tilslutning af VVB til styringen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
-Max-
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- »

Jeg tror at det bedste vil være, at skifte denne fjernvarme ventil/termostat ud med en termoventil som kan kobles til styringen.

Så skal jeg lige høre inden jeg evt. laver total rod i den:
med udgangspunkt i (billed no.2/eller fyr_2 PDF)

1) Altså selve den hvide greb kalder jeg en termostat, den skal skures af. Så kommer man til en ventil, og den skal også skrues af? eller er jeg helt væk?

2) skal den radiator ventil skures af, mens fyret er slukket og dermed ingen cirkulation?

3) Når man skruer ventilen af, fosser der så vand ud?
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.

levi

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af levi »

-Max- » 24 Apr 2011, 02:24 skrev:Jeg tror at det bedste vil være, at skifte denne fjernvarme ventil/termostat ud med en termoventil som kan kobles til styringen.

Så skal jeg lige høre inden jeg evt. laver total rod i den:
med udgangspunkt i (billed no.2/eller fyr_2 PDF)

1) Altså selve den hvide greb kalder jeg en termostat, den skal skures af. Så kommer man til en ventil, og den skal også skrues af? eller er jeg helt væk?

2) skal den radiator ventil skures af, mens fyret er slukket og dermed ingen cirkulation?

3) Når man skruer ventilen af, fosser der så vand ud?
1 - jeps.

2 - jeps.

3 - jeps, - hvis du ikke tager vandet af anlægget (Det skal du naturligvis gøre).
-Max-
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af -Max- »

levi » 24 Apr 2011, 15:20 skrev: 1 - jeps.

2 - jeps.

3 - jeps, - hvis du ikke tager vandet af anlægget (Det skal du naturligvis gøre).
hej levi, tak for svaret.
hmmm, hvorfor skal tingene være så besværlig!

Hvis jeg sætter en KTY føler i bunden, får jeg mange start/stop i følge scotte kim.
Kan man ikke justere sig ud af denne ved at sætte differensen højt?

altså at vandet skal være 20 grader eller noget i den stil før den starter fyret op, sådan så man ikke får mange start/stopper?
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: tilslutning af VVB til styringen

Indlæg af Scotte Kim »

[quote="[url=viewtopic.php?p=105058#p105058]-Max- » 24 Apr 2011, 20:48[/urlHvis jeg sætter en KTY føler i bunden, får jeg mange start/stop i følge scotte kim.
Kan man ikke justere sig ud af denne ved at sætte differensen højt?

altså at vandet skal være 20 grader eller noget i den stil før den starter fyret op, sådan så man ikke får mange start/stopper?[/quote]

I princippet jo..... men....

Din lille hvide "greb" som du kalder den. Altså fjernvarmetermostaten. Den har jo en fast indbygget differens. Dvs at den åbner som den har lyst til. Feks stiller du den på eks 5 og så laver den 55 grader varmt vand. Men differencen i den hvide termostat er feks 5 grader så åbner den ved 50 grader. Har du så sat VVB til 40 grader så vil pumpen afkøle din VVB ud i kedelvandet.

Altså:
Du kan godt klare dig UDEN termomotor hvis du sætter din pumpe ind over styringen så du intet vand kører rundt i systemet når der ikke er VVB prioritet.

Hvis din pumpe kører hele tiden vil din varme falde langsomt fra 55 til 50 grader og så vil fjernvarmetermostaten åbne og så falder din temperatur hurtigt til de 40 grader og så får du VVB prioritet.

Løsning som er "gratis":
Sæt VVB til set temp på 55 grader. Sæt differens til 40 grader. Sæt din shunt/VVB/fyr pumpe til styringen så den slukker ved 55 graders kedelvand. Den slukker kun pumpe i slukket eller stop tilstand. Ikke ved drift med kedeltep under 55 grader. Sidst men ikke mindst luk for alt varme i huset. Så kan du køre helt fuldautomatisk VVB prioritet. Du skal selvfølgelig også lige have defineret VVB tid og opstarter.

Besvar