Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor mange bar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
levi

hvor mange bar

Indlæg af levi » 31 dec 2012 10:14

calle skrev:Hvordan har mit anlæg overlevet i 20 år, når jeg ikke har rørt ekspansionsbeholderen. Ikke engang da jeg skiftede til pillefyr i 2008 blev der ændret på den. Alt blev reguleret via vandtilførsel, og trykket er uhyggeligt stabilt :shock:

Venlig hilsen
Dit manometer har sat sig fast icon_cheesygrin.gif


calle

hvor mange bar

Indlæg af calle » 31 dec 2012 11:09

levi skrev:
Dit manometer har sat sig fast icon_cheesygrin.gif
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvordan laver jeg korrekt fortryk i expansionsbeholderen ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

hvor mange bar

Indlæg af John Skov Jensen » 31 dec 2012 14:04

calle skrev:
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvordan laver jeg korrekt fortryk i expansionsbeholderen ?

Venlig hilsen
Det gør anlægget trykløs. Måler fortrykket på den "dæk luftventil" der sidder på tanken. Og så fylder du bare atmosfærisk luft i, indtil du har opnået det fortryk du ønsker. Du skrev at du normalt har 1,5 bar i systemet, så justerer du fortrykket til 1,4 bar og fylder herefter vand på anlægget indtil der igen er 1,5 bar. Dette gøres ved kold anlæg. Er anlægget ikke koldt når du sætter tryk på, skal der nok efterfyldes lidt vand første gang anlægget afkøles helt.

Hvis det skal være helt korrekt skal der efterfyldes med Nitrogen/kvælstof af hensyn til levetiden, men på en gammel beholder som din er det spild af penge.
Jeg mener faktisk at Levi købte nogle sæt for længe siden til justering af fortrykket med nitrogen

Her er lige et lille link der viser udskiftning af en ballon i en ekspansionsbeholder. Der vises også hvordan fortrykket justeres
http://www.kierulff.dk/Trykekspansion/V ... embran.pdf

calle

hvor mange bar

Indlæg af calle » 31 dec 2012 16:43

John Skov Jensen skrev:
Det gør anlægget trykløs. Måler fortrykket på den "dæk luftventil" der sidder på tanken. Og så fylder du bare atmosfærisk luft i, indtil du har opnået det fortryk du ønsker. Du skrev at du normalt har 1,5 bar i systemet, så justerer du fortrykket til 1,4 bar og fylder herefter vand på anlægget indtil der igen er 1,5 bar. Dette gøres ved kold anlæg. Er anlægget ikke koldt når du sætter tryk på, skal der nok efterfyldes lidt vand første gang anlægget afkøles helt.

Hvis det skal være helt korrekt skal der efterfyldes med Nitrogen/kvælstof af hensyn til levetiden, men på en gammel beholder som din er det spild af penge.
Jeg mener faktisk at Levi købte nogle sæt for længe siden til justering af fortrykket med nitrogen

Her er lige et lille link der viser udskiftning af en ballon i en ekspansionsbeholder. Der vises også hvordan fortrykket justeres
http://www.kierulff.dk/Trykekspansion/V ... embran.pdf
DERFOR er det her forum så fint. Godt nytår !

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

hvor mange bar

Indlæg af HR LUCCA » 01 jan 2013 02:20

Det kan vist ikke svare sig og skifte membranen i beholderen , en ny koster 300-500 kr


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

hvor mange bar

Indlæg af John Skov Jensen » 01 jan 2013 03:01

HR LUCCA skrev:Det kan vist ikke svare sig og skifte membranen i beholderen , en ny koster 300-500 kr
Hvad er det du mener der koster 300-500 ? Er det beholderen? Mine koster knap 2300 pr/stk


Besvar