarmen bliver sat til i næste mdr), og hvis det er for grove en strøm sluger så har jeg en atmos + akku i baghænden, og jordvarmen + 300 liter VVB med dobbelt spiral bliver monteret så de kan spille sammen med en eventuel akkutank varmekilde.

Så må desværre skuffe at det fik den drejning :( Men gas skulle ud koste hvad det ville, og hvis strøm regningen løber løbsk med jordvarmen kan jeg sætte et atmos anlæg op til vinterfyring.

I skal alligevel ha stor tak allesammen for de fine input i er kommet med.

mvh
Søren


nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2013 11:38

jamen du skuffer skam slet ikke. Jordvarme er et godt valg til lavenergi huse. Og at du har plads til en solid kombiløsning, ifald strømprisen skulle sælges af Goldman sachs eller gazprom, ser jeg bare som ren snusfornuft.

Og hold øje med solcelle ordningen - måske en skønne dag den bliver attraktiv igen - eller måske vi får mulighed for at lagre vores strøm på matriklen på fornuftig vis.

xkfc

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af xkfc » 06 dec 2013 07:43

Som supplement kunne man måske bare have en lille pillebrænder, den både hygger og giver billig varme de koldeste måneder.

MVH. Kenneth

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 06 dec 2013 12:43

Hej Nemocharley, Kenneth,

Jeg vil rigtig gerne have solceller på taget (brændstof til jordvarmen :) ) på et tidspunkt, men vil gerne vente lidt til staten har besluttet sig hvad den præcis vil. Jeg har det bedste tag til solceller, stik syd inge træer eller andet i vejen.

Der må komme en konklusion på et tidspunkt hvor det falder på plads hvad den præcise deal er mht. solceller, så jeg bedre kan regne på det. Som jordvarme "ejer", får jeg jo alt over 4500 kwh til 1,60 kr. / kwh, så skal have stillet en beregning op hvor jeg kan se hvad det vil ende op i.

Jeg har også tænkt på en pillebrænder, i vores sidste hus havde vi en brændeovn, og det ER altså hyggeligt, plus konen kan få temp i stuen op på de 25-28 grader hun så godt ka li uden jeg vrider mig over lommesmerter ;)

Fruen nægtede fra starten en brændeovn fordi hun siger den sviner, men en pille brænder er lige knap så slem hvad angår svineri, så det ville være et godt supplement. Plus varmegenvindingen vil automatisk fordele varmen fra stuen til resten af huset gennem genvindingen. Så alt i alt ville det være en fin ide.

tak begge :)

mvh
Søren

svale
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 maj 2012 18:45
Mit fyr: Scotte 16 KW BS 1016 MINI
Areal: 250
Brændsel: Flex heat
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Årligt forbrug: 7 - 8

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af svale » 07 dec 2013 13:42

Hej er energikonsulent og og vil mene, uden jeg har set energirammeberegningen, at 10 kw er rigeligt når der bygges efter BR15. Kan øvrigt ikke forstå hvordan man kan få energirammen til at holde BR15 med et alm fastbrændsels fyr, men det må være fordi du også skal have splceller på huset.


Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 07 dec 2013 14:21

Hej svale,

Der var ingen hverken pillefyr, fastbrændsel, selv i kombi med solvarme der kunne give os BR15, derfor fik vi installeret jordvarme. Det var i sig selv nok, dog med ekstra isolering, varme genvinding og 3-lags ruder.

Mvh
Søren


Besvar