ur-styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
smeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 jul 2010 09:13
Mit fyr: black star16 og pillebrænder
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: ved ikke
Geografisk sted: randers

ur-styring

Indlæg af smeden »

hej
jeg har et nyt blackstar pillefyr med scotte styring .
da forbruget ikke er så stort nu, og vi har dejligt forårs temperatuer
vil jeg prøve at sætte urstyring til.
men når man går ind i menu på styring under urstyring står der noget med periode varme ja/nej
skal den så stå på ja når man køre med urstyring.
på forhånd tak for hjælpen
hilsen michael

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: ur-styring

Indlæg af Scotte Kim »

Nej betyder ingen ur styring. Tid betyder at den kører i den periode du vælger. Derefter skal du vælge hvornår den skal starte og hvor mange gange. Det begrænser forbruget ret meget. Jeg kan anbefale kun at køre om aftenen efter solnedgang. Det passer i hvert fald hos mig. Jeg har dog gulvvarme som akkumulator...

PS - du har et Scotte pillefyr og en Black star kedel :)
smeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 jul 2010 09:13
Mit fyr: black star16 og pillebrænder
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: ved ikke
Geografisk sted: randers

Re: ur-styring

Indlæg af smeden »

der står start 4 gange i urstyring
start oo.oo
start 00.00
start 00.00
start 00.00
vis jeg så vil havde fyret til at køre fra kl 15.00 -til kl 4 om natten hvordan skal jeg så sætte det ind i urstyring
hilsen michael
topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: ur-styring

Indlæg af topgun »

Start 15.00
Periode 13.00

Så vil den starte 15.00 og køre i 13 timer.
Michael Pedersen
Mit Fyr
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: ur-styring

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hvis du køber en udetemperatur-føler, så kan du bruge menu'en Sommerstop (f.eks. ca. 100 kr på eBay i http://stores.ebay.de/TEMPERATUR-MESS-R ... =695045015 , ledning kan du selv evt. forlænge mindst op til 25 m )

Ved Sommerstop går fyret i stop (med hensyn til rumopvarming) ved f.eks. en udetemperatur på 16 grader og starter først, når udetemperaturen er under de 16 grader.

Hvis man både kører med Sommerstop og Urstyring, så er det Sommerstop, som bestemmer mest omkring, hvornår fyret skal gå i (rumopvarmings-)stop.

Evt. Urstyring på varmvandsbeholder og/eller varmvandsprioritering er uafhængigt af Sommerstop. Med andre ord: Fyret varmer heldigvis varmvandsbeholderen op, selvom udetemperaturen er sommer-høj.

Med en udetemperaturmåler har man mulighed for at bruge menuen Vejrkompensering, hvor længden af Urstyrings-perioder (for rumopvarming) ændres alt efter udetemperaturen.

Efter min mening er Sommerstop enkelt og effektivt til drift uden for vinterperioden, mens Urstyring på rumopvarming og Vejrkompensering er forholds bøvlet få til at virke nogenlunde....Men som skrevet: Man kan sagtens kører med alle tre ting på samme tid.

topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: ur-styring

Indlæg af topgun »

Jeg er helt enig med Frank i at ursstyring ikke er super optimalt.
En dag som i dag hvor det er varmt udenfor. Så vil mit fyr starte klokken 16.00 da udetemperatur styring kun kan regulere længden af perioden, ikke start tidspunktet.
Her kommer Sommerstop ind så reelt kan udskyde starttidspunktet.
Jeg har prøvet meget med udetemp. regulering og ikke fundet noget der reelt virker ret godt.
Michael Pedersen
Mit Fyr
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: ur-styring

Indlæg af Scotte Kim »

Frank og Topgun. I mangler liiige en termostat til at tænde og slukke for fyret. Så er urstyring perfekt. Dog er vejrkompensering ligegyldig da termostat slukker og tænder efter behovet i huset.

Jeg kører med hele molevitten. Det virker fint og huset mangler ikke varme. Tværtimod er forbruget blevet langt mindre. De to sidste dage har huset slet ikke bedt om varme og så har det altså helt selv slukket for fyret. :)
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: ur-styring

Indlæg af Birch-Nielsen »

Sommerstop er rigtigt godt hvis man kører VVB-prio, men ikke så smart hvis man kører med returventil på VVB. Man kan MEGET nemt få et forklaringsproblem overfor "førerbunkeren" hvis der ikke er varmt vand når HUN skal i bad, og så kan man stå og forklare nok så meget om hvorfor man lige netop har valgt eks. 16° til STOP når nu temp. ikke kom under hele dagen :lol:

Mvh Folke
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: ur-styring

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Huse er forskellige. I modsætning til Scotte Kims hus kan mit hus f.eks. ikke holde en nat (som den sidste og den kommende) med en udetemperatur på 5 grader uden varme.

Da dagtemperaturen jo er høj nu, så er mit dagspilleforbrug også faldet meget. En elstart i ny og næ betyder ikke nødvendigvis, at pilleforbruget bliver meget højt.

Huset er fyldt med inde-temperaturfølere, f.eks. har hver radiator en termostat. Selvom man ikke har varmvandspriotering med en trevejsventil (se evt. http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf ), så vil tovejsventil-løsningen derfor sikkert også virke ( se evt. http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf ). Om ikke andet, så kan man om sommeren jo afspærre rumopvarmingen-kredsen med en manuel kuglehane (se f.eks. http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=852 )
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: ur-styring

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Scotte Kim » 19 Apr 2011, 20:03 skrev:I mangler liiige en termostat til at tænde og slukke for fyret. Så er urstyring perfekt.
Hmmm, det kan man jo ikke havde siddende på sig :), så har bestilt en trådløs rumtermostat til 350 kr (inkl. fragt)...

Besvar