Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stigning i pilleforbrug efter justering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk » 10 jan 2013 19:57

Men er der nogen der ved hvordan man holder fyret på et så lavt forbrug som nu (16 kg. i døgnet) men bare med en højere kedeltemperatur på eks. 60 grader.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af TaagMan » 10 jan 2013 19:59

Tommy Busk skrev:Men er der nogen der ved hvordan man holder fyret på et så lavt forbrug som nu (16 kg. i døgnet) men bare med en højere kedeltemperatur på eks. 60 grader.
Hvorfor, begynder det at blive koldt indenfor?

Typisk forbruger dit hus jo ikke mere end der er behov for, så hvis du bruger mere ved at køre højere temperatur så er det spild fra rør. Har du sørget for at isolere alle dine rør med MINIMUM 20 mm rørskåle?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Hjemme teori » 10 jan 2013 20:19

Hvis det er i rørene du har tabet, kunne du montere en pumpe mere og så shunte fremløbet til radiatorene ned, til du ikke kan holde varmen, men holde stadig holde 60 på kedlen.
Mvh. Sophus

Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk » 10 jan 2013 20:31

TaagMan skrev:
Hvorfor, begynder det at blive koldt indenfor?

Typisk forbruger dit hus jo ikke mere end der er behov for, så hvis du bruger mere ved at køre højere temperatur så er det spild fra rør. Har du sørget for at isolere alle dine rør med MINIMUM 20 mm rørskåle?
Næ temperaturen har også været fin i dag og forbruget er det samme lave ca. 15-16 kg. Alle synlige rør er lige nøjagtig isoleret med 20 mm rørskåle og resten ligger under isoleringen (håber jeg). Men folk esiger jo at kedeltemperaturen skal være på 60-70 dyre grader så det må der vel være en årsag til, jeg kan dog ikke rigtig se det for:

Der er ingen kondens i kedlen
Jeg drikker sjældent mit vand i radiatoren så om der er bakterier bekymrer mig ikke rigtigt :lol:
Min vvb temperatur er jo 55 grader men jeg drikker jo ikke så ofte varmt vand mm jeg drikker Te og det koger jeg :lol:
Jeg tror ikke rigtig på den med løbesod for min kedeltemperatur på sølle 45 grader sænker næppe røgtemperaturen meget igennem sin gang i kedlen.

Men trods min holdning så må der må jo være en mening med det folk siger, eller siger de det bare firdi det har de lært, sådan er der jo meget....

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af paw » 10 jan 2013 20:43

Tommy Busk skrev:
Næ temperaturen har også været fin i dag og forbruget er det samme lave ca. 15-16 kg. Alle synlige rør er lige nøjagtig isoleret med 20 mm rørskåle og resten ligger under isoleringen (håber jeg). Men folk esiger jo at kedeltemperaturen skal være på 60-70 dyre grader så det må der vel være en årsag til, jeg kan dog ikke rigtig se det for:

Der er ingen kondens i kedlen
Jeg drikker sjældent mit vand i radiatoren så om der er bakterier bekymrer mig ikke rigtigt :lol:
Min vvb temperatur er jo 55 grader men jeg drikker jo ikke så ofte varmt vand mm jeg drikker Te og det koger jeg :lol:
Jeg tror ikke rigtig på den med løbesod for min kedeltemperatur på sølle 45 grader sænker næppe røgtemperaturen meget igennem sin gang i kedlen.

Men trods min holdning så må der må jo være en mening med det folk siger, eller siger de det bare firdi det har de lært, sådan er der jo meget....
Tænkte lige hvordan måler du dit pilleforbrug ?
Er det på styring du aflæser eller hvordan ?
Tror måske forbruget på de 15 kg, måske bliver snydt lidt af alle de optændinger den laver så det evt IKKE måler helt rigtigt, men det er bare en teori.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af TaagMan » 10 jan 2013 21:28

Tommy Busk skrev:Næ temperaturen har også været fin i dag og forbruget er det samme lave ca. 15-16 kg. Alle synlige rør er lige nøjagtig isoleret med 20 mm rørskåle og resten ligger under isoleringen (håber jeg). Men folk esiger jo at kedeltemperaturen skal være på 60-70 dyre grader så det må der vel være en årsag til, jeg kan dog ikke rigtig se det for:

Der er ingen kondens i kedlen
Det er også det jeg bruger ca. nu, og jeg kører med fremløb på 65 grader. Jeg har haft min til at køre 45 grader, og det sparer jeg ikke noget på. Det giver ikke nogen synderlig tab op gennem skorstenen om man kører 45 eller 65.

I øvrigt, kondens er mange ting. Du har ikke blank vand nogen steder, men asken og soden i de bagerste røgslag suger fugt til sig, specielt nede bunden og det aller sidste røgslag... og det er jeg ikke i tvivl om. Min blev rød i løbet af et par måneder. Ikke en katastrofe, men den går ikke i længden, plus det er træls at rense kedlen i forhold til en der er knas tør. Det er bare et lille råd :)
Jeg drikker sjældent mit vand i radiatoren så om der er bakterier bekymrer mig ikke rigtigt :lol:
Min vvb temperatur er jo 55 grader men jeg drikker jo ikke så ofte varmt vand mm jeg drikker Te og det koger jeg :lol:
Du har jo VVB prioritering, så din VVB temperatur er max 55 grader. Jeg vil anbefale dig at sætte den til 58... det giver dig ikke nogen synderlig højere kalk opbygning, men bakterier dør hurtigere end de formere sig efter 54 grader... ergo skal du helst være over 54 grader det meste af tiden :) Der er ingen grund til at spille hazard fordi man gerne vil spare 50 øre om dagen ;)

Kedelvandet er jo ligegyldigt.. det er vi enige om... det er mere bakterier i vandet.
Jeg tror ikke rigtig på den med løbesod for min kedeltemperatur på sølle 45 grader sænker næppe røgtemperaturen meget igennem sin gang i kedlen.
Jeg gætter på din røgtemperatur er 10-15 grader lavere når du kører 45 i stedet for 60... kan det ikke passe? En isokerne skal helst have 60 grader en meter fra toppen, mener jeg... for ikke at du ikke skal få en fugtig top. (det blir den ikke pæn af)
Men trods min holdning så må der må jo være en mening med det folk siger, eller siger de det bare firdi det har de lært, sådan er der jo meget....
Jeg gir dig bare min erfaring kvit og frit. Så kan du bruge den eller lade være.... det er dit anlæg ;)

Har du dit kraftværk på stokercloud?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Flemming DJ » 10 jan 2013 23:33

Tommy Busk skrev:Nå men der er sket noget helt utroligt og helt sikkert ikke noget i finder etisk korrekt :) Jeg i det sidste døgn kun brugt 16 kg :great: :P :great: :lol: i stedet for mine 25 kg. :great: :P :great:

Men men men der er selfølgelig en down side for det lykkedes ved at:

Sænke kedeltemperaturen til 45+0 -10 grader, har ikke observeret nogen kondens i nu.
Sænke hastigheden på cirkulationspumpen til 9 i stedet for at køre på auto

Der er jo heller ingen grund til at tæve (og køle) en masse vand rundt i rørene.

Fyret har så slukket 8 gange på det sidste døgn :( så det skal justeres ind.

Det laver åbenbart heller ikke dagens gerning. :wink:

Men rum temperaturen er ca. 22 grader (måske en smule køligere om natten)og vvb temperaturen er 55 grader :great:

Med den åbenlyst mindre ydelse fra fyret, kan det være, huset køler lidt af de næste dage, nu det er koldt vejr igen.

Det skal siges at jeg justere den tilbage igen for at passe på mit fyr (garanti osv.) men nu ved vi det kan lade sig gøre... så jeg håber i kan fortælle mig en anden måde at opnå denne besparelse med en kedeltemperatur på 65 grader hva???

Jeg ville nok prøve med 60 grader og så 45 på kedelshunten - hvis det er tilstrækkeligt høj returtemperatur iflg. manualen.

Noget helt andet: En gang, jeg havde døren til fyrrummet taget af, og der var åbent ud til resten af udhuset og godt med træk, bankede fyret afsted med 100% en hel eftermiddag. Så, hvor stort og afkølet et fyrrum har du?

Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk » 11 jan 2013 06:42

[Noget helt andet: En gang, jeg havde døren til fyrrummet taget af, og der var åbent ud til resten af udhuset og godt med træk, bankede fyret afsted med 100% en hel eftermiddag. Så, hvor stort og afkølet et fyrrum har du?[/color]

[/quote][/quote]


Mit fyrrum er uopvarmet, men der er intet træk. Alt rørførføring er ført igennem væggen ind til opvarmet rum. dvs. der er kun 15 ca rør i uopvarmet rum. gælder også for røgrør osv...

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Flemming DJ » 11 jan 2013 15:02

OK, så er den mulige årsag ude af billedet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar