Problemer med iltstyring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi »

TaagMan skrev:
Muhaha, så kan du da bare lære at høre efter! :P Fortalte jeg dig ikke for laaaaang tid siden at det ikke kan komme til at virke? Det hænger ikke logisk sammen, og det kommer det ikke til uden én mindre ubekendt i den andengrads ligning de forsøger at løse.
Jo du har flere gange fortalt mig det ikke kunne køre optimalt, - men jeg bliver jo nødt til at lege med det alligevel icon_cheesygrin.gif

levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi »

martin_b skrev:Jeg bebrejder heller ikke dig noget som helst, Søren! Du må undskylde, hvis jeg har udtrykt mig på en måde, så du kunne få det indtryk. Jeg er meget glad for, at jeg fik muligheden for at lege med det - helt gratis :)

Og nu forstår jeg meget bedre, hvorfor jeg heller ikke har kunnet få det til at køre. Havde fået indtryk af at det havde kørt fint hos dig.
:great:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Problemer med iltstyring

Indlæg af triumph »

levi skrev:
Martin husk nu du ikke har købt en iltstyring - du fik den med fordi jeg ikke gad afmontere den fra mit gamle anlæg - jeg har aldrig anbefalet eller solgt dig en iltstyring!.

Forøvrigt så har du også flere gange spurgt ind til hvorfor bla. min brænder var fuget fast - nu har du svaret, - jeg har leget med iltstyringen i over 1 år uden at få den til at køre optimalt - jeg kunne kun få den til at køre ordentligt ved at have et for højt luftoverskud - men så er det jo mest logisk at slå iltstyringen fra... (Luftoverskud = ringere virkningsgrad).

Der er en grund til jeg kun anbefaler iltstyring på anlæg over 30 kw, - det kører simpelthen ikke godt på små pillefyr.
Jeg kunne aldrig finde på at give dig skyld for lade kunderne i stikken, eller vildlede :great:
Men når NBE sælger iltstyringer til deres anlæg bør de virke. Anlæget bør også virke bedre end anlæg uden iltstyring.
Man køber vel ikke ekstraudstyr for at få et dårligere anlæg, vel :wink:
Alternativt ku NBE jo skrive uden på æsken;" Dette produkt giver ingen værdi" :)

Når det er sagt så sider der iltstyring på stort set alle østriske / tyske anlæg. Vel også den valiant du har stående i butikken.
Og den køre vel ikke specielt dårligt ?
Jeg går heller ikke ud fra vailant montere iltstyring på deres for at lave et dyre eller dårligere produkt.

Men hvis en iltstyring skal fungere så kræver det en tæt kedel, og noget styring der fungere, og mon ikke det er her hunden ligger begravet ?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Problemer med iltstyring

Indlæg af TaagMan »

triumph skrev:Men hvis en iltstyring skal fungere så kræver det en tæt kedel, og noget styring der fungere, og mon ikke det er her hunden ligger begravet ?
Nope... problemet ligger i at der er forskel på hvor meget luft der skal slippe forbi bålet, alt efter hvad ydelse fyret kører. (iltrest/iltoverskud). Når du samtidig har en ekstern snegl der doserer som den har lyst til... tjah, så aner styringen jo ikke hvad den reelt yder, og derved heller ikke hvor stor ilt overskud den skal opnå.

1. Styringen skal enten vide nøjagtig hvor meget brændsel der tilføres til bålet, 2. eller nøjagtig hvor meget luft der tilføres til bålet.... 3. eller så skal den krævede iltrest/overskud være ens over hele ydelsesspektret.

1. Det kan løses med afvejning af hver dosering. 2. Eller ved at sætte en flowmåler på indsugningssiden af blæseren.
3. Det er meget muligt de kan opnå det med deres vandre-herd. Ens krævende iltoverskud over hele spektret altså.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi »

triumph skrev:
Jeg kunne aldrig finde på at give dig skyld for lade kunderne i stikken, eller vildlede :great:
Men når NBE sælger iltstyringer til deres anlæg bør de virke. Anlæget bør også virke bedre end anlæg uden iltstyring.
Man køber vel ikke ekstraudstyr for at få et dårligere anlæg, vel :wink:
Alternativt ku NBE jo skrive uden på æsken;" Dette produkt giver ingen værdi" :)

Når det er sagt så sider der iltstyring på stort set alle østriske / tyske anlæg. Vel også den valiant du har stående i butikken.
Og den køre vel ikke specielt dårligt ?
Jeg går heller ikke ud fra vailant montere iltstyring på deres for at lave et dyre eller dårligere produkt.

Men hvis en iltstyring skal fungere så kræver det en tæt kedel, og noget styring der fungere, og mon ikke det er her hunden ligger begravet ?
Nu kommer vi over i forhandler leddet Jesper.

NBE laver iltstyringer til deres anlæg - det er op til forhandlerne (bla. Mig) at vejlede deres/vores kunder korrekt, - og sælge iltstyringerne til relevante anlæg.

Du vil ikke kunne finde 1 eneste kunde der har købt et anlæg af mig på under 30 kw - hvor jeg har anbefalet en iltstyring - ikke 1!

Vaillant og andre østriske anlæg er afhængige af deres iltstyring - det er en integreret del af selve styringen - og fyret kan slet ikke køre uden (Da røgsugeren bla. styres af iltstyringen - og det er netop røgsugeren der er forskellen ift. f.eks en scotte). - Det giver ikke en bedre drift - eller virkningsgrad - det er blot den måde man har valgt at strikke styringen sammen på.

Jeg har solgt pillefyr i snart 15 år (Og inden der monterede jeg dem i ca. 6 år), - det eneste sted jeg ummidelbart har set en forbedring af forbrændingen/økonomien var på baxi/Benekov anlæg, - der kunne være en verden til forskel når man monterede iltstyring ift. uden!.

NBE kan godt lave en iltstyring der kan køre på mindre anlæg under 30 kw - men det kræver så afsindig mange tilpasninger (Placering af lamdasonde etc.) - at det vil fordyre produktet mærkbart - og når man ikke kan hive højere virkningsgrad ud af anlægget, - hvorfor så fordyre det når man ikke kan se en synlig økonomisk gevinst ?..

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Problemer med iltstyring

Indlæg af triumph »

Hvis forbrændingen foregår ideelt, så skal iltoverskudet være det samme, ligegyldigt hvad. Ydelsen burde ikke ikke have noget med iltoverskudet at køre.
Sådan foregår det ikke nødvendigvis, og i de tidligere versioner kunne man justere iltoverskud i min og max last.
Styringen justerede altså iltoverskudet efter lasten.f.eks 10 % O2 i min last og 8% i max last.
Hvordan det virker i de nye styringer, ved jeg ikke.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Problemer med iltstyring

Indlæg af TaagMan »

triumph skrev:Hvis forbrændingen foregår ideelt, så skal iltoverskudet være det samme, ligegyldigt hvad. Ydelsen burde ikke ikke have noget med iltoverskudet at køre.
Sådan foregår det ikke nødvendigvis, og i de tidligere versioner kunne man justere iltoverskud i min og max last.
Styringen justerede altså iltoverskudet efter lasten.f.eks 10 % O2 i min last og 8% i max last.
Hvordan det virker i de nye styringer, ved jeg ikke.
Jep... men det gør den ikke. Når du har et lille bål og kører 10% så er det meste af herden blottet og en hel masse luft fiser bare forbi. 16-17% skal iltresten typisk være ved lav last og 7,5-8,0% ved fuld gas. Det er derfor de arbejder på en herd der tilpasser sig selv i størrelse efter ydelsen ;) De vil gerne have de ekstra procenter i ydelse så de kan være HELT sikre på at folk får kondens i skorstenen :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi »

TaagMan skrev:
Jep... men det gør den ikke. Når du har et lille bål og kører 10% så er det meste af herden blottet og en hel masse luft fiser bare forbi. 16-17% skal iltresten typisk være ved lav last og 7,5-8,0% ved fuld gas. Det er derfor de arbejder på en herd der tilpasser sig selv i størrelse efter ydelsen ;) De vil gerne have de ekstra procenter i ydelse så de kan være HELT sikre på at folk får kondens i skorstenen :P
Gå nu i seng icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Problemer med iltstyring

Indlæg af TaagMan »

levi skrev:Gå nu i seng icon_cheesygrin.gif
Ja ja! :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Problemer med iltstyring

Indlæg af triumph »

levi skrev:
Nu kommer vi over i forhandler leddet Jesper.

NBE laver iltstyringer til deres anlæg - det er op til forhandlerne (bla. Mig) at vejlede deres/vores kunder korrekt, - og sælge iltstyringerne til relevante anlæg.

Du vil ikke kunne finde 1 eneste kunde der har købt et anlæg af mig på under 30 kw - hvor jeg har anbefalet en iltstyring - ikke 1!

Vaillant og andre østriske anlæg er afhængige af deres iltstyring - det er en integreret del af selve styringen - og fyret kan slet ikke køre uden (Da røgsugeren bla. styres af iltstyringen - og det er netop røgsugeren der er forskellen ift. f.eks en scotte). - Det giver ikke en bedre drift - eller virkningsgrad - det er blot den måde man har valgt at strikke styringen sammen på.

Jeg har solgt pillefyr i snart 15 år (Og inden der monterede jeg dem i ca. 6 år), - det eneste sted jeg ummidelbart har set en forbedring af forbrændingen/økonomien var på baxi/Benekov anlæg, - der kunne være en verden til forskel når man monterede iltstyring ift. uden!.

NBE kan godt lave en iltstyring der kan køre på mindre anlæg under 30 kw - men det kræver så afsindig mange tilpasninger (Placering af lamdasonde etc.) - at det vil fordyre produktet mærkbart - og når man ikke kan hive højere virkningsgrad ud af anlægget, - hvorfor så fordyre det når man ikke kan se en synlig økonomisk gevinst ?..
Jeg beskylder skam ikke dig for noget, overhovedt ikke. :great:
Det jeg vil frem til var, som du selv (næsten) skriver. At det er opbygningen af scotten der gør at det ikke fungere.
Ikke størrelsen af anlæget. F.eks røgsuger kunne da være det fedeste, hvis det bare virkede på en scotte.
Jeg ved godt at et scotte kører fint uden iltstyring, men det kræver at man jævnligt føre tilsyn og justere/afvejer.
Arbejdet er minimalt, men det er der.
Og hvis man gør det kører scotten fuldstændigt lige så økonomisk som det er muligt at opnå, med eller uden iltstyring. Men på f,eks en vailant spare man justeringen.

Men hvor utroligt det end lyder, så køber folk altså også pillefyr andre steder end i DV center, og modtager derfor ikke samme vejledning .
Min svigerfar, der udover han stort set er blind. Har han fået skruet hænderne fuldstændigt forkert på, og intressere sig på ingen måde for praktiske gøremål. (pensioneret pædagog....)
Han var gået fuldstændigt i panik over at regeringen tidligere på året ville forbyde oliefyr. Så til da vi var til sørby marked talte med en forhandler om andre mulighedder.
Forhandleren foreslog en scotte. Svigerfar spurtge hvad arbejdet var. Forhandleren sagde at han skulle fylde piller på en gang om ugen , tage aske ud en gang hver anden måneden. Og rense kedlen 3 gange om året. det var det....
Jeg sagde at der var noget mere arbejde.
Svigerfar sagde at han ikke var intresseret i noget man skulle justere eller gå og pille med.
Han havde ikke noget imod at kense kedel (da han hørte prisen på et selvrensende anlæg!),
Men han gad ikke sætte sig ind justering, og at han bare ville have et anlæg man trykkede start, og så kørte det.
Jeg sagde at det blev han nød til at rense hærd, og gå og justere lidt. Ellers skulle han købe et f.eks et østrisk fyr.

Forhandlerens svar var, at hvis han bare købte det med iltstyring, Så kunne en scotte nøjagtigt det samme som en østriger (borset fra at rense sig selv). Og svigerfar havde troet på det, hvis jeg ikke havde været der.

Det er sådanset det jeg har lidt ondt i røven over. Iltstyringen bliver brugt som salgsargument; vores kan nøjagtigt det samme som et oliefyr/østrisk pillefyr. Men (tilsyneladende) er nytten begrænset

Besvar