Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hidsig driftseffekt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Perschultz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jul 2011 02:07
Mit fyr: Scotte
Areal: 180
Brændsel: Det lugter som træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Hidsig driftseffekt

Indlæg af Perschultz » 09 feb 2012 19:15

Hej

Tak for svarene :)

Scottekim - dine kurver ser da også fine ud. De ligger meget pænere end mine før jeg justerede PID
På billedet (skift PID) kan man se at jeg ændrede PID kl 11:30.
Driftkurver som jeg har idag er også vedhæftet (idag.png)

Jeg er ikke fjendtligt indstillet overfor udsving i drifts kurver. Problement er som tidligere beskrevet at selv efter en minutiøs indstilling af luft i 10, 50, 100%, så gør de voldsomme udsving at fyret kører på på måske 90% hvor den så vælter en ordentlig spand piller ind på herden, går ned til 10-15% drift, og så har den pludselig ikke luft nok til pillemængden på herden.

Justering af PID har givet en meget roligere drift, men desværre oplever jeg stadig nu og da at der er for mange piller ifht. luft, samt at fyret er blevet lidt for sløv i reaktionen. Lidt mystisk at selv om korrekt temp er nået på kedel og VVB, så kører den 40% drift, og stiger fortsat til den går den anden vej. Altså - PID skal forstærkes lidt igen - men det giver jo så større udslag igen.. ( 1 stk gordisk knude fundet..)

Du nævner pumperne som et muligt problem. Jeg har også 2 Smedegaard der står til automatik på både VVB og gulv. Måske det er disse der skal sættes til fast drift, - det vil jeg prøve.

Remme - Jeg tror det er energispild at bruge buffertank på en Scotte. Sådan en fætter hører så vidt jeg ved mere hjemme på "ukontrollerbare" brændefyr og solvarme.

Pillebruger - du skriver "Justering efter guiden optimerer forbrændingen, og burde forbedre problemet med ophobning på herden"
Jeg oplever at kunne afveje, stille luft og så kører det smukt, - efter et par dage starter den så med nummeret igen med for lidt luft ifht. piller. Rense herden, nyt check af afvejning og luft - intet har ændret sig - og så gentager ophobningen sig stille og roligt..

Jeg har brugt mere tid ved det fyr end i mit ægteskab, - ikke af nød, men af interesse for min pilletriller, og jeg er overbevist om at jeg ikke justerer noget forkert, så fejlen må ligge et andet sted.
Vedhæftede filer
Idag.png
Kurver idag
Skift PID.png
Før og efter PID justering


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hidsig driftseffekt

Indlæg af pille bruger » 09 feb 2012 19:20

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar