Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsur til Skotte 16Kwa

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 18 mar 2011 11:10

Nu er det vel 6 mdr siden jeg sidst har været på her, så måske der allerede ligger en tråd. I givet fald, beklager jeg og beder ADMIN slettet denne.

I forår og tidlig efterår, har jeg sat mit fyr og mine cirkulationspumper på et almindeligt Bilka tidsur. Det tænder og slukker så fyret fra 1 til 4 gange i døgnet, alt efter hvor koldt der er.

Ovenstående tilsikre jo desværre ikke korrekt nedlukning af fyret. Hærden (eller hvad det nu hedder) bliver ikke blæst rent og lukket ned korrekt.

Ikke fordi jeg har haft problemer med min metode (ud over vel maks. 5% fejloptændinger, som ofte klares med en rensning). MEN jeg vil gerne have en metode, der er egnet til fyret.

Sidste jeg, i en tråd på dette forum, diskuterede emnet, kom jeg ikke videre, da det var noget med at klippe ledninger, eller tilføre dem, i styringen etc. Og her kunne jeg ikke kople mine pumper med (og de skal jo ogspå slukkes). Her var forslaget at de så kunne køre på Bilkauret, men det er jo ikke optimalt. Specielt ikke hvis den ene del svigter.

Er der kommet nyt?

PS Min gamle tråd, som ikke resulterde i jeg turde ændre min tid-metode, kan ses her og samtidig kan man se, hvad fyr jeg taler om:

viewtopic.php?f=137&t=7745
16Kw Scotte med 6.35 styring


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Landbo » 18 mar 2011 11:29

Flyttet fra STOKER\andre stokerfyr til Scotte forum.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 mar 2011 19:04

Der er kommet ny chip til din styring (version 4).

Selvom jeg tvivler, så kunne den måske have fået uret i styringen til at gå mere præcis, så den indbyggede tidstyring er blevet bedre.

Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Kr.Estrup » 19 mar 2011 23:20

Jeg går selv og venter på jeg får taget mig sammen til at købe en kombineret overkogssikring / thermokontakt.. eller hvad det hedder.. sådan en som kan sikre fyret som normalt mod overkog.. men også kan slukke mine pumper når vandtemperaturen kommer under f.eks 50 grader..så kan fyrstyringen styre fyret.. og når fyret så slukker vil vandtempen jo falde.. og når den er faldet nok slukker pumperne.. :)

Jeg fandt sådan en et sted til 250kr.. men har ikke kunne finde den siden.. :(

Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Kr.Estrup » 19 mar 2011 23:24

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3694

Den var da lige der.. :) Driftstermostat kalder de den..


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 20 mar 2011 08:04

OK. Er der NOGEN der om forår/sommer/efterår, køre med fyret på "tænd og sluk" og i givet fald, hvordan har i koblet systemet til? Eller kan det virkelig passe at INGEN bruger den metode, på at spare piller, men stadig have mindst 21 grader plus varmt vand??
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 mar 2011 10:07

Køb http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 16&n=20100 , og få en eklektiker eller lignende til at sætte den op for dig. Det har en masse med din styring gjort før dig.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 21 mar 2011 15:42

Det har en masse med din styring gjort før dig.
Her er det så det ville være fantastisk genialt, hvis en af de mange (måske dig selv), lavede et indlæg, med billeder og detaljeret forklaring og råd. Det er vel formålet med et sådan forum. Altså at vejlede og hjælpe hinanden og ikke bare skrive: Det har mange gjrot før dig (underforstået: Så kan du vel også finde ud af det).

Jeg ville sætte pris på at få et par indlæg, fra en af alle dem, der har gjort det før og vel ved, hvad det drejer sig om :wink:

Jeg kan godt se hvad dít link viser (et lidt mere sufistikeret tidsur, end den Bilka model jeg bruger. Men jeg mangler stadig en forklaring på, hvorledes det viste tidsur, tilkobles min styring og mine pumper, således strømmen ikke bare brydes, men fyret lukker ned, med rensning etc. og starter på korrekt vis igen.

Og med mindre vi taler om en elektrikker, som er Scotte ekspert, så tror jeg næppe det bliver et hit.

Så prøv lige at komme med nogle detaljer. Der er ikke meget fis ved at købe det viste "ur" og tilkalde en elektrikker og så efterfølgende bare have fået sammen løsning, som jeg allerede selv har lavet.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af frølårsraketten » 21 mar 2011 17:08

stokernut » 21 Mar 2011, 15:42 skrev: Men jeg mangler stadig en forklaring på, hvorledes det viste tidsur, tilkobles min styring og mine pumper, således strømmen ikke bare brydes, men fyret lukker ned, med rensning etc. og starter på korrekt vis igen.
Nu ved jeg ikke hvilken styring du har, men er det en ældre type, skal du ha fat i de to klemmer der hedder "Ekstern Kontakt" i modsatte ende af, hvor styringen får strøm. Så tilsluttes tidsuret potentialfrit (uden spænding) disse to klemmer, så der er gennemgang når uret er "On".
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 21 mar 2011 19:10

frølårsraketten skrev:Nu ved jeg ikke hvilken styring du har, men er det en ældre type, skal du ha fat i de to klemmer der hedder "Ekstern Kontakt" i modsatte ende af, hvor styringen får strøm. Så tilsluttes tidsuret potentialfrit (uden spænding) disse to klemmer, så der er gennemgang når uret er "On".
He, he det ved jeg heller ikke selv, men hvis du fortæller mig hvordan jeg kan se det, så skal jeg fortælle dig det.

Og mht. "Ekstern kontakt" etc. så ville det total "god musiksmag" at få et "gør det selv" indlæg. Svare lidt til jeg skal lære en 80-årig at tænde en Nokia telefon (og underforstået at vedkommende aldrig har haft en mobiltelefon før).

1. Tryk med negl e. lign. på den lille forhøjning (tænd/sluk kanp) oven på toppen af telefonen.

2. Hold knappen nede, indtil der kommer lys og tekst og billeder på den skærm, der sidder over tallene (tasterne) på telefonen. Der kan godt gå et par sekunder.

3. Vent indtil der står "indtast pin-kode".

4. Indtast din pinkode. Den står på det brev du fik med fra TDC (se de billeder jeg har vedhæftet),

ævle, bævle,

Mit point er, at det er måske simpelt for jer, men jeg har INGEN ide om, hvad i snakker om, mht. "potentialdrift" (eller hvad det nu hedder).

PLEASE giv nu os andre en chance.

Hvad skal i bruge af oplysninger (og hvor og hvordan finder jeg dem....styring etc. etc. etc.)
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar