Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Aarøe
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Indlæg af Aarøe »

Så blev Scotten endelig installeret i forrige weekend efter lidt ventetid, og efter at fået øl på smeden og vand på anlægget så kører det bare derudaf. :great:

Jeg har afvejet piller og indstillet fyret efter bedste evne.
I den første uge har jeg ladet fyret køre uden rumtermostat eller sommerstop/urstyring for lige at se hvordan det artede sig.

Jeg syntes dog det bruger en masse piller, specielt hvis man tager udetemperaturen i betragtning. Så nu har jeg taget rumtermostaten i brug.

Det kører også umiddelbart fint, og fyret slukker og skriver "slukket ext." som forventet. Men efter et stykke tid opdagede jeg at fyret kørte selv om rumtemperaturen ikke var faldet.
Jeg er ret overbevist om at det er minimum kedeltemperatur der får fyret til at starte. Den var sat til 30 gr. og jeg har nu sat den ned til 25 gr. hvilket ikke hjalp.

Jeg undrer mig over at den tager højde for minimum kedeltemperatur når fyret er "slukket" selv om det er på ext. input, det giver jo en masse start/stop i mit tilfælde?

Er der andre der har lignende problemer og helst løsninger på det?
Hvad er jeres min. kedeltemperatur?

Det skal siges at jeg har termostat styring af cirkulationspumpen så den slukker v. omkring 40-45 gr, og at fyret står i et udhus/værksted.

Scotte ver. 6.34 - desværre ingen stokerkontrol endnu - håber på en tidlig julegave der :)

Håber i kan hjælpe mig.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Indlæg af Scotte Kim »

Du kan sætte en ønsket kedeltemperatur og en diffrens på denne. Feks 60 grader ønsket og +/- 10 graders interval. Hvis din termostat slukker for fyret via EXT så er det kun VVB der kan overstyre det?? Rammer fyret så 70 grader så slukker det og venter til temperaturen rammer 50 grader hvor det så starter igen. Hvis EXT lukkes via termostat så slukker det helt og tænder ikke før at EXT ikke længere er aktiv (uanset kedeltemperatur).

Så din termostat tænder måske fyret igen uden du har bemærket det?

Jeg ville pille termostatstyringen fra på pumpen og sætte den i scotten i stedet.
Aarøe
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Indlæg af Aarøe »

Tak for svaret.

Det var også sådan jeg havde forstået det skulle virke, så jeg må hellere teste noget grundigere i aften.

Jeg ville jo også mene at ext. overstyrer alt på nær VVB og urstyring.

Jeg syntes umiddelbart at jeg får lidt mange start/stop med den termostat, det må jeg undersøge nærmere...

Mht. Pumpen så er jeg løbet tør for udgange da jeg har kompressorrens og VVB prioritering på :(
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Indlæg af Scotte Kim »

Ærgeligt med pumpen men godt med kompressorrens....

Kan du stille på hvad differens er på termostaten?

Ext overstyrer også urstyring. Dvs at EXT slukker fyret under en aktiv ur periode.

Jeg har selv gulvvarme hvor styreboksen til gulvet åbner og lukker for et relæ hvis zonerne spørger/ikke spørger. Der kan da være en del start stop men så drosler du bare ned med urperioder. Kombiner dem feks med udetemperatur føler. Feks to lange perioder som kortes ned ved varmere vejr. Det fungerer perfekt hos mig med gulvvarme som jo er en slags akkumulator beholder.

Jeg har 2 ur perioder a 6 timer. En fra 05:00 og en fra 17:00. Den drosler jeg ned ved varmere vejr og op ved 0 grader.
Aarøe
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Rumtermostat og min. kedeltemperatur

Indlæg af Aarøe »

Jeg kan desværre ikke stille dif. på kedeltemperaturen, det er bare on/off.

Jeg har nu fået smidt nogle tidsperioder ind, så må vi se om det skærer ned på forbruget, og vi kan holde varmen :)

Jeg syntes umiddelbart at det med rumtermostat først rigtigt kommer til sin ret, hvis der var en differens på rumtermostat temperaturen, og at der kunne lægges et delay ind på ext.indgangen - det ville give en mere rolig on/off når rumtemperaturen stiger/falder.

Eller er det bare mig der ikke anvender rumtermostaten rigtigt, jeg har bare sat den til den ønskede temperatur f. eks. 21gr, så burde den jo slukke fyret når den når over de 21 gr. Til gengæld starter den jo igen lige så snart temperaturen falder til 20 gr.
Jeg syntes bare det giver lidt mange start/stop...

Besvar