Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
oblj76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 apr 2012 21:15
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10 kW
Areal: 147
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Gilleleje

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af oblj76 » 23 sep 2012 07:26

I onsdags fik jeg installeret dette pillefyr smiley140.gif

Installatøren anbefalede, at jeg købte 8 mm piller, da de, ifølge hans udsagn, kørte bedst i 10 kW-udgaven. Hvad er jeres erfaringer ? 6 eller 8 mm ?

Jeg købte 250 kg Barlinek 8 mm i sække til opstarten og de første par dage. Men jeg synes godt nok, pillerne er meget uens i størrelsen. Er det generelt for alle pillefabrikater, at længden svinger fra 3-4 mm og op til 2-2,5 cm ?

Igår kiggede jeg ned til brænderen og blev noget overrasket; der lå et "bjerg" af sorte piller på herden og jeg syntes, fyret var noget sort og med smulder af udbrændt træ på siderne af fyret. Trykket i rør og radiatorer faldt også en del, til trods for udluftning.
Jeg stoppede fyret og rensede både herd, kammer og røgkanaler. Herefter foretog jeg den 360 sekunders test af sneglens flow. Installatøren havde målt og indtastet flowet til 1500 g/360 sekunder. Min måling viste kun 1007 gram/360 sekunder. Det er altså noget af en forskel; omkring 33% for meget, han havde indtastet. Jeg indtastede de nye parametre og grovindstillede blæseren til flg.

Blæser lav = 9%
Blæser Midt = 14%
Blæser høj = 19%.

Pilleforbruget er faldet væsentligt, der er ingen sorte piller på herden, fyret kører med meget jævnere og en lavere gennemsnitlig ydelse. Trykket er mere stabilt i rør + radiatorer (hvilket selvfølgelig også skyldes, der er luftet ud flere gange). Selve overfladen, specielt under det øverste låg, er håndvarm; den var noget koldere, før jeg ændrede indstillingerne.

Jeg overvejer at bestille enten Derome, Flex Heat eller German Pellets piller næste gang, for at se, om de er bedre og mere ensartede.

Lyder mine oplevelser helt hen i vejret og har i andre gode idéer/forslag ???

På forhånd tak.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af Bigfoot » 23 sep 2012 07:42

pillerne vil altid svinge lidt i længden, de knækker jo i poserne. Det som er balladen, er hvis poserne er fyldt med smuld fra pillerne, eller desideret pulver. Så får du kvaler med dem.

Barlinek har haft en del ballade af og til, men ellers læs lidt her på forummet, under erfaring med forskellige piller.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

dannidines

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af dannidines » 23 sep 2012 07:53

hejsa,

tillykke med fyret - fin model sån mini, især med pillesug monteret (så det til åbenthus hos nbe)

sneglydelsen vil du skulle afveje "hyppigt" her i starten, da den bliver slidt til løbende og derfor ændre sin mængde doserede piller..

jeg har brændt en 4-5 tons Barlinek af, og gør det nok ikke igen. det er en meget hård pille som får intern snegl til at knirke/brage en del, hvorfor jeg vurderer unødigt pres/slid på brænderen.
Barlinek har dog ikke megen smuld og er pakket i gode poser, tunge (25 kg) men solide.

jeg fyrede med Flexheat sidste år og har købt dem igen i år, så kan varmt anbefale dem. minimalt med smuld, 16 kg sække = nemme at håndtere, sække dog lidt tynde i det syntes jeg.

German pellets skulle være rigtig gode, min genbo fyrer med dem, men ellers har jeg ingen kendskab.

Derome, pas... aner intet. om dem:-)

de forskellige længder på pillerne er det samme ved stort set alle de mærker piller jeg har set. men som bigfoot skriver, læs her på forum om de forskellige bruger erfaringer.

oblj76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 apr 2012 21:15
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10 kW
Areal: 147
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Gilleleje

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af oblj76 » 23 sep 2012 14:36

Tak for jeres svar.

Nu har jeg bestilt to paller "Viking" piller. Er spændt på, hvordan, de opfører sig, i forhold til Barlinek.

Hvordan ser man forresten, hvilken software version Scotten kører med ???

dannidines

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af dannidines » 23 sep 2012 14:40

oblj76 » 23 Sep 2012, 14:36 skrev:Tak for jeres svar.

Nu har jeg bestilt to paller "Viking" piller. Er spændt på, hvordan, de opfører sig, i forhold til Barlinek.

Hvordan ser man forresten, hvilken software version Scotten kører med ???
mener det står i displayet under opstarten når du tager strømmen og så tænder igen.. alternaativt inde på chippen


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af 2009bokke » 23 sep 2012 14:51

hejsa hvordan er den med røgtemp ? nu den har fået semirens af køleflader mvh :-)

nielskragelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 jan 2013 13:15

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af nielskragelund » 05 jan 2013 14:25

Bliver fyret ikke leveret med semi selvrens som standart?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af Lintz » 05 jan 2013 15:01

Bigfoot skrev:pillerne vil altid svinge lidt i længden, de knækker jo i poserne. Det som er balladen, er hvis poserne er fyldt med smuld fra pillerne, eller desideret pulver. Så får du kvaler med dem.

Barlinek har haft en del ballade af og til, men ellers læs lidt her på forummet, under erfaring med forskellige piller.
Kan ikke helt forstå at Barlinek skulle være lidt udskældt af og til - Det er en dejlig solid pose som kan holde til lidt af hvert. Har nu kørt 10450 kg igennem scotten uden problemer - og har aldrig fyret med andet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

De første oplevelser med nyt Scotte Mini 10 kW

Indlæg af calle » 05 jan 2013 16:01

Lintz skrev:
Kan ikke helt forstå at Barlinek skulle være lidt udskældt af og til - Det er en dejlig solid pose som kan holde til lidt af hvert. Har nu kørt 10450 kg igennem scotten uden problemer - og har aldrig fyret med andet.
Jeg prøvede Barlinekkerne i 2009 og 1. læs var megafint. Andet læs var tæskefyldt med smuld. Siden er kvaliteten åbenbart atter kommet i top, men i mellemtiden er jeg skiftet over til German Pellets. Man skal passe på med at rose, men de dur altså :great:

( Hej Lintz. Var lige en tur omkring Vejgaard her i julen - forklædt som voksen icon_cheesygrin.gif )

Venlig hilsen


Besvar