hvor mange bar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

hvor mange bar

Indlæg af BWJ »

Den de fleste praktikere bruger "Armatec trykekspansion, Fortrykte beholdere- 2007-06-11 -Dimensionering" :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

hvor mange bar

Indlæg af John Skov Jensen »

Det stemmer ikke helt overens med suprex anvisninger
Anyway det vigtigste er at få justeret fortrykket på ekspansionen når anlægstrykket hæves til f.eks 1,5 bar. Hvis fortykket ikke justeres minimeres den effektive beholder volumen

At anbefale at hæve anlægstrykket uden at nævne fortrykket er i hvert fald et ringe råd
calle

hvor mange bar

Indlæg af calle »

[quoteAt anbefale at hæve anlægstrykket uden at nævne fortrykket er i hvert fald et ringe råd[/quote]

Indrømmet. Jeg har aldrig rørt min expasionsbeholder i 20 år :shock: . Jeg regulerer kun trykket via det vand jeg fylder på, hvis jeg har udluftet en radiator, og det er efterhånden flere år siden, at det er sket. Faktisk har jeg en ide om, at den røde klods er unødvendig, men der tager jeg nok grueligt fejl.

Spørgsmål : Hvis mit anlæg kan holde 2,5 og klare sig med fx 1, og jeg fylder vand i til 1,5 - hvad skal jeg så med expansion ?

Venlig hilsen
levi

hvor mange bar

Indlæg af levi »

BWJ skrev:Den de fleste praktikere bruger "Armatec trykekspansion, Fortrykte beholdere- 2007-06-11 -Dimensionering" :great:
Hvor ved du fra det er det leksika de fleste praktikere bruger - er det noget du tror - eller er det noget du har dokumentation for?

Jeg forholder mig til John`s leksika!

Forøvrigt var det selvsamme leksika/vejledning som John henviser til vi brugte da jeg tog min vvs-uddannelse i 90érne på teknisk skole!
xkfc

hvor mange bar

Indlæg af xkfc »

calle skrev: [quoteAt anbefale at hæve anlægstrykket uden at nævne fortrykket er i hvert fald et ringe råd

Indrømmet. Jeg har aldrig rørt min expasionsbeholder i 20 år :shock: . Jeg regulerer kun trykket via det vand jeg fylder på, hvis jeg har udluftet en radiator, og det er efterhånden flere år siden, at det er sket. Faktisk har jeg en ide om, at den røde klods er unødvendig, men der tager jeg nok grueligt fejl.

Spørgsmål : Hvis mit anlæg kan holde 2,5 og klare sig med fx 1, og jeg fylder vand i til 1,5 - hvad skal jeg så med expansion ?

Venlig hilsen
Vand kan ikke komprimeres, derfor vil du få store udsving, blot en dråbe kan i teorien ændre trykket fra 1,5 til 0 bar uden ekspantionsbeholder. Men der vil nok altid være lidt luft gemt i systemet som laver en lille ekspantionsvirkning.

Et vel fungerende varme anlæg har brug for en vel fungerende ekspantionsbeholder.
Senest rettet af xkfc 31 dec 2012 01:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hvor mange bar

Indlæg af TaagMan »

Den ene foreskriver 10 kPa eller 0.1 bar over statisk tryk, og den anden 30 kPa eller 0.3 bar over statisk tryk? Kan det ikke være ligegyldigt? Måske lige bortset fra at bar ikke er en korrekt enhed at bruge i en dansk lærebog.
Senest rettet af TaagMan 31 dec 2012 01:08, rettet i alt 1 gang.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hvor mange bar

Indlæg af TaagMan »

xkfc skrev:Et vel fungerende varme anlæg har brug for en vel fungerende ekspantionsbeholder.
De to ting hænger unægtelig sammen ja :P Hvis man ingen ekspansionsbeholder har, og fylder op med kold vand, og fyrer op i sit varme anlæg, så går der ikke længe før et eller andet giver efter og bliver utæt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
calle

hvor mange bar

Indlæg af calle »

Hvordan har mit anlæg overlevet i 20 år, når jeg ikke har rørt ekspansionsbeholderen. Ikke engang da jeg skiftede til pillefyr i 2008 blev der ændret på den. Alt blev reguleret via vandtilførsel, og trykket er uhyggeligt stabilt :shock:

Venlig hilsen
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hvor mange bar

Indlæg af TaagMan »

Den må jo fungere endnu, din ekspansionsbeholder... :-)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

hvor mange bar

Indlæg af John Skov Jensen »

TaagMan skrev:Den ene foreskriver 10 kPa eller 0.1 bar over statisk tryk, og den anden 30 kPa eller 0.3 bar over statisk tryk? Kan det ikke være ligegyldigt? Måske lige bortset fra at bar ikke er en korrekt enhed at bruge i en dansk lærebog.
Jo, det har ikke nødvendigvis nogen større betydning.
Der er også mange der hæver trykket til f.eks 1,5 bar for at hæve kogepunktet og derved modvirke pletkogning i et anlæg med en fastbrændselskedel hvor man har fremløbstemperaturer på op til 95 grader. Mit eget anlæg har også tendens til pletkogning i kedlen hvis trykket bare er 1 bar, derfor er det øget til 1,4 bar. Men bare fortrykket på ekspansionsbeholderen er justeret korrekt i forhold til anlægstrykket vil anlægget også fungere korrekt, og det var dette faktum der ikke nævnt tidligere i tråden.

At brugen BWJ så lige havde behov for at nævne at han kendte en for mig ukendt standard mht anlægstryk er i forhold til snakken om korrekt fortryk fuldstændig ligegyldig i mine øjne, da der ikke blev bragt nyt til tråden ang. Korrekt justeret fortryk

Besvar