Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 21 okt 2011 22:59

Jeg har faktisk også købt en udetemp-føler, men har ikke fået den mont. endnu :-)


dannidines

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af dannidines » 21 okt 2011 23:18

Hejsa,

sammen trådløse rumtermostat fås til 348 kr hos dvcenter.dk ved brug af stokerpro rabat.

Vi har en siddende centralt i huset og så lukkede jeg alle termostater op på 5 og justerede til i de enktelte rum så jeg fik den ønskede temp når rumtermostaten slukkede. indtil nu virker de fin fin - har p.t. brugt ca 400-500 kg mindre en sidste og forrige fyringssæson pr for samme periode!!

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 okt 2011 23:31

Jeg har kun en rum-termostat i stuen; men hvis der er store temperaturforskelle mellem husets rum, og man har behovet, så kan jeg ikke se noget problem i at parallel-koble flere rum-termostater, da:

- ved aktivering af fyret, leverer rum-termostaten '0 volt'/en kortslutning til fyrets 'ekstern afbryder'-forbindelse

- rumtermostaten kan manuelt sættes til 256 (såvidt jeg husker) forskellige adresser mellem sender og modtager. Hvis man sætter alle senderne til den samme adresse, så kan man måske nøjes med en modtager...

dannidines

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af dannidines » 21 okt 2011 23:34

jeg har skrevet og talt med producenten fra guangon provincen (de ringede mig s.. op) og een modtager til flere rumkontakter er ok, vær dog obs på at varmen fortsætter i alle rum

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 21 okt 2011 23:56

Scotte kim : Hvordan kan du have 5 starter på et døgn, jeg kan max have 4, skyldes det rumtermostatet?


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Scotte Kim » 22 okt 2011 21:01

zool » 21 Oct 2011, 23:56 skrev:Scotte kim : Hvordan kan du have 5 starter på et døgn, jeg kan max have 4, skyldes det rumtermostatet?
5 starter ud fra termostater, VVB priotitering mv

Det er altså ikke de planlagte starter i urstyring jeg taler om. Hvis en ur-periode starter mens termostat har slukket fyret så tænder det slet ikke. Først når termostat eller VVB kalder på varme så tænder det. Når behov er dækket så tænder det ikke.

Kalder termostat på varme udenfor UR-periode så starter fyret ikke.

Kalder VVB på varme i en VVB period så starter fyret.

Lidt mere avanceret men termostaten er virkelig smart da fyret KUN kører ved behov og ikke bare en "tilfældig" valgt periode.

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 22 okt 2011 21:51

OK Nu har jeg prøvet at gennemtænke rumtermostat og kan godt se at det er mere smart end den alm styring i boksen.

Den der VVB styring kender jeg ikke så godt, i min ser det ikke ud til at den er slået til, skal jeg have noget specielt for at benytte den, eller kan jeg sætte den til via tidsstyringen og giver det noget resultat ved at slå den til?

Min VVB difference står i Stokerkontrol til 10 og VVB temp. står til 0

Jeg kunne godt tænke mig at foretage en masse justeringer via Stokerkontrol men er i tvivl om jeg evt. forværre noget i stedet for at forbedre noget.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 okt 2011 23:04

For at bruge styringens VVB-urstyring, så skal du have "varmvandsprioritering", d.v.s. en temperaturmåler i varmvandsbeholden og en motorventil (= en zoneventil) til at lede fremløbet til varmvandsbeholderen.

http://www.hedestoker.dk/content/Scotte ... 0drift.pdf er vist et diagram med en tre-vejs-motorventil, hvor opvarmingen af huset stopper, når varmvandsbeholderen opvarmes.

Hvis man har en gammel varmvandsbeholder med en lille spiral, så kan det tage langt tid at opvarme varmvandsbeholderen, og huset kan blive temmelig koldt i mellemtiden. Man kan derfor vælge at bruge en 2-vejs-motorventil, hvor kun noget af vandet ledes til varmvandsbeholder, mens resten bruges til at opvarme huset. Så ser diagrammet ud som på http://195.69.129.26/webshop/documents/ ... oritet.pdf

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 23 okt 2011 09:26

Hmm Kan godt være jeg skal have en ekspert ud for at gennemgå hvad jeg har og hvad jeg ikke har :-)

Jeg har ikke selv mont. mit anlæg, det havde jeg en VVS-mand til. Før jeg fik pillefyr havde jeg olifyr samt solfanger, min vandbeholder er på 300 L dvs om sommeren varmes alle 300 L op af solfangeren men når oliefyret kørte i vinterhalvåret blev der kun opvarmet 65 L, så jeg går ud fra at det er det samme i dag, jeg mener ikke der er mont. noget af det du skriver.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 okt 2011 11:44

Uha, ja det kan blive indviklet og svært at overskue. Det er nok godt med et erfaret øje på sagen.

Ellers er her nogle flere diagrammer på http://www.scotte.dk/group.asp?group=25 ... og et hele underforum om solvarme her på StokerPro..


Besvar