Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af Skovløber » 11 sep 2011 20:59

Hej Alle
Jeg har arbejdet med forskelling PID-regulatorer igennem 15 års tid. Der er forskellige måder at indregulere men jeg bruger en måde som alle kan finde ud af.
Stil I-tiden til 0
Stil D-tiden til 0, denne parameter skal næsten aldrig bruges. Så den lader vi stå.
Så er der P (forskærkningen) tilbage. Denne værdi skal stilles så langt ned som mulig. DVS. men bliver ved med at skruge ned indtil at regulatorens udgangssignal begynder at pendle, altså ventilen kører op og ned eller kedlen regulere op og ned.
Når det er begyndt at pendle lidt, stiller man så P-værdien lidt op igen, til kedlen/ventilen bliver stabil.
Det skal nu siges at selvom kedlen/ventilen er blivet stabil, så er det ikke sikkert at man har det setpunkt man ønsker, det er her I-tiden kommer ind i billedet. Det er I-tiden der får regulatoren til at ramme setpunktet.
Start med en lille I-tid, så vil det hele nok begynde at pendle igen, skrug så stille og roligt op på denne værdi (husk at holde øje med om pendlingerne bliver mindre) indtil at pendlingerne ophører.
SÅ VIL JEG MENE AT DU HAR RAMT PLET OG FÅET DE MEST OPTIMALE INDSTILLINGER FOR DIT ANLÆG. :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af hudle » 12 sep 2011 14:42

Skovløber.. det der er da til at forstå... men hvad er det for en ventil der kører op og ned eller kedel der kører op og ned.. hvad skal den helt fysisk gøre???

Og igen med I delen?? gør dne det samme som P når P er indstillet og man skal til at indstille I... skal autoberegning være slået til eller fra eller er det ligemeget??


Pillebruger: Det indlæg af ældre dato hvad er det for et...??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af pille bruger » 12 sep 2011 14:57

hudle » 12 Sep 2011, 14:42 skrev:Skovløber.. det der er da til at forstå... men hvad er det for en ventil der kører op og ned eller kedel der kører op og ned.. hvad skal den helt fysisk gøre???

Og igen med I delen?? gør dne det samme som P når P er indstillet og man skal til at indstille I... skal autoberegning være slået til eller fra eller er det ligemeget??


Pillebruger: Det indlæg af ældre dato hvad er det for et...??
Fers forklaring på PID: viewtopic.php?f=137&t=11222&p=111553#p111553
Se evt. næste indlæg af From (pid = 1.0- 0.07 - 0)

Autoberegning bestemmer hvor mange piller der tilføres ved forskellige ydelser / (lav til høj).
Hvis du selv vil bestemme hvor mange piller der skal tilføres skal den være slået fra.
Hvis det passer med de piller du vejer af på 6 min. og det ellers fungere fint, så skal den være til.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af Skovløber » 12 sep 2011 18:52

Ja, det er jo der jeg kommer til kort, for jeg kender ikke jeres Scotte-styringer..
Men en PID-regulator, virker altså sådan at udgangen på regulatoren stiller sig først på P-ledet. DVS. den forstærkning der er indtastet i P, til forhold til setpunkt og målt værdi.
Her bliver den så stabil også er det I der stille og roligt trækker i udgangen på regulatoren for at få setpunkt til at blive det samme som målt værdi.
Som sagt så kender jeg ikke jeres Scotte kedler, men det lyder da som om at kedlen kan regulere op i ydelse. DVS, så er det udgangen fra PID-regulatoren. Så må der vel være en setpunktsstiller hvor man kan stille ydelsen, dette setpunkt går ind i PID-regulatoren sammen med en temperatur føler. Det er disse to værdier som regulatoren prøver at gøre ens.
Jeg kan ikke komme det tættere, uden at kende mere til jeres Kedler, desværre... :roll:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af hudle » 12 sep 2011 19:46

skovløber det er fint.. men det med at den ventil kører frem og tilbage osv.. hvad kan jeg nøjagtig se det på???

Hvis jeg sætter den til autoberegning og det kører fint skal jeg så stadig lege med PID regulatoren???
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af Skovløber » 12 sep 2011 20:02

Hvad kan regulere op og ned på dit fyr.. Det må du da vide, ikk.
Jeg skrev bare en ventil, hvis man nu skulle indregulere en fremløbstemperatur f.eks.

Nej, du skal ikke pille vil jeg tro, hvis den står på autoberegning. Så tror jeg slet ikke den bruger dine parametre.
Det er en ny mulighed regulatorene efterhånden får, det gør jo mig arbejdsløs ;-)
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af hudle » 12 sep 2011 20:32

super ... så er der jo ingen grund til panik.. så skulle den helst selv klare det.. men det må der være nogle scotte nørder der ved en del om....

De må meget gerne melde sig på banen..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af pille bruger » 12 sep 2011 20:32

Nu roder i rundt idet icon_cheesygrin.gif
PID styrer hvor hurtigt den regulerer effekt op og ned.
Autoberegning har noget med hvor mange piller styringen tror den får hver gang sneglen kører.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af Fer » 12 sep 2011 21:16

Skovløber » 11 Sep 2011, 20:59 skrev:Hej Alle
Jeg har arbejdet med forskelling PID-regulatorer igennem 15 års tid. Der er forskellige måder at indregulere men jeg bruger en måde som alle kan finde ud af.
Stil I-tiden til 0
Stil D-tiden til 0, denne parameter skal næsten aldrig bruges. Så den lader vi stå.
Så er der P (forskærkningen) tilbage. Denne værdi skal stilles så langt ned som mulig. DVS. men bliver ved med at skruge ned indtil at regulatorens udgangssignal begynder at pendle, altså ventilen kører op og ned eller kedlen regulere op og ned.
Når det er begyndt at pendle lidt, stiller man så P-værdien lidt op igen, til kedlen/ventilen bliver stabil.
Det skal nu siges at selvom kedlen/ventilen er blivet stabil, så er det ikke sikkert at man har det setpunkt man ønsker, det er her I-tiden kommer ind i billedet. Det er I-tiden der får regulatoren til at ramme setpunktet.
Start med en lille I-tid, så vil det hele nok begynde at pendle igen, skrug så stille og roligt op på denne værdi (husk at holde øje med om pendlingerne bliver mindre) indtil at pendlingerne ophører.
SÅ VIL JEG MENE AT DU HAR RAMT PLET OG FÅET DE MEST OPTIMALE INDSTILLINGER FOR DIT ANLÆG. :great:
Jeg forstår ikke du vil sætte P leddet ned og så begynder den at pendle. Du mener vel at sætte den op indtil den begynder at pendle?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

I tvivl vedr. P-I-D regulering

Indlæg af Skovløber » 12 sep 2011 23:01

pille bruger » 12 Sep 2011, 20:32 skrev:Nu roder i rundt idet icon_cheesygrin.gif
PID styrer hvor hurtigt den regulerer effekt op og ned.
Autoberegning har noget med hvor mange piller styringen tror den får hver gang sneglen kører.
Ja, der kan man bare se, kender ikke noget til et scotte fyr.
Men der må da være et sted hvor man kan se regulatorens udgang til effekten, eller skal man bare se det på flammerne eller hvad :roll:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar