Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af Bjarne B. » 04 maj 2012 19:08

Som man kan læse i en tidligere tråd (viewtopic.php?f=137&t=13970) så har jeg både været ude og se et Ekoheat og et par Scotte pillefyr i drift. Efter at have haft tid til at tænke mig om, har jeg i dag bestilt en 16kw Scotte.
icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af lamborg » 04 maj 2012 19:22

Tillykke Bjarne. Så har du lige et lille sommer projekt at hygge med.
Ps kunne du ikke have købt et billigt på hjallrup marked. :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af timkenneth » 04 maj 2012 20:24

Bjarne B. » 04 May 2012, 19:08 skrev:Som man kan læse i en tidligere tråd (viewtopic.php?f=137&t=13970) så har jeg både været ude og se et Ekoheat og et par Scotte pillefyr i drift. Efter at have haft tid til at tænke mig om, har jeg i dag bestilt en 16kw Scotte.
icon_cheesygrin.gif
kan du uddybe lidt mere hvorfor du har valgt som du har?

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af peos » 05 maj 2012 07:55

Jeg var som Bjarne også ude og se både Ekoheat og Scotte i drift, og som Bjarne købte jeg et Scotte.

Ekoheat er et nyt lovende produkt, mens Scotten er gennemprøvet. Den Ekoheat, jeg var ude at se, buldrede meget, og jeg turde ikke satse på, at det var noget, som kan justeres væk. Jeg gik efter det, der virkede sikrest, og efterfølgende kan jeg se på siderne her, at der er flere, der kæmper med bulder fra Ekoheaten. Håber det lykkes for dem at få fjernet larmen.

Hvad jeg ikke kunne vide men bagefter har erfaret er også, at både NBE og Dansk VVS-Center, hvor jeg købte Scotten og et solvarmeanlæg, har ydet en meget fin service både før, under og efter købet.

Håber i øvrigt at få Scotten i drift i morgen efter indretning af nyt fyrrum og en større ombygning af varmeanlægget - så spændingen stiger :)

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af robinhood » 05 maj 2012 09:24

tillykke med anlæget
jeg stod også og overvejede om man skulle satse på scotte eller ekoheat jeg valgte så ekoheat


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af Bjarne B. » 05 maj 2012 09:42

Tja hvorfor blev det en Scotte, og hvordan skal jeg forklare det uden at træde nogen over tæerne, hmmm

Til at starte med var jeg meget opsat på en Ekoheat, da jeg syntes godt om det kompakte design. Den har også en høj virkningsgrad og er selvrensende. Efter at have set en i drift og læst tykt og tyndt om den, faldt flere af fordelene dog fra hinanden. Det kompakte design ser stadig godt ud, men det gør så også, at den er svær at skille af ved service/rensning. Den høje virkningsgrad gør, at flere døjer med for lav skorstenstemperatur og derfor piller et par turbolatorer ud. Men dermed falder virkningsgraden vel også. Det, at den er selvrensende, synes jeg stadig er smart, men der er store flader, der ikke bliver renset. På diverse forums omtaler Ekoheatejerne, at de er meget tilfredse med deres valg, og de har ingen problemer har haft, meeen med et nyt produkt vil der altid være opstartproblemer, Ekoheat er ingen undtagelse. Til Ekoheatens fordel skal siges, at den ikke sviner omgivelserne til. Det fyrrum jeg så var pinlig rent, men da den kører med røgsuger kræver det, at alle pakninger er 100% tætte for optimal drift. (og hvor længe er de det?)

Scotten er desværre ikke selvrensende (endnu), men til gengæld er den meget nem at rense. Scotten fylder mere fordi magasinet står langt fra kedlen, men det giver så mulighed for selv at kunne indrette et magasin/fyrrummet. (og ellers kan man vel vælge mini'en) Virkningsgraden er fin, og det som nok tæller mest her er, at holde kedlen ren. En stor fordel ved scotten er, at man nemt kan åbne låget og se hvordan den brænder, og at den er et gennemtestet produkt, hvor mange kan hjælpe med råd om både montering og drift.

Mit valg er taget ud fra, at Scotten er nem at "arbejde" med, og der er mange tilfredse scotteejere, som siger god for både produkt, og den service de har fået. Endvidere læste jeg den anden dag, at flere dele af Ekoheaten var i restordre. Man skal altså ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.

Det er selvfølgeligt et svært valg, og jeg vil helst ikke lyde som den store fortaler for enten det ene eller det andet, men Scotten vandt altså denne gang.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af Bjarne B. » 05 maj 2012 10:16

lamborg » 04 May 2012, 19:22 skrev:Tillykke Bjarne. Så har du lige et lille sommer projekt at hygge med.
Ps kunne du ikke have købt et billigt på hjallrup marked. :-)
Tak for det, det kribler allerede i fingrene for at komme igang :great:

Jo, måske, men jeg er ret sikker på, konen ikke tør sende mig på marked med så mange penge :cheers: :stjerner:

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af Skiveren » 05 maj 2012 11:13

Tillykke med fyret, og jeg synes at du beskriver dit valg godt, og når alt kommer til alt så er det det eneste der tæller. :great: Heldligvis skal vi alle jo ikke ha den samme mening :D Så det skal blive godt at se og hører om dine erfaringerne også..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Scotte VS Ekoheat. Det blev en Scotte..

Indlæg af Bjarne B. » 05 maj 2012 15:10

Tak for det skiveren. Jeg glæder mig også til at få det hjem og monteret.
Jeg tager naturligvis hatten af for jer, der tør spinge ud i nye produkter, det er jo både godt for udviklingen og konkurrencen, men jeg har skruet, svejset og ærget mig over stokerfyr og pillefyr i mere end et årti nu. Så da efterlønspengene nu kunne konveteres til et fabrikslavet pillefyr med garanti, følte jeg (OG MIN KÆRE HUSTRU) at det var på tide at komme videre.


Besvar