14 dage med Scotten

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
dafinalone
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

14 dage med Scotten

Indlæg af dafinalone »

Hejsa,

Så har jeg fyret med mit nye Scotte fyr i 14 dage, og det har virket upåklageligt, og ret økonomisk ud fra mine forventninger. Vi har brugt 16-18 kilo i døgnet i snit, så det er jeg ret tilfreds med.

Jeg har rengjord kedlen og hærden 2 gange indtil vidre, og er blevet i tvivl om jeg er grundig nok. Det ”eneste” jeg har gjort er at ”skrabe” alt det aske-fnuller der sidder på indersiden af kedlen væk med den skraber der fulgte med fyret. Så har jeg tømt bakken under hærden og lige børstet hærden af med den medfølgende stålbørste. Slutteligt har jeg lige støvsuget rundt i hjørnerene og kanterne med en askesuger.

Er det tilstrækkeligt, eller skal jeg bruge grovere metoder? For jeg synes måske at jeg kommer meget nemt om ved det og bruger meget lidt tid på det, i forhold til hvad jeg blev advaret imod. Det er jo super hvis der måske bare ikke skal mere til?

MVH Jens

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

14 dage med Scotten

Indlæg af Bjarke J »

Ind imellem skal du pille brænderen af, og tjekke for slagger i brændehovedet, og rengøre blæseren. Det er dog ikke nødvendigt ved hver rensning. Jeg gør det ca. en gang om måneden.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

14 dage med Scotten

Indlæg af pille bruger »

dafinalone » 31 Jan 2012, 10:11 skrev:Hejsa,

Så har jeg fyret med mit nye Scotte fyr i 14 dage, og det har virket upåklageligt, og ret økonomisk ud fra mine forventninger. Vi har brugt 16-18 kilo i døgnet i snit, så det er jeg ret tilfreds med.

Jeg har rengjord kedlen og hærden 2 gange indtil vidre, og er blevet i tvivl om jeg er grundig nok. Det ”eneste” jeg har gjort er at ”skrabe” alt det aske-fnuller der sidder på indersiden af kedlen væk med den skraber der fulgte med fyret. Så har jeg tømt bakken under hærden og lige børstet hærden af med den medfølgende stålbørste. Slutteligt har jeg lige støvsuget rundt i hjørnerene og kanterne med en askesuger.

Er det tilstrækkeligt, eller skal jeg bruge grovere metoder? For jeg synes måske at jeg kommer meget nemt om ved det og bruger meget lidt tid på det, i forhold til hvad jeg blev advaret imod. Det er jo super hvis der måske bare ikke skal mere til?



MVH Jens
Det lyder til at det kører som det skal.
Vil du gå det efter er her en guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Du behøver ikke tage brænderen af for rengøring så ofte.
En hovedrengøring af brænderen, om året er ofte nok.
Dog skal du se efter at der ikke ligger aske under herden, men det har du jo tjek på.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
famdue
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

14 dage med Scotten

Indlæg af famdue »

dafinalone » 31 Jan 2012, 10:11 skrev:Hejsa,

Så har jeg fyret med mit nye Scotte fyr i 14 dage, og det har virket upåklageligt, og ret økonomisk ud fra mine forventninger. Vi har brugt 16-18 kilo i døgnet i snit, så det er jeg ret tilfreds med.

Jeg har rengjord kedlen og hærden 2 gange indtil vidre, og er blevet i tvivl om jeg er grundig nok. Det ”eneste” jeg har gjort er at ”skrabe” alt det aske-fnuller der sidder på indersiden af kedlen væk med den skraber der fulgte med fyret. Så har jeg tømt bakken under hærden og lige børstet hærden af med den medfølgende stålbørste. Slutteligt har jeg lige støvsuget rundt i hjørnerene og kanterne med en askesuger.

Er det tilstrækkeligt, eller skal jeg bruge grovere metoder? For jeg synes måske at jeg kommer meget nemt om ved det og bruger meget lidt tid på det, i forhold til hvad jeg blev advaret imod. Det er jo super hvis der måske bare ikke skal mere til?

MVH Jens

Så har jeg fyret med mit nye Scotte fyr i 14 dage, og det har virket upåklageligt, og ret økonomisk ud fra mine forventninger. Vi har brugt 16-18 kilo i døgnet i snit, så det er jeg ret tilfreds med. Det var jo ikke meget :evil: Jeg bruger mindst 35 kg i denne kulde :( Er dine 200 m2 højisoleret?

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!
Brugeravatar
Offie
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 95
Tilmeldt: 26 apr 2010 17:38
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw + WF Brændeovn 5kw
Areal: 150
Brændsel: Træpiller+Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5485
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: Forventet 6 tons
Geografisk sted: Skamby, Nordfyn

14 dage med Scotten

Indlæg af Offie »

Det lyder da godt.
Jeg selv bruger iøjeblikket ca 26-27 kg i et dårlig isoleret hus.
Scotte Blackstar 10kw
Fyrdata: http://www.offie.net/pillefyr/

dafinalone
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

14 dage med Scotten

Indlæg af dafinalone »

Jeg har 300mm isolering på loftet, men ellers er resten af huset isoleret after standarden anno 1972. Det eneste sted jeg har et konstant varmebehov er min varme i gulvet på badeværelset og min varmvandsbeholder. Det er dog et et-strengs-system, så der er jo altid et varmetab på cirkulationen.
Derudover har vi to lukkede rum med radiatorene sat til en temp på 18 grader da vi ikke bruger pladsen. Resten af huset kører også kun på 18.5-19 grader på centralvarmeanlæget. Resten fyrer jeg op med brændeovnen, så længe der er træ på lager. Styringen siger 22-25% drift om aftenen når der er blevet fyret godt op i ovnen, og 38-42% drift når jeg kommer hjem til en kold ovn om eftermiddagen. Så mon ikke jeg også kommer lidt højere op i forbrug hvis jeg slukker for ovnen og åbner dørene op til alle rum. Men så længe vi kun er 2 personer er det jo heldigvis ikke nødvendigt.

Det er dog min plan at lave en test i weekenden, når der bliver lovet nattefrost ned til -17 grader i mit område. Så dropper jeg ovnen og åbner op for alle radiatorer så der bliver stuetemperatur i alle rum i et døgns tid, så jeg kan se om vi har fået dimentioneret brænderens størrelse nogenlunde. Jeg håber at brænderen kører op og ligger i det "røde" felt. Og så kan jeg forhåbentligt nedbringe driften med ca 25-30% ved at fyrre godt op i ovnen igen.
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

14 dage med Scotten

Indlæg af KristianVilhelm »

Det forklare jo en del.

Har noget større forbrug på mit lille hus, men jeg kan også godt lide det varmt. Det skal helst op på 22 gr. Isolering er der heller ikke noget af.
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

14 dage med Scotten

Indlæg af Birch-Nielsen »

dafinalone » 31 Jan 2012, 12:40 skrev:Jeg har 300mm isolering på loftet, men ellers er resten af huset isoleret after standarden anno 1972. Det eneste sted jeg har et konstant varmebehov er min varme i gulvet på badeværelset og min varmvandsbeholder. Det er dog et et-strengs-system, så der er jo altid et varmetab på cirkulationen.
Derudover har vi to lukkede rum med radiatorene sat til en temp på 18 grader da vi ikke bruger pladsen. Resten af huset kører også kun på 18.5-19 grader på centralvarmeanlæget. Resten fyrer jeg op med brændeovnen, så længe der er træ på lager. Styringen siger 22-25% drift om aftenen når der er blevet fyret godt op i ovnen, og 38-42% drift når jeg kommer hjem til en kold ovn om eftermiddagen. Så mon ikke jeg også kommer lidt højere op i forbrug hvis jeg slukker for ovnen og åbner dørene op til alle rum. Men så længe vi kun er 2 personer er det jo heldigvis ikke nødvendigt.

Det er dog min plan at lave en test i weekenden, når der bliver lovet nattefrost ned til -17 grader i mit område. Så dropper jeg ovnen og åbner op for alle radiatorer så der bliver stuetemperatur i alle rum i et døgns tid, så jeg kan se om vi har fået dimentioneret brænderens størrelse nogenlunde. Jeg håber at brænderen kører op og ligger i det "røde" felt. Og så kan jeg forhåbentligt nedbringe driften med ca 25-30% ved at fyrre godt op i ovnen igen.
Interessant forsøg! Vend endelig tilbage med resultater og en konklusion når du når så vidt. :)

Mvh Folke
bakman
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

14 dage med Scotten

Indlæg af bakman »

min scotte har nu kørt i en mrd og jeg er overmåde tilfreds, nemt at rengøre og siloen holdt til de 14 dage den skulle, har idag rengjort fyret og tømt askeskuffen, var jo aske fra næsten 500 liter piller i. og brugte vel 30 min. og 2 krus kaffe på det
levi

14 dage med Scotten

Indlæg af levi »

bakman » 31 Jan 2012, 17:05 skrev:min scotte har nu kørt i en mrd og jeg er overmåde tilfreds, nemt at rengøre og siloen holdt til de 14 dage den skulle, har idag rengjort fyret og tømt askeskuffen, var jo aske fra næsten 500 liter piller i. og brugte vel 30 min. og 2 krus kaffe på det
Kaffe ???? :shock:

Besvar