30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
misssophie1
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 jun 2013 08:41

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af misssophie1 »

hej !

kunne godt bruge lidt input fra jer i forbindelse med at vi i løbet af sommeret skal renovere vores fyrrum...

vi bor på en 4-længet gård, hvor 3 længer er opvarmet (ca 540 m2) isoleringsgraden er ganske rimelig da det blev istandsat og efterisoleret i 89`.
vi har brændeovn i den ene beboelseslænge og luft/luft varmeblæser i den anden beboelseslænge (bruges til varme i ydermånederne samt aircon om sommeren)
i den ene længe er der ca 100 m2 vandbårent gulvvarme, og på resten af gården alm. radiatorer
2 combivandvarmere (en til hver beboelse)

fyrrummet idag: Dantrim fastbrændsels/halmfyr påkoblet dantrim pillefyr og beholder 60 kw (totalt uøkonomisk)
og oliefyr som backup
vi har ikke akkubeholdere og ikke plads til dem

fremtid: et scotte pillefyr med vores eksisterende oliefyr som backup

Jeg kunne godt bruge jeres mening og input om følgende:
skal vi købe et 30 eller 40 kw scotte ? 540 m2 burde jo groft sagt udløse den store version, men set i lyset af at vi kan spæde til med både brændeovn og varmeblæser, er vi lidt bange for at overdimensionere anlægget.
kan man neddrosle et 40 kw , og op-drosle et 30 kw fyr? -som udvej hvis fyret viser sig ikke at være i den rigtige størrelse?
er det lovligt at beholde vores oliefyr,- og er der nogle ulemper ved dette?
da vi begge er nogle skravl med vores rygge, vil vi gerne betale os fra at få skåret fastbrændselsdelen op og transporteret væk. den er for stor til at komme ud af døren...
nogen idetil hvem man kan bruge til dette på Køge-egnen?
hvor meget kan man tillade sig at at sætte brugtprisen til på Dantrim pillefyr og beholder med nye motor, gearkasse og snegl??? (renoveret indenfor de sidste to år)
-håber i har nogle gode bud på ovenstående, og på forhånd tak

levi

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af levi »

misssophie1 skrev:hej !

kunne godt bruge lidt input fra jer i forbindelse med at vi i løbet af sommeret skal renovere vores fyrrum...

vi bor på en 4-længet gård, hvor 3 længer er opvarmet (ca 540 m2) isoleringsgraden er ganske rimelig da det blev istandsat og efterisoleret i 89`.
vi har brændeovn i den ene beboelseslænge og luft/luft varmeblæser i den anden beboelseslænge (bruges til varme i ydermånederne samt aircon om sommeren)
i den ene længe er der ca 100 m2 vandbårent gulvvarme, og på resten af gården alm. radiatorer
2 combivandvarmere (en til hver beboelse)

fyrrummet idag: Dantrim fastbrændsels/halmfyr påkoblet dantrim pillefyr og beholder 60 kw (totalt uøkonomisk)
og oliefyr som backup
vi har ikke akkubeholdere og ikke plads til dem

fremtid: et scotte pillefyr med vores eksisterende oliefyr som backup

Jeg kunne godt bruge jeres mening og input om følgende:
skal vi købe et 30 eller 40 kw scotte ? 540 m2 burde jo groft sagt udløse den store version, men set i lyset af at vi kan spæde til med både brændeovn og varmeblæser, er vi lidt bange for at overdimensionere anlægget.
kan man neddrosle et 40 kw , og op-drosle et 30 kw fyr? -som udvej hvis fyret viser sig ikke at være i den rigtige størrelse?
er det lovligt at beholde vores oliefyr,- og er der nogle ulemper ved dette?
da vi begge er nogle skravl med vores rygge, vil vi gerne betale os fra at få skåret fastbrændselsdelen op og transporteret væk. den er for stor til at komme ud af døren...
nogen idetil hvem man kan bruge til dette på Køge-egnen?
hvor meget kan man tillade sig at at sætte brugtprisen til på Dantrim pillefyr og beholder med nye motor, gearkasse og snegl??? (renoveret indenfor de sidste to år)
-håber i har nogle gode bud på ovenstående, og på forhånd tak
1 - 30 kw burde kunne løse opgaven uden problemer med det suppleringsvarme I har.

2 - Jeg ville fjerne oliefyret, - det er ikke nødvendigt med backup til et moderne pillefyr som en Scotte.

3 - Brugtpris på en gammel Dantrim - er Jernprisen, - eller måske hvis I er heldige at kunne sælge anlægget som reservedele...
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af triumph »

du kunne jo også købe 2 stk 20 kw, og kun køre med begge, når en ikke kan følge med, så vil du sikkert få en lidt bedre virkningsgrad forår og efterår. (jeg ved ikke om den tanke er helt håbløs prismæsigt)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg opvarmer 510 m2 (3længet gård, middel isoleret) med en 30 kW, som jeg har droslet ned til 25 og har stadig kapacitet til overs, så en 30kW skulle være rigeligt, som Levi skriver.

Mit eneste problem har været at jeg har monteret 3 vejs ventil på en 300L varmtvands beholder. Denne kan ikke aftage varmen fra 30kW, hvilket så giver for lange opvarmningstider og heraf manglende opvarmning i huset.

Bruger Mhes herinde har nogle gode løsninger til dette, som jeg selv er ved at implementere http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf
Jeg laver "3-vejs ventil reguleret VVB".
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af Aaen »

triumph skrev:du kunne jo også købe 2 stk 20 kw, og kun køre med begge, når en ikke kan følge med, så vil du sikkert få en lidt bedre virkningsgrad forår og efterår. (jeg ved ikke om den tanke er helt håbløs prismæsigt)

Sad og tænkte det samme, 2 kedler med en brænder i hver. Og så et snedigt system, hvor man kan koble den ene fra om sommeren...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af Hjemme teori »

Det virker godt nok som en dyr løsning. Min 30kW kører fint her i sommer med VVB drift og ext. temperatur føler.

Der er jo ikke den store forskel på 2kW på en lille kedel og 3kW på en større kedel. Men prisforskellen bliver 26.000 plus den ekstra montering og ekstra pumper, hvis ikke de skal sidde i serie.

Og den ekstra virkningsgrad, kan vist snildt opnås med lidt urstyring, det kan det i hvert fald på de små kedler, hvor der ikke aftages effekt nok til at man kan tillade sig at montere 2 pille-kedler.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af Aaen »

Hjemme teori skrev:Det virker godt nok som en dyr løsning. Min 30kW kører fint her i sommer med VVB drift og ext. temperatur føler.

Der er jo ikke den store forskel på 2kW på en lille kedel og 3kW på en større kedel. Men prisforskellen bliver 26.000 plus den ekstra montering og ekstra pumper, hvis ikke de skal sidde i serie.

Og den ekstra virkningsgrad, kan vist snildt opnås med lidt urstyring, det kan det i hvert fald på de små kedler, hvor der ikke aftages effekt nok til at man kan tillade sig at montere 2 pille-kedler.
Ja ja, det var osse bare en sjov tanke. icon_cheesygrin.gif

Vi har 226 m2, og vores fyr er på 24 kw, men en min effekt på 6 kw. det slukkede da hver dag i vinters, dvs at huset sjældent bruger mere end 10 kw. Nu var det heller ikke en af de hårdeste vintere, så jeg vi sige at 25 til 35 kw burde kunne gøre det
levi

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af levi »

Aaen skrev:
Ja ja, det var osse bare en sjov tanke. icon_cheesygrin.gif

Vi har 226 m2, og vores fyr er på 24 kw, men en min effekt på 6 kw. det slukkede da hver dag i vinters, dvs at huset sjældent bruger mere end 10 kw. Nu var det heller ikke en af de hårdeste vintere, så jeg vi sige at 25 til 35 kw burde kunne gøre det
24 kw er da alt for meget til 226 m2, - fyret kommer jo aldrig rigtig op og buldre hvor virkningsgraden virkelige batter....
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af Aaen »

Nej, men der kommer 2 kalorifere på her til efteråret, så skal den nok få noget at bestille
levi

30/40kw scotte / 60 kw dantrim

Indlæg af levi »

Aaen skrev:Nej, men der kommer 2 kalorifere på her til efteråret, så skal den nok få noget at bestille
Husk en buffertank foran kalorifererne - så spiller det, - og du "dræber" ikke din kedel :great:

Besvar