For mange start/stop

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

For mange start/stop

Indlæg af Bjarke J »

Det ser rimeligt voldsomt ud med det smuld. Men hvis der ikke er nogle problemer med forbrændingen eller lignende, så er der jo ikke nogen grund til at gøre noget ved det.

Mht. madolie tricket, så virker det fint, men når de olievædede piller når ind i kedlen kan den godt lyde lidt voldsomt. Der er lidt mere energi gemt i piller+olie end bare piller :)

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

For mange start/stop

Indlæg af Fireman »

Hej
Nej ingen problemer her, jeg ville bare forebygge. Bruger F1 power piller uden smuld icon_cheesygrin.gif , nej
der er jo altid lidt og som nybegynder tænkte jeg efter at ha nærlæst instruktionsdok. om det var en god ide og
har søgt info på forum efter råd fra Calle.
mvh
shans
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jul 2012 13:44
Mit fyr: Scotte Mini
Areal: 134
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100

For mange start/stop

Indlæg af shans »

Olie tricket er prøvet, det virker med det giver dælme noget sort røg skulle jeg hilse at sige :D
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

For mange start/stop

Indlæg af Fireman »

shans » 09 Nov 2012, 23:43 skrev:Olie tricket er prøvet, det virker med det giver dælme noget sort røg skulle jeg hilse at sige :D
Jep også lige prøvet her, læste herinde om en der konsekvent doserede olie men det var hver gang beholderen var fyldt,netop for at undgå det sorte og undgå den "kage" man kan risikere på herden. Tror jeg prøver det næste gang :great:
mvh
shans
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jul 2012 13:44
Mit fyr: Scotte Mini
Areal: 134
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100

For mange start/stop

Indlæg af shans »

Jo men ideen er jo netop at hælde 1 dl madolie på de sidste piller, som så "suger" smuldet til sig og transportere det med igennem systemet. Hælder man det på en fyldt beholder, har pillerne jo bare suget alt olien og effekten bliver ikke den samme.

calle

For mange start/stop

Indlæg af calle »

shans » 11 Nov 2012, 00:14 skrev:Jo men ideen er jo netop at hælde 1 dl madolie på de sidste piller, som så "suger" smuldet til sig og transportere det med igennem systemet. Hælder man det på en fyldt beholder, har pillerne jo bare suget alt olien og effekten bliver ikke den samme.
Sæt et installationsrør i og sæt det fast med strips, så det ikke falder helt ned. Så kan du give den en snaps i ny og næ.

OBS. Har ikke afprøvet denne opfindelse, men mener at have læst om ideen her på forum.

Venlig hilsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Rens af silo

Indlæg af Lintz »

Fireman » 31 Oct 2012, 14:11 skrev:Hej
Har læst i manual at det er en god ide at tilsætte 1dl madolie i silo når den er ved at være tom for at holde den fri for smuld.
Har I gæve pillemisbrugere nogen erfaringer med det? Og hvor mange piller er der ca tilbage inden I tilsætter olie.
mvh :great: ,
Jeg startede op med madolie da jeg fik mit fyr men har droppet ideén helt, har boret ca 20 huller nederst på røret og det fungerer glimrende - og så sparer man også pengene til madolie :lol:
Smuldet kan - i små doser - smides i brændeovnen eller bruges som oliesug i værkstedet og derefter i brændeovnen.
Har også brugt det som strøelse på en mindre rampe udenfor når der er glat.

Har sågar forsøgt at sælge det her på forummet som MEGET løst sammenpressede briketter - Det gik ikke så godt.... :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar