Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Indlæg af RasmusFynbo » 20 okt 2011 10:29

Hej
Jeg er nu, så jeg håber at fået noget brugbar input om hvordan I lader fyret kører...
Vi har lige fået det sat op for 10 dage siden og har indtil videre en masse problemer med radiatorene, men det overståes nok snart.

Før havde vi oliefyr og det var ret hurtigt til at varme radiatorene op, men pillefyret synes at være meget langsommere om at få systemet igang - hvis det f.eks var været slukket natten over. Er det noget I andre oplever?

Hvordan lader I fyret køre? Kører I det altid på urstyring - altså så det kører for fuld skrue i kortere perioder, eller kører det bare hele tiden og starter og stopper, når vandet i systemet bliver for koldt? Forringer det ikke levetiden af elstarteren? Og hvis det kører hele tiden, selv når der ikke er noget forbrug - om natten - er det så ikke spild af piller? Så laver det vel ikke så meget andet end at holde sig selv varmt?

Jeg har som sagt ikke så meget erfaring, så jeg vil gerne blive klogere på det.

Vores hus er 200m2, Pillefyret er et 10kw, og huset er forholdsvis godt isoleret, men af ældre dato. Der er kuldvarme i en mindre del af huset. Vi har ikke boet i huset en vinter over endnu, så jeg ved ikke om vi skal have radiatorer tændt i nattens løb.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Indlæg af pille bruger » 20 okt 2011 10:37

RasmusFynbo » 20 Oct 2011, 10:29 skrev:Hej
Jeg er nu, så jeg håber at fået noget brugbar input om hvordan I lader fyret kører...
Vi har lige fået det sat op for 10 dage siden og har indtil videre en masse problemer med radiatorene, men det overståes nok snart.

Før havde vi oliefyr og det var ret hurtigt til at varme radiatorene op, men pillefyret synes at være meget langsommere om at få systemet igang - hvis det f.eks var været slukket natten over. Er det noget I andre oplever?

Hvordan lader I fyret køre? Kører I det altid på urstyring - altså så det kører for fuld skrue i kortere perioder, eller kører det bare hele tiden og starter og stopper, når vandet i systemet bliver for koldt? Forringer det ikke levetiden af elstarteren? Og hvis det kører hele tiden, selv når der ikke er noget forbrug - om natten - er det så ikke spild af piller? Så laver det vel ikke så meget andet end at holde sig selv varmt?

Jeg har som sagt ikke så meget erfaring, så jeg vil gerne blive klogere på det.

Vores hus er 200m2, Pillefyret er et 10kw, og huset er forholdsvis godt isoleret, men af ældre dato. Der er kuldvarme i en mindre del af huset. Vi har ikke boet i huset en vinter over endnu, så jeg ved ikke om vi skal have radiatorer tændt i nattens løb.
Tillykke med fyret.
Har du indstillet fyret ?
Her kan du se hvordan http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 0kedel.pdf
Du skal regne med at der er luft i rørene, og det skal ud før det fungere rigtigt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Indlæg af RasmusFynbo » 20 okt 2011 13:20

Ja, fyret er forudindstillet af montøren, men der var det sat til at bare køre hele tiden..

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Indlæg af klinten » 20 okt 2011 17:12

Jeg har sat urstyring på indtil videre. Scotten kører fra kl. 20.00 til 10.00. Så sparer vi lidt på varmen i dagstimerne når der alligevel ikke er nogen hjemme. Når vi så kommer hjem tænder vi pejsen. Du skal tænke over brugsmønstret i huset. Så længe det ikke er koldere end ca. 10°C ude, så ser jeg ingen grund til at lade fyret køre hele døgnet endnu. Der er en anden tråd i gang lige nu om det samme. Alternativet er, som det bliver nævnt i den anden tråd, en rumtermostat til at starte og stoppe fyret efter behov. Det med den slidte eltænder skal man nok ikke bekymre sig om, den koster max. et par 100 kr. men de er nok hurtigt sparet i piller.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Forbrugsmønstre og opvarmningshastighed

Indlæg af RasmusFynbo » 31 okt 2011 13:31

Ok, tak.. jeg prøver at finde de andre tråde om emnet :)


Besvar