Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koldt i huset om natten

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af tvivleren » 09 dec 2012 19:40

levi skrev:
Fremløbstemp. = kedeltemp - det er den temp. du kan se i midten af kedlen på billedet i styringen (I toppen).

Du skal skrue din shuntventil lidt op (Det sorte hoved) - drej mod uret - hold øje med det termometer i bunden af jeres kedel (Det termometer der sidder på røret) - temp. difference skal være ca. 10 grader, - kedel temp. skal være 65 grader ( Så retur temp. skal være 55 grader på termometret).

Du bør få vendt din pumpe - ledningen fra pumpen skal pege nedad, - og ikke som nu til venstre :great:
pumpen vender rigtig, det er billederne der vender forkert

det er ikke en prof der har lavet det, det vil være en fordel hvis pumpen sad på retur


levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 09 dec 2012 19:44

tvivleren skrev:
pumpen vender rigtig, det er billederne der vender forkert

det er ikke en prof der har lavet det, det vil være en fordel hvis pumpen sad på retur
Ok billedet vender forkert - my bad :oops:

Installationen er ikke pæn, - det vil jeg give dig ret i - og det er nok heller ikke en proff. der har lavet det, - men pumpen kan godt sidde på fremløbet - det er absolut ikke nogen fejl.

Personligt er jeg dog enig i at den helst skal sidde på returen, - dog er det som sagt ikke en fejl at den sidder på fremløbet :great:

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Koldt i huset om natten

Indlæg af TaagMan » 09 dec 2012 19:47

Det er altså op af bakke at tage råd fra en mand med det her logo:
Billede

Det er ca. lige som at skulle tage råd fra en mand i stramme bukser... ja, okay... måske hvis det drejede sig om dans, men det gør det jo ikke :lol:


P.s. dit hagekors er omvendt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 09 dec 2012 19:52

TaagMan skrev:Det er altså op af bakke at tage råd fra en mand med det her logo:

Det er ca. lige som at skulle tage råd fra en mand i stramme bukser... ja, okay... måske hvis det drejede sig om dans, men det gør det jo ikke :lol:


P.s. dit hagekors er omvendt.
Det er Ulrik der morer sig - Avatar er hermed slettet :great:

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 20:11

Mange tak for svar. Vi havde lige snakket om at kedel temp. måtte være fremløb. Det har i jo så lige bekræftiget os i ...Hurra
Vedr. fremløs temp er nu 66,8 vvb 52 retur 45 drift 59 og så står den på 12kw.
jeg har skruet shunten yderlige op, nu på 4, jeg formoder at det er den jeg skal blive ved med at skrue opfor indtil der max er 15 grader i diff på frem og retur temp.
I styringen er kedeltemp sat til 70 grader ...er dette for meget???og diff er sat til 10


levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 09 dec 2012 20:18

Betina skrev:Mange tak for svar. Vi havde lige snakket om at kedel temp. måtte være fremløb. Det har i jo så lige bekræftiget os i ...Hurra
Vedr. fremløs temp er nu 66,8 vvb 52 retur 45 drift 59 og så står den på 12kw.
jeg har skruet shunten yderlige op, nu på 4, jeg formoder at det er den jeg skal blive ved med at skrue opfor indtil der max er 15 grader i diff på frem og retur temp.
I styringen er kedeltemp sat til 70 grader ...er dette for meget???og diff er sat til 10
Sæt kedel temp. til 65 grader, - og ja bliv ved med at skrue på det sorte hoved indtil fremløbs temp. og retur temp. er ca. 10 grader fra hinanden :great:

Alle dine andre tal ser ummidelbart ganske fornuftige ud :great:

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 20:41

Mange tak til alle. Tror jeg har lært rigtig meget denne weekend, synes ihvertfald jeg har rendt i rutefart fra fyr til pc og tilbage igen :)

Jeg har nu sat kedel til 65 grader vvb har jeg skruet op til 56 grader ( der vist noget med noget kalk der ) vvb diff er sat til 14.

retur har flyttet sig til 52 så den holder vi lige øje med så det kommer til at passe...

Desuden har manden renset aet og kløet, alt på, og i fyret i dag og har desuden vejet piller af på ny.

Det er proff der har sat det op men rodet og ledninger , komp. beholder er på vores regning, tiden flyver og vi har bare ikke nået det, det skal nok blive pænt ..;) Montøren fra NBE har tjekket det og han har godkendt det som værende korrekt installeret. Det er os der halter vedr. styringen da der ikke er ret meget der giver mening.....det er dog blevet bedre...og så er det jo herligt vi har jer.

Så nu krydser jeg bare alt hvad vi har og håber på at vi har et dejligt varm hus i morgen tidlig. ( ellers så hører i klart fra mig igen )
Tror jeg drømmer om scotte i nat ...;)

Glædelig Jul til alle

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 09 dec 2012 21:18

Det at du skruer på shunten skulle gøres, men har formentlig intet med dit problem at gøre. Grunden til at det skal rettes er at i risikere at kedlen tærer hvis den ikke er stillet korrekt.
De rettelser du nu har lavet med:
VVB på 55
kedel på 65 diff på 10
Kan faktisk give dig nogle af dine stop og starter tilbage, så diff må gerne komme op 12-15 (prøv dig frem)
(Det sker fordi fyret hæver kedeltemperaturen når den laver varmt vand til 20 grader over setpunkt for VVB, i dit tilfælde altså 75 (55+20). Det er så også sted hvor fyret stopper ved for høj kedel temperatur (65+10). så hvis kedlen er lidt "for" varm når den holder op med at lave varmt vand, stopper fyret istedet for at skrue ned og vente på at temperaturen falder)

Fik du nogle tal for fremløb og retur, samt ydelse da fyret lavede varmt vand?

For hvis der er koldt i huset om morgenen har fyret jo ikke leveret nok varme.

Fejlsøgningen skal så være med dine beskriveler

1. Fyret laver for lidt under drift
Det tror jeg ikke, da du skriver at fyret kører 59% og yder 12kW det betyder at fyret yder og så aftager radiator kredsen det, (denne skulle gerne kunne komme tæt på 100% og 16kW på en kold dag og 15-20 minutter efter i har lavet varmt vand til 2-3 bade)

2. Radiatorkreds aftager for lidt
samme svar som under 1'eren

3.Fyret laver for lidt under VVB
Vi mangler at få afklaret denne, hvis det er et problem kan det som du skriver efter 2-3 bade om aftenen gøre at der ikke bliver lavet nok varme om natten

4. VVB aftager for lidt
Denne skal fejlsøges sammen med 3'eren

Til allersidst:
Der er ikke sat urstyring til på styringen vel? du kan se det ved om der er tegnet en urskive på nogle af de grafiske displays.
Mvh. Sophus


Besvar