Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af hensan » 16 sep 2012 21:41

Jeg var for nogle uger siden til åbent hus og så den nye semirens kedel.

Bortset fra jeg ville være langt for doven og nærig til at skifte kedel er jeg ikke sikker på om jeg enelig syntes det var en god ide eller kun en salgs gimmick der ikke reelt er noget værd.

Med en kedel uden semirens skal du bruge ca 5-10 minutter på at feje kedel overflader – En gang imellem skal du bruge bruge din forlænger og ryste den store røgvender plade i bunden af kedlen for at få den sod der er aflejret der til at falde i askeskuffen.

Da alle flader er plane og let tilgængeligt er det nemt at rense kedel og det sviner ikke ret meget.

Hvis man har en af de nye kedler er der ”skrabe værktøj” monteret ved røg kanaler og du sparer derfor fejning i disse områder. Efter min mening vil soden dog sætte sig på disse ”skrabe riste” ligesom du ikke kan komme til at løfte din bund røg vender plade uden at du skal fjerne dit skrabe værktøj.

Dette kan fjernes ved at klikke det af og løfte det ud af kedlen.

Med manuel rens bliver jeg stort set ikke beskidt ved fyr rens men skal rense 1 eller 2 gange om mdr.
Hvis jeg havde en semi rens fyr skulle jeg ikke rense så ofte men jeg forudser at man 1-2 gang årlig årligt måtte pille rense skraberne op fra fyret dels for at rense rense skraberne dels for at ryste min bund røg vender plade. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne gøre dette uden at blive fuldstændig sat til i sod når jeg løfter skraber ristene.

Spørgsmål:

Er det enelig et rigtigt fremskridt af disse rensere er introduceret eller er det mere at betragte som et rent ”reklame” stunt – Muligvis fordi andre fyr har introduceret noget tilsvarende ?


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af Bjarne B. » 16 sep 2012 21:47

Det må tiden jo vise.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af lamborg » 17 sep 2012 07:13

Med hensyn til rens så tror jeg også det er et spørgsmål om indstilling og om at have det nye smarte. Det er jo noget som der bliver slået en del på i salgsmateriale så klart at NBE følger med. Og det har også et andet formål. Menlig at sænke din røgtemp i skorsten således at du får en højere udnyttelses % på fyret. Og om man bliver beskidt eller ej . Tja det kommer vel an på om fyret står et sted hvor du skal være forsigtig med at sviner eller ej. Og den nederste plade kan du også nå ved at sætte en arm ind i bunden og vippe pladen. Ok det falder ikke i askeskuffen får den har du jo ude men så snupper man det lige med askesugerdyret.
Så jeg kan ikke se nogen bagdele kun fordele med systemet.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af Ulrik » 17 sep 2012 07:59

Den primære funktion er at man hæver virkningsgraden på kedlen, ikke at gøre det nemmere at rense.
Men ja, det er da lidt besværligt hvis man skal have anordningen op for at ryste dækslet i bunden. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig andet end det må der være en nem løsning på.
MvH Ulrik©

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af paw » 17 sep 2012 09:26

Ulrik » 17 Sep 2012, 07:59 skrev:Den primære funktion er at man hæver virkningsgraden på kedlen, ikke at gøre det nemmere at rense.
Men ja, det er da lidt besværligt hvis man skal have anordningen op for at ryste dækslet i bunden. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig andet end det må der være en nem løsning på.
Det er faktisk nemt at hive anordningen op, prøvede det til åbent hus, men selvfølgelig sviner det jo nok lidt.
Der skal jo ikke bruges værktøj for at hive den op, og hvis man ryster den lidt, inden den er helt oppe vil det meste af asken vel falde af, så tror ikke det vil svine ret meget.


mosehoej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 maj 2012 12:48

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af mosehoej » 17 sep 2012 11:24

jeg har kørt med kedlen 5 dage nu. Har godt nok ikke prøvet at rengøre endnu. Men har ikke været over 60 grader på røggas. Det giver en del kondens i skorsten. Så er meget tilfreds med at jeg byggede en keramisk med afløb i bunden. Men det er nu lækkert når man hælder piller på siloen, så ved man at fuglene ikke får meget glæde af det.. .-)

/poul
/Poul
Scotte 10 KW, ver. 6.77. Blackstar semirens. 110 L VVB. keramisk skorsten.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Er semi rens fornuftigt eller salgsgas uden virkelig indhold

Indlæg af triumph » 17 sep 2012 12:40

Den nye kedel kører med meget lavere røggas temp. end den gamle kedel. Ved 70 grader kedel temp og 24 kw , ligger den på 84 c.
Når virkningsgraden er så god, så kunne man jo godt snyde lidt, og ikke rense forest i kedlen (eller ikke så tit) og så skal man jo formegentligt kun rengøre hele kedlen et par gange om året.
Jeg har ikke problemer med kondens i skorsten, men en smule med kondens i selve kedlen, der er kommet svag overfladerust under askebakken


Besvar